ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
- Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης: Συζητήσεις για τη διαμόρφωση εθνικής γλώσσας στους κόλπους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (2007)
- Κατάλογος συνδέσμων
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Κιτρομηλίδης, Π.Μ. 2000. Γλωσσικός αρχαϊσμός και φιλοσοφική ανανέωση. (σελ. 222-223)
- Κιτρομηλίδης, Π.Μ. 2000. Γλωσσικός αρχαϊσμός και φιλοσοφική ανανέωση. (σελ. 223)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες. (σελ. 61-63)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 61-63)
- Κιτρομηλίδης Π. 2004. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 205-208)
- Κιτρομηλίδης Π. 2004. Εισαγωγή στο Ιώσηπος Μοισιόδαξ: Οι συντεταγμένες της βαλκανικής σκέψης τον 18ο αιώνα (σελ. κθ΄-λβ΄)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 152-154)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 112-113)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 387-398)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 398-399 και 400-402)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 399-400)
- Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ.
398-399 και 400-402) - Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες (σελ. 444-446)
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Συζητήσεις για τη διαμόρφωση εθνικής γλώσσας στους κόλπους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού
Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης (2007)
Κιτρομηλίδης, Π. 2000. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες.
3η έκδ. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, σελ.Ο Κοραής επικρίθηκε για τις γλωσσικές του απόψεις και από την πλευρά που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ιδεολογικά ως η «αριστερά» της εποχής. Η προσπάθειά του να αποκαθάρει τη γλώσσα και να αναμορφώσει την ομιλούμενη, έτσι ώστε να καταστήσει προφανείς τις συγγένειές της με την αρχαία ελληνική, δυσαρέστησε τους ριζοσπάστες του κύκλου του Ψαλίδα στα Ιωάννινα. Ωστόσο, όσο ζούσε, ο Κοραής είχε κυρίως να παλέψει με τις επιθέσεις των συντηρητικών και προσκολλημένων στην παράδοση κύκλων που, θορυβημένοι από τη Γαλλική Επανάσταση, είχαν αποδυθεί σε ολομέτωπη επίθεση κατά του Διαφωτισμού. Η άστοχη επίκριση των ιδεών του Κοραή από την ιδεολογία της ελληνικής αριστεράς, και ιδιαίτερα από τους υπερμάχους της δημοτικής γλώσσας στη μεταγενέστερη διαμάχη για το γλωσσικό, είχε ως προϋπόθεση τις μεταμορφώσεις της ελληνικής πολιτικής παράδοσης που ακολούθησαν τη διάλυση της κληρονομιάς του Διαφωτισμού τον δέκατο ένατο αιώνα. Παρόμοιες επικρίσεις κατά των γλωσσικών απόψεων του Κοραή απομόνωναν τα επιχειρήματά του από τα ιστορικά και πολιτικά τους συμφραζόμενα και κατά συνέπεια διέστρεφαν τόσο το στόχο όσο και τη σημασία των ιδεών του για την πολιτισμική αλλαγή.