ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Μπαμπινιώτης. (1998, 113-114)
- α. Ανδριώτης,Ν. Η ελληνική γλώσσα στους μετακλασσικούς χρόνους, σελ. 50, σελ. 258-259, β. Χαραλαμπάκης,Χ.Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 50
- α. Χαραλαμπάκης,Χ. Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 50, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 33-34
- Debrunner, A. & Scherer, A. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 57-58.
- α. Ιστορία του ελληνικού έθνους. Τόμ. Γ1: Κλασσικός Ελληνισμός. Η Α΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, σελ. 400, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 36-37.
- α. Ιστορία του ελληνικού έθνους. Τόμ. Γ1: Κλασσικός Ελληνισμός. Η Β΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, σελ. 400, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 38.
- Τριανταφυλλίδης, Μ. 1981 [1938]. Νεοελληνική γραμματική. Ιστορική εισαγωγή. 3ος τόμ. του Άπαντα, σελ. 6-7
- Καψωμένος, Σ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 95 και 96
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 36-37.
- α. Μίσιου,Α. Οι ελληνιστικοί χρόνοι, σελ. 254 και 255-256, β. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, σελ. 473
- α. Rey-Coqais,J.-P. O ελληνισμός στη ρωμαϊκή Συρία, 299-300, β. Τατάκη,Α. και συν. Η θέση του ελληνισμού στη ρωμαιοκρατούμενη Αίγυπτο, 340-341, γ. Ομάδα σύνταξης. Θρησκευτική και πολιτιστική ζωή. Η πορεία του εξελληνισμού, 365.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 37-38
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 35.
- Χόρροκς, Τζ. 2006. Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της, σελ. 106-108.
- Καψωμένος, Στ. Γ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 76-77 και 78
- α. Τριανταφυλλίδης,Μ. Νεοελληνική Γραμματική, σελ. 14-15, β. Browning,R. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 74-75.
- α. Καψωμένος,Σ. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 50, β. Χόρροκς,Τζ. Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της, σελ. 101-102, 114-115, 127
- α. Κοπιδάκης,Μ.Ζ. Εισαγωγή στην ελληνιστική κοινή, σελ. 82-93, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Η δομή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας: Από τον 3ο π.Χ. ως τον 6ο μ.Χ .αι. Η κοινή γλώσσα, σελ. 50, γ. Χαραλαμπάκης,Χ. Κοινή και διάλεκτοι, σελ. 96-97.
- α. Συμεωνίδης,Χ. Επιδράσεις της ελληνικής γλώσσας σε άλλες γλώσσες και άλλων γλωσσών, σελ. 86-90, β. Τριανταφυλλίδης,Μ. Νεοελληνική γραμματική, σελ. 16
- Χριστίδης, Α.-Φ. 2005. Ιστορία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, σελ. 172-173.
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ.: Βασικά ζητήματα και γνωρίσματα της μετακλασικής ελληνικής, σελ. 115-116
- α. Horrocks,G. Σύνταξη: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 458-459, β. Janse,Μ. Τα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 481
- Καψωμένος, Στ. Γ. 1985. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 51, 57-58, 59-60, 87
- De Lange, Ν. 2001. Ιουδαϊκή ελληνική, σελ. 473-475, 478.
- Janse, Μ. 2001. Tα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 480-485
- Ανδριώτης, Ν. 1974. Η ελληνική γλώσσα στους μετακλασσικούς χρόνους, σελ. 264-265, 266-267.
- Τσαντσάνογλου, Κ. 1999. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 116-117
- α. De Lange,Ν. Ιουδαϊκή ελληνική, σελ. 473, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 16-17, γ. Eideneier,Η. Όψεις της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας από τον Όμηρο έως σήμερα: Από τη ραψωδία στο ραπ, σελ. 77-89, δ. Τριανταφυλλίδης,Μ
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ. σελ. 22-23.
- Debrunner, A. & A. Scherer. 1994. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ. σελ. 24-25, 29.
- α. Bubenik,V. Η δημιουργία κοινής, σελ. 260, β. Debrunner,A. & Scherer,A. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. 2ος τόμ., σελ. 131-132.
- Bubenik, V. 2001. Η δημιουργία κοινής, 258-260.
- α. Πετρούνιας,Ε. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, 442-450, β. Καψωμένος,Σ. Από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 74-75, 100-101.
- α. Πετρούνιας,Ε. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, 442-450, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Φωνολογία και μορφολογία, σελ. 98.
- Πετρούνιας, Ε. 2001. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, σελ. 445-447.
- Πετρούνιας, Ε. 2001. Εξέλιξη της προφοράς κατά την ελληνιστική εποχή, σελ. 447-449.
- α. Παπαναστασίου,Γ. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 451, β. Χαραλαμπάκης,Χ. Φωνολογία και μορφολογία, 98-99.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 451-452.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 452-453.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 453-454.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 454.
- Παπαναστασίου, Γ. 2001. Μορφολογία: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 455.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 50-51.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 47-48.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 48-49, 51-52.
- Tonnet, Η. 1995. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 51.
- Horrocks, G. 2001. Σύνταξη: Από την κλασική ελληνική στην κοινή, σελ. 465-466.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 54, 63.
- Browning, R. 1995. Η μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα, σελ. 61.
- Janse, M. 2001. Τα ελληνικά της Καινής Διαθήκης, σελ. 483.
- Χαραλαμπάκης, Χ. 1999. Συντακτικές καινοτομίες της κοινής, σελ. 100-101.
- Η προφορά της αρχαίας ελληνικής: Η προφορά των φθόγγων.
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Δημιουργία της ελληνιστικής κοινής
Νίκος Παντελίδης (2007)
Horrocks, G. 2001.
Σύνταξη: Από την κλασική ελληνική στην κοινή.
Στο Ιστορία της ελληνικής γλώσσας: Από τις αρχές έως την ύστερη αρχαιότητα, επιμ. Α.-Φ. Χριστίδης, 457-467. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας & Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη], σελ. 465-466.© Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας & Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη]H απώλεια της δοτικής
Στην κλασική ελληνική η δοτική δεν χρησιμοποιείται μόνο για να δηλωθεί το έμμεσο αντικείμενο, αλλά έχει και ποικίλες επιρρηματικές λειτουργίες, άλλοτε υποστηριζόμενες από προθέσεις και άλλοτε όχι. Για παράδειγμα, ο χρόνος «κατά τον οποίο» και η «οργανικότητα» δηλωνόταν με απλή δοτική, ενώ ο τόπος «στον οποίο» κανονικά απαιτούσε τη χρήση του ἐν ή κάποιας άλλης τοπικής πρόθεσης. Στην κοινή υπάρχει μια έντονη τάση να εξαπλωθεί η υποστήριξη με προθέσεις και να γίνει κανόνας σε όλες τις επιρρηματικές λειτουργίες, με αποτέλεσμα το σημασιακό φορτίο να μεταφερθεί τελικά από την πτωτική κατάληξη στην ίδια την πρόθεση. Mέσα σε αυτές τις συνθήκες η αιτιατική άρχισε να σφετερίζεται την περιοχή τόσο της δοτικής όσο και της γενικής στις εμπρόθετες συντάξεις, με αποτέλεσμα σύντομα να γίνει η γενική «εμπρόθετη» πτώση. Στην ειδική περίπτωση των τοπικών συντάξεων αυτό ήταν φυσική συνέπεια της διπλής ερμηνείας του ἦλθε εἰς τὴν πόλιν, για παράδειγμα, ως είτε «ήρθε προς την πόλη» (στόχος της κίνησης) είτε «ήρθε/έφτασε στην πόλη» (τόπος μετά την κίνηση). Σύντομα, τόσο η κατασκευή ἐν + δοτική όσο και η κατασκευή εἰς + αιτιατική χρησιμοποιούνταν αδιακρίτως και με δυναμική (κίνηση προς) και με τοπική λειτουργία, αν και η πίεση στη δοτική ως προς τις υπόλοιπες λειτουργίες της οδήγησε στην κυριαρχία της δεύτερης σύνταξης και την τελική απώλεια της πρώτης σε όλες τις γλωσσικές εκδοχές, εκτός από τις πιο υψηλές αττικιστικές.
Στη γραμματική λειτουργία της της δήλωσης του έμμεσου αντικειμένου η δοτική βρισκόταν σε αυξανόμενο ανταγωνισμό τόσο με την αιτιατική όσο και με τη γενική χωρίς την υποστήριξη πρόθεσης. Eπειδή η έκφραση του έμμεσου αντικειμένου συχνά ερμηνεύεται ότι δηλώνει τον αποδέκτη κάποιου πράγματος στην κατάληξη μιας κίνησης (π.χ. με ρήματα που σημαίνουν 'δίνω', 'στέλνω' κλπ.), μπορεί κανείς να καταλάβει εύκολα την αφετηρία για την επικάλυψη με την αιτιατική. H διαδικασία αυτή υποβοηθήθηκε και πάλι, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, από τις υπονομευτικές επιπτώσεις της φωνητικής αλλαγής, που υπέσκαψαν σε αρκετές περιπτώσεις τη μορφική βάση της διάκρισης αιτιατικής/δοτικής.
H περίπτωση της γενικής, αντίθετα, είναι πιο σύνθετη. Aς εξετάσουμε πρώτα τα παραδείγματα στο (10):
(10) οὗτοι δ' ᾢχοντο θοἰμάτιον λαβόντες μου
(αυτοί έφυγαν παίρνοντας το ιμάτιό μου· Δημοσθένης 54.9)
ἧς ὥρας οὖν λαμβάνεις μου τὰ γράμματα
(την ώρα λοιπόν που λαβαίνεις το γράμμα μου· P. Flor. 127, του 256 μ.X.)
Tα παραδείγματα εικονογραφούν πολύ καθαρά τον τρόπο με τον οποίο η γενική κτητική ενός κλιτικού, που κανονικά ανήκει στο προσδιοριζόμενο ουσιαστικό, μπορεί να παρασυρθεί στη θέση του κλιτικού δίπλα στο ρήμα (πρβ. (2) παραπάνω), η οποία κανονικά ανήκει στα άμεσα και έμμεσα αντικείμενα. Όταν τέτοιες αντωνυμίες άρχισαν να εμφανίζονται συστηματικά στη βασική «δεύτερη» θέση, με το ρήμα αμέσως πριν ή αμέσως μετά ανάλογα με τις περιστάσεις (βλ. 2), η «μετατοπισμένη» γενική μπορούσε πολύ εύκολα πια να επανερμηνευθεί ότι εκτελεί την ίδια λειτουργία με μια δοτική «ηθική» ή «χαριστική/αντιχαριστική». Aυτό το σημείο επαφής οδήγησε γρήγορα στην ανάληψη όλων των λειτουργιών της δοτικής από τις γενικές κλιτικών αντωνυμιών και στη συνέχεια, ως φυσική επέκταση, από τις γενικές των ουσιαστικών γενικά. O ανταγωνισμός ανάμεσα στην αιτιατική και τη γενική ως υποκατάστατου της δοτικής συνεχίστηκε και κατά τον Mεσαίωνα και τελικώς λύθηκε, κατά περιοχές, στις αρχές της σύγχρονης περιόδου.
Στις πιο λαϊκές παραλλαγές της ελληνικής η σύγχυση ήταν ήδη διαδεδομένη κατά την ύστερη αρχαιότητα, αν και μπορούμε με ασφάλεια να υποθέσουμε ότι η δοτική επέζησε πολύ περισσότερο στον λόγο των μορφωμένων, όπου πρέπει να υπερίσχυε η επίδραση της γραπτής παράδοσης. Για τα πράγματι μεγάλα προβλήματα στη χρήση της δοτικής κατά την περίοδο αυτή μπορούμε να βεβαιωθούμε από την χαοτική εικόνα που δίνουν παραδείγματα, όπως αυτό του 5ου αιώνα μ.X. από τον P. Oxy. 1300:
(11) προσαγορεῦσαί σε … καὶ τοῦ ἀδελφοῦ Θέωνι καὶ τῇ κυρίᾳ μου ἀδελφῇ … καὶ τῶν γλυκητάτον μου ἀδελφίον Ἡραεὶν καὶ Nόννᾳ … καὶ Φοιβάμ<μ>ων…
(να προσφωνήσω εσένα … και τον αδελφό μου Θέωνα και την κυρία αδερφή μου … και τα γλυκύτατα αδέλφια μου Hραείν και Nόννα … και τον Φοιβάμμονα…)
Πρέπει, ωστόσο, να είμαστε προσεκτικοί και να μην καταλήξουμε αβασάνιστα στο συμπέρασμα ότι τα ελληνικά των αμόρφωτων -και πιθανώς μη Eλλήνων- της Aιγύπτου αντιπροσωπεύουν πλήρως την κατάσταση της προφορικής γλώσσας συνολικά. Bρίσκει κανείς, για παράδειγμα, δοτικές σε μερικές από τις πιο χυδαίες επευφημίες των φατριών του ιπποδρόμου στην Kωνσταντινούπολη κατά τον 6ο και 7ο αιώνα (αν μπορούμε να βασιστούμε στα χειρόγραφα). Ωστόσο η δοτική είχε σχεδόν σίγουρα εξαφανιστεί εντελώς από την καθομιλουμένη των μαζών ήδη από τον 8ο ή 9ο αιώνα μ.X.