ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Μπαμπινιώτης. (1998, 113-114)
- α. Ανδριώτης,Ν. Η ελληνική γλώσσα στους μετακλασσικούς χρόνους, σελ. 50, σελ. 258-259, β. Χαραλαμπάκης,Χ.Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 50
- α. Χαραλαμπάκης,Χ. Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 50, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 33-34
- Debrunner, A. & Scherer, A. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 57-58.
- α. Ιστορία του ελληνικού έθνους. Τόμ. Γ1: Κλασσικός Ελληνισμός. Η Α΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, σελ. 400, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 36-37.
- α. Ιστορία του ελληνικού έθνους. Τόμ. Γ1: Κλασσικός Ελληνισμός. Η Β΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, σελ. 400, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 38.
- Τριανταφυλλίδης, Μ. 1981 [1938]. Νεοελληνική γραμματική. Ιστορική εισαγωγή. 3ος τόμ. του Άπαντα, σελ. 6-7
- Καψωμένος, Σ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 95 και 96
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 36-37.
- α. Μίσιου,Α. Οι ελληνιστικοί χρόνοι, σελ. 254 και 255-256, β. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, σελ. 473
- α. Rey-Coqais,J.-P. O ελληνισμός στη ρωμαϊκή Συρία, 299-300, β. Τατάκη,Α. και συν. Η θέση του ελληνισμού στη ρωμαιοκρατούμενη Αίγυπτο, 340-341, γ. Ομάδα σύνταξης. Θρησκευτική και πολιτιστική ζωή. Η πορεία του εξελληνισμού, 365.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 37-38
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 35.
- Χόρροκς, Τζ. 2006. Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της, σελ. 106-108.
- Καψωμένος, Στ. Γ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 76-77 και 78
- α. Τριανταφυλλίδης,Μ. Νεοελληνική Γραμματική, σελ. 14-15, β. Browning,R. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 74-75.
- α. Καψωμένος,Σ. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 50, β. Χόρροκς,Τζ. Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της, σελ. 101-102, 114-115, 127
- α. Κοπιδάκης,Μ.Ζ. Εισαγωγή στην ελληνιστική κοινή, σελ. 82-93, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας: Από τον 3ο π.Χ. ως τον 6ο μ.Χ .αι. Η κοινή γλώσσα, σελ. 50, γ. Χαραλαμπάκης,Χ. Κοινή και διάλεκτοι, σελ. 96-97.
- α. Συμεωνίδης,Χ. Επιδράσεις της ελληνικής γλώσσας σε άλλες γλώσσες και άλλων γλωσσών, σελ. 86-90, β. Τριανταφυλλίδης,Μ. Νεοελληνική γραμματική, σελ. 16
- Χριστίδης, Α.-Φ. 2005. Ιστορία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 172-173.
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 115-116
- α. Horrocks,G. Σύνταξη: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 458-459, β. Janse,Μ. Τα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 481
- Καψωμένος, Στ. Γ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 51, 57-58, 59-60, 87
- De Lange, Ν. 2001. Ιουδαϊκή ελληνική, σελ. 473-475, 478.
- Janse, Μ. 2001. Tα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 480-485
- Ανδριώτης, Ν. 1974. Η ελληνική γλώσσα στους μετακλασσικούς χρόνους, σελ. 264-265, 266-267.
- Τσαντσάνογλου, Κ. 1999. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 116-117
- α. De Lange,Ν. Ιουδαϊκή ελληνική, σελ. 473, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 16-17, γ. Eideneier,Η. Όψεις της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας από τον Όμηρο έως σήμερα: Από τη ραψωδία στο ραπ, σελ. 77-89, δ. Τριανταφυλλίδης,Μ
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ. σελ. 22-23.
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ. σελ. 24-25, 29.
- α. Bubenik,V. Η δημιουργία κοινής, σελ. 260, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ., σελ. 131-132.
- Bubenik, V. 2001. Η δημιουργία κοινής, 258-260.
- α. Πετρούνιας,Ε. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, 442-450, β. Καψωμένος,Σ. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 74-75, 100-101.
- α. Πετρούνιας,Ε. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, 442-450, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Φωνολογία και μορφολογία, σελ. 98.
- Πετρούνιας, Ε. 2001. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, σελ. 445-447.
- Πετρούνιας, Ε. 2001. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, σελ. 447-449.
- α. Παπαναστασίου,Γ. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 451, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Φωνολογία και μορφολογία, 98-99.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 451-452.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 452-453.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 453-454.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 454.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 455.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 50-51.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 47-48.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 48-49, 51-52.
- Tonnet, Η. 1995. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 51.
- Horrocks, G. 2001. Σύνταξη: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 465-466.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 54, 63.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 61.
- Janse, M. 2001. Τα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 483.
- Χαραλαμπάκης, Χ. 1999. Συντακτικές καινοτομίες της κοινής, σελ. 100-101.
- Η προφορά της αρχαίας ελληνικής: Η προφορά των φθόγγων.
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Δημιουργία της ελληνιστικής κοινής
Νίκος Παντελίδης (2007)
α. Καψωμένος, Σ. 1985.
Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας.
Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη], σελ. 50.© Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη]…επικράτησε στην έρευνα η γνώμη που εισηγήθηκαν ο Steinthal, ο Χατζιδάκις και άλλοι και που ανέπτυξε διεξοδικότερα και καθόρισε ακριβέστερα ο Thumb, ότι δηλαδή η Αττική, αφού δέχτηκε αρκετά ισχυρή επίδραση από την Ιωνική, κυρίως στο λεξιλόγιο και τον σχηματισμό των λέξεων, εκτόπισε βαθμιαία όχι μόνο από την γραπτή αλλά και από την προφορική χρήση όλες τις άλλες διαλέκτους και έγινε γενικό όργανο επικοινωνίας των ελληνοφώνων, αυτό που λέμε Κοινή, στο οποίο ανάγεται ολόκληρη η περαιτέρω εξέλιξη της Ελληνικής, με μοναδική εξαίρεση την Τσακονική διάλεκτο. Και δεν αμφισβητείται μεν ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στην Κοινή και την Αττική, αλλά υποστηρίζεται γι' αυτές ότι είναι κατά το πλείστον ενδογενείς και πρέπει να αποδοθούν σε αλλοιώσεις που συντελέστηκαν μέσα στην ίδια την αττική διάλεκτο….
β. Χόρροκς, Τζ. 2006.
Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της.
Εισ.-μτφρ. Μ. Σταύρου-Μ. Τζεβελέκου, Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, σελ. 101-102, 114-115, 127.© Βιβλιοπωλείον της ΕστίαςΑυτή η κατάσταση γίνεται όλο και πιο ενδιαφέρουσα όταν σκεφτεί κανείς ότι στις αρχές του 5ου αιώνα η αττική ήταν η τοπική διάλεκτος μιας καθυστερημένης ακόμη και απομονωμένης περιοχής, ιδιαίτερα αρχαϊκή και συντηρητική στη γραμματική δομή, με καθόλου αναπτυγμένες τις λογοτεχνικές της δυνατότητες. Σε πλήρη αντίθεση, η ανατολική ιωνική, ως η διαλεκτική ομάδα μιας αναπτυσσόμενης μεσοαστικής «μεθοριακής» περιοχής με μεικτό αποικιακό πληθυσμό, είχε από καιρό αναπτύξει δυναμικά νεοτεριστικά στοιχεία. Επιπλέον, είχε ήδη χρησιμοποιηθεί σε μια εξελιγμένη μορφή της στην ποίηση και, εκείνη την εποχή, είχε αρχίσει να σμιλεύεται ως ένα εκλεπτυσμένο εργαλείο επιστημονικού και ιστορικού στοχασμού. Στην πορεία της εξέλιξής της η ιωνική είχε αποβάλει πολλούς γραμματικούς αρχαϊσμούς που η αττική διατηρούσε ακόμη, και αυτές οι απλοποιήσεις -που μερικές φορές ήταν αρκετά ριζικές- είχαν βρει φυσιολογικά το δρόμο τους στην ιωνική λογοτεχνική παραγωγή. Μπορούμε να σημειώσουμε, ως παράδειγμα, την εξαφάνιση των ακόλουθων κατηγοριών και τύπων:
- (1) (α) του δυϊκού αριθμού.
- (β) μορφολογικών ανωμαλιών, όπως:
- (i) ἴσμεν [íz-men], ἴστε [ís-te], ἴσασι [ís-a:si], τύπων του πληθυντικού αριθμού του οἶδα [oîd-a], που αντικαθίστανται από τα προβλέψιμα οἴδαμεν [oíd-amen], οἴδατε [oíd-ate], και οἴδασι [oíd-asi].
- (ii) ἔθεμεν [é-the-men], ἔθετε [é-the-te], ἔθεσαν [é-the-san] του πληθυντικού του αορίστου ἔθηκα [é-thε:k-a] (και άλλων πληθυντικών του αορίστου αθέματων ρημάτων με αλλαγή στη ρίζα), που βάσει του ενικού έδωσαν ἐθήκαμεν [e-thέ:k-amen], ἐθήκατε [e-thέ:k-ate], ἔθηκαν [é-thε:k-an].
- (β) μορφολογικών ανωμαλιών, όπως:
Δεδομένων όλων αυτών, δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει το γεγονός ότι τα πιο πρώιμα λογοτεχνικά δείγματα της αττικής γραφής, όπως η Τραγωδία και η Ιστορία του Θουκυδίδη, όχι μόνο άφησαν κατά μέρος τα πιο τυπικά, «τοπικά» και μη λογοτεχνικά φωνολογικά χαρακτηριστικά, όπως τη χρήση των -ττ- [tt] και -ρρ- [rr] σε λέξεις όπως γλῶττα [glô:tta] και θάρρος [thárros], προς όφελος των περισσότερo «διεθνών» και με γόητρο ιωνικών τύπων με -σσ- [ss] και -ρσ- [rs], αλλά άρχισαν επίσης να υιοθετούν ιωνικά γραμματικά χαρακτηριστικά - περιορίζοντας, για παράδειγμα, τη χρήση του δυϊκού αριθμού και ενσωματώνοντας τύπους του 3ου πληθ. αορίστου, όπως στο (2) (β):
- (2) (α) 3ο πληθ. παρῆκαν [par-hε:k-an] Θουκυδίδης IV.38.1
- (β) 3ο πληθ. ἀνῆκαν [an-hε:k-an] Ευρυπίδης, Βάκχαι 448
Παρά τη ριζική μεταμόρφωση της τύχης της Αθήνας κατά τον 5ο αιώνα και την επικράτηση της τάσης να χρησιμοποιούνται τοπικοί αττικοί τύποι σε ορισμένα λογοτεχνικά είδη, το ιωνικό γόητρο συνέχιζε να διαμορφώνει την εξέλιξη της αττικής ως λογοτεχνικής γλώσσας. Και σύντομα, πολλά ιωνικά χαρακτηριστικά, τα οποία είχαν εμφανιστεί πρώτα σε λογοτεχνικά κείμενα, άρχισαν επίσης να εμφανίζονται και σε επίσημες αθηναϊκές επιγραφές.
[…]
…αρκετά τοπικά αττικά χαρακτηριστικά είτε απουσιάζουν είτε χρησιμοποιούνται ελάχιστα στη διοικητική αττική έξω από την Αθήνα/Αττική, όπως εξάλλου και στη μακεδονική αττική. Έτσι, κοντά στη χρήση των γινώσκω [gi:nó:sko:] και γίνομαι [gí:nomai], με απλοποίηση του αττικού -γν- [-gn-] που αναφέρεται παραπάνω, μπορούμε επίσης να αναφέρουμε και τα εξής:
- (3) (α) Προτίμηση στα -σσ-/ -ρσ- [-ss-/-rs-] αντί στα -ττ-/-ρρ- [-tt-/-rr-].
- (β) Συνήθως αποφεύγεται η συναίρεση εκεί όπου θα δημιουργούνταν ένα ανώμαλο κλιτικό παράδειγμα: π.χ. το ὀστέον [ostéon] προτιμάται έναντι του ὀστοῦν [ostû:n], για να διατηρηθεί η εναρμόνιση με το ομαλό κλιτικό παράδειγμα της 2ης κλίσης των ουδετέρων σε -ον [-on].
- (γ) Εκτεταμένη ομαλοποίηση άλλοτε ανώμαλων ρημάτων, όπου το θέμα του ενικού μεταφέρεται και στον πληθυντικό: π.χ. οἴδαμεν [oídamen] κτλ. στη θέση του ἴσμεν [ízmen], κατά το οἶδα [oîda], ἐδώκαμεν [edó:kamen] κτλ. στη θέση του ἔδομεν [édomen], κατά το ἔδωκα [édo:ka] κτλ..
- (δ) Πιο περιορισμένη χρήση της ευκτικής έγκλισης (που χρησιμοποιούνταν ευρέως όχι μόνο για να εκφράσει ευχή, αλλά επίσης και σε μια σειρά δευτερευουσών προτάσεων στην κλασική αττική, όταν αυτές εξαρτώνταν από παρελθοντικό χρόνο.
Τέτοια στοιχεία, ιωνικής κυρίως προέλευσης, δείχνουν απλοποιήσεις ή ομαλοποιήσεις των παραδοσιακών αττικών αντίστοιχών τους και, περνώντας στη Μεγάλη αττική κατά τη διάρκεια του 5ου και του 4ου αιώνα π.Χ., εξακολουθούν απλώς να υπάρχουν στην Κοινή. Ακόμα και η αθηναϊκή αττική αφομοίωσε ορισμένα από αυτά τα στοιχεία στα λογοτεχνικά επίπεδα ύφους και τελικά αυτά άρχισαν επίσης να εμφανίζονται -σποραδικά στην αρχή- στα επίσημα αθηναϊκά έγγραφα, καθώς το γόητρο της Μεγάλης αττικής/Κοινής είχε αρχίσει να ξεπερνά τα όρια της τοπικής μορφής της διαλέκτου.
[…]
Έτσι, η Μεγάλη αττική/Κοινή γρήγορα συντέλεσε στην εξέλιξη ενός ευρέος φάσματος από δευτερεύουσες προφορικές και γραπτές ποικιλίες. Όντας η μόνη επίσημη ποικιλία της ελληνικής, ήταν και η μόνη που διδασκόταν, και όλες οι τοπικές δημώδεις -είτε επρόκειτο για τοπικές διαλέκτους που μιλιόνταν ακόμη από επήλυδες στρατιώτες και εμπόρους είτε για προϊόντα της αλληλεπίδρασης μεταξύ της Κοινής και των γηγενών γλωσσών- εμφανίζονταν όλο και περισσότερο ως απλές υποπρότυπες ποικιλίες της υπερκείμενης Κοινής. Και από τη στιγμή που η Κοινή καθιερώθηκε και παγιώθηκε στα νέα εδάφη, ήταν φυσικό να αναπτυχθεί ανεξάρτητα από την τοπική αττική της Αττικής, η οποία σε συνδυασμό με την απώλεια της πολιτικής δύναμης κάτω από τη μακεδονική ηγεμονία -και τελικά και του πολιτιστικού γοήτρου της απέναντι στην εμφάνιση των νέων μεγάλων κέντρων παιδείας, όπως της Αλεξάνδρειας και της Περγάμου- κατέληξε στο τέλος να αποδεχτεί και η ίδια τους σχετικούς «κοινούς» τύπους.