ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Μπαμπινιώτης. (1998, 113-114)
- α. Ανδριώτης,Ν. Η ελληνική γλώσσα στους μετακλασσικούς χρόνους, σελ. 50, σελ. 258-259, β. Χαραλαμπάκης,Χ.Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 50
- α. Χαραλαμπάκης,Χ. Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 50, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 33-34
- Debrunner, A. & Scherer, A. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 57-58.
- α. Ιστορία του ελληνικού έθνους. Τόμ. Γ1: Κλασσικός Ελληνισμός. Η Α΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, σελ. 400, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 36-37.
- α. Ιστορία του ελληνικού έθνους. Τόμ. Γ1: Κλασσικός Ελληνισμός. Η Β΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, σελ. 400, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 38.
- Τριανταφυλλίδης, Μ. 1981 [1938]. Νεοελληνική γραμματική. Ιστορική εισαγωγή. 3ος τόμ. του Άπαντα, σελ. 6-7
- Καψωμένος, Σ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 95 και 96
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 36-37.
- α. Μίσιου,Α. Οι ελληνιστικοί χρόνοι, σελ. 254 και 255-256, β. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, σελ. 473
- α. Rey-Coqais,J.-P. O ελληνισμός στη ρωμαϊκή Συρία, 299-300, β. Τατάκη,Α. και συν. Η θέση του ελληνισμού στη ρωμαιοκρατούμενη Αίγυπτο, 340-341, γ. Ομάδα σύνταξης. Θρησκευτική και πολιτιστική ζωή. Η πορεία του εξελληνισμού, 365.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 37-38
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 35.
- Χόρροκς, Τζ. 2006. Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της, σελ. 106-108.
- Καψωμένος, Στ. Γ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 76-77 και 78
- α. Τριανταφυλλίδης,Μ. Νεοελληνική Γραμματική, σελ. 14-15, β. Browning,R. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 74-75.
- α. Καψωμένος,Σ. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 50, β. Χόρροκς,Τζ. Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της, σελ. 101-102, 114-115, 127
- α. Κοπιδάκης,Μ.Ζ. Εισαγωγή στην ελληνιστική κοινή, σελ. 82-93, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας: Από τον 3ο π.Χ. ως τον 6ο μ.Χ .αι. Η κοινή γλώσσα, σελ. 50, γ. Χαραλαμπάκης,Χ. Κοινή και διάλεκτοι, σελ. 96-97.
- α. Συμεωνίδης,Χ. Επιδράσεις της ελληνικής γλώσσας σε άλλες γλώσσες και άλλων γλωσσών, σελ. 86-90, β. Τριανταφυλλίδης,Μ. Νεοελληνική γραμματική, σελ. 16
- Χριστίδης, Α.-Φ. 2005. Ιστορία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 172-173.
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 115-116
- α. Horrocks,G. Σύνταξη: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 458-459, β. Janse,Μ. Τα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 481
- Καψωμένος, Στ. Γ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 51, 57-58, 59-60, 87
- De Lange, Ν. 2001. Ιουδαϊκή ελληνική, σελ. 473-475, 478.
- Janse, Μ. 2001. Tα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 480-485
- Ανδριώτης, Ν. 1974. Η ελληνική γλώσσα στους μετακλασσικούς χρόνους, σελ. 264-265, 266-267.
- Τσαντσάνογλου, Κ. 1999. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 116-117
- α. De Lange,Ν. Ιουδαϊκή ελληνική, σελ. 473, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 16-17, γ. Eideneier,Η. Όψεις της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας από τον Όμηρο έως σήμερα: Από τη ραψωδία στο ραπ, σελ. 77-89, δ. Τριανταφυλλίδης,Μ
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ. σελ. 22-23.
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ. σελ. 24-25, 29.
- α. Bubenik,V. Η δημιουργία κοινής, σελ. 260, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ., σελ. 131-132.
- Bubenik, V. 2001. Η δημιουργία κοινής, 258-260.
- α. Πετρούνιας,Ε. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, 442-450, β. Καψωμένος,Σ. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 74-75, 100-101.
- α. Πετρούνιας,Ε. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, 442-450, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Φωνολογία και μορφολογία, σελ. 98.
- Πετρούνιας, Ε. 2001. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, σελ. 445-447.
- Πετρούνιας, Ε. 2001. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, σελ. 447-449.
- α. Παπαναστασίου,Γ. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 451, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Φωνολογία και μορφολογία, 98-99.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 451-452.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 452-453.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 453-454.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 454.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 455.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 50-51.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 47-48.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 48-49, 51-52.
- Tonnet, Η. 1995. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 51.
- Horrocks, G. 2001. Σύνταξη: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 465-466.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 54, 63.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 61.
- Janse, M. 2001. Τα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 483.
- Χαραλαμπάκης, Χ. 1999. Συντακτικές καινοτομίες της κοινής, σελ. 100-101.
- Η προφορά της αρχαίας ελληνικής: Η προφορά των φθόγγων.
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Δημιουργία της ελληνιστικής κοινής
Νίκος Παντελίδης (2007)
Χαραλαμπάκης, Χ. 1999.
Συντακτικές καινοτομίες της κοινής.
Στο Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, επιμ. Μ.Ζ. Κοπιδάκης, 100-101. Αθήνα: ΕΛΙΑ.© ΕΛΙΑΤα ουσιώδη χαρακτηριστικά του πτωτικού συστήματος της Νεοελληνικής έχουν τη ρίζα τους στην Κοινή. Κατά τη μετακλασική εποχή παρατηρείται αισθητή υποχώρηση της δοτικής, η οποία παραμερίζεται σε μη λογοτεχνικούς παπύρους τον 1ο π.Χ. αι., πρώτα από την αιτιατική (ἀποστελῶ σε) και αργότερα από τη γενική (δώσω σου). Σήμερα διατηρούνται μερικά μόνο κατάλοιπα της δοτικής, όπως εντάξει, τοις μετρητοίς, δόξα σοι ο Θεός.
Το ρήμα γνώρισε μεγάλες μεταβολές, τόσο από μορφολογική όσο και από συντακτική άποψη. Η μέση φωνή υποχώρησε, αφού δεν μπορούσαν πια να γίνουν αντιληπτές οι λεπτές σημασιολογικές της διαφορές από την ενεργητική. Οι λειτουργίες του μέλλοντα περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό από περιφραστικές εκφράσεις: ἵνα + υποτακτική, ἔχω + απαρέμφατο αορίστου, θέλω, ὀφείλω, μέλλω + απαρέμφατο, ἔσομαι + μετοχή ενεστώτα, κ.ά. Ο παρακείμενος περιορίστηκε από τον αόριστο, επήλθε όμως μεγάλη σύγχυση ως προς τη χρήση των δύο χρόνων. Ριζικές αλλαγές παρατηρούνται και στη χρήση των εγκλίσεων. Η υποτακτική άρχισε να υποχωρεί με ραγδαίο ρυθμό. Με την επικράτηση του ιωτακισμού συνέπεσαν οι καταλήξεις -εις και ῃς, -ει και ῃ. Με την κατάργηση της προσωδίας ταυτίστηκαν τα γραμματικά μορφήματα: -ομεν / -ωμεν, -ομαι / ωμαι, όμεθα / -ώμεθα, -ονται / -ωνται. Η μορφολογική ταύτιση οριστικής - υποτακτικής δεν επηρέασε τις δευτερεύουσες προτάσεις, επειδή οι σύνδεσμοι με τους οποίους εισάγονταν (ἵνα, ἄν, ὅταν, κ.λπ.) ανέλαβαν τη λειτουργία που είχε πρωτύτερα η έγκλιση. Η ευκτική δεν είχε καλύτερη τύχη. Δεν ήταν πια εύκολο να διακρίνει κανείς λεπτές σημασιολογικές διαφοροποιήσεις, όπως: εἰ θέλοις (υπόθεση) και ἐάν θέλης (προσδοκία). Παρατηρείται μείωση τύπων (λύσοιμι, λύσαιμι, λελυκώς ἐσοίμην, λελυσοίμην, κ.ά.) και απώλεια αρχικών της σημασιών προς όφελος άλλων εγκλίσεων. Τα χάσμα που χώριζε τον γραπτό από τον προφορικό λόγο φαίνεται καθαρά στη χρήση και τη συχνότητα εμφάνισης της ευκτικής κατά τη μετακλασική εποχή. Οι αττικιστές τη χρησιμοποιούσαν μέχρι καταχρήσεως, ενώ η ζωντανή γλώσσα του λαού την αγνοούσε συστηματικά.
Η εξέλιξη του απαρεμφάτου παρουσιάζει δύο όψεις. Από τη μια μεριά στις δευτερεύουσες προτάσεις η χρήση του περιορίστηκε και από την άλλη εμφανίζεται συχνά ως ονοματικό (έναρθρο) απαρέμφατο. Η αντίφαση αυτή ερμηνεύεται από το γεγονός ότι το πρώτο φαινόμενο παρουσιάζεται στη μεταγενέστερη δημώδη γλώσσα, ενώ το δεύτερο αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα του λογοτεχνικού κυρίως ύφους. Στην Κοινή παρουσιάζεται η τάση ανάλυσης της απαρεμφατικής σύνταξης σε δευτερεύουσα πρόταση, επειδή η ανάλυση αυτή είναι απλούστερη και σαφέστερη από τη σύνταξη του απαρεμφάτου με αιτιατική. Στη Νεοελληνική έχουν διατηρηθεί μερικά απαρέμφατα, κλίνονται όμως κανονικά ως ουσιαστικά: το φα(γ)ί,το φιλί < φαγεῖν,φιλεῖν. Η μετοχή διατήρησε όλες τις παλιές της χρήσεις με τις ακόλουθες καινοτομίες: σε δημώδη κείμενα προτιμάται η ονομαστική αρσενικού χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το γένος του υποκειμένου της πρότασης: «ἀπεστάλκαμέν σοι γυναῖκα φέρων σοι τὴν επιστολήν» (πάπυρος του 3ου μ.Χ. αι.). Χρησιμοποιείται επίσης η ονομαστική απόλυτος ως αυθόρμητο λαϊκό στοιχείο. Αίσωπος, 40 C 14: «Ὁ δὲ τράγος τὴν παραίνεσιν τῆς ἀλώπεκος ἀκούσας … ἡ ἀλώπηξ … ἀνέβη». Γενικά στη σύνθεση του λόγου η παράταξη κερδίζει έδαφος σε βάρος της υπόταξης.
Η σύγχυση και ο συνακόλουθος περιορισμός των ρηματικών τύπων οδήγησε τελικά τη γλώσσα σε μια απλούστερη μορφή, κατανοητή από τα ευρύτερα λαϊκά στρώματα και τους ξένους.