ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Aronoff, M. 1992. Segmentalism in linguistics
- Egan-Robertson, A. & J. Willett. 2001. Οι μαθητές ως εθνογράφοι, εθνογραφική σκέψη και πράξη.
- Thomas, R. 1997. Γραπτός και προφορικός λόγος στην αρχαία Ελλάδα
- Barton, D. 1994. Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language
- Barton, D. 1994. Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language
- Baynham, M. Πρακτικές γραμματισμού
- Curry, T. & D. Bloome, 2001. Η εκμάθηση της γραφής μέσα από τη γραφή της εθνογραφίας
- Thomas, R. 1997. Γραπτός και προφορικός λόγος στην αρχαία Ελλάδα
- α. Perfetti,C. Ιntroduction στο Learning to Read, β. Liberman,I.Y. & Shankweiler,D. Phonology and beginning reading, γ. Stanovich,Κ.Ε. Changing models of reading and reading acquisition, δ. Treiman,R. The role of intrasyllabic units in learning to read
- Stanovich, Κ. Ε. 1991. Changing models of reading and reading acquisition
- α. Martlew,M. The development of writing: Communication and cognition, β. Echri,L.C. English orthography and phonological knowledge, γ. Echri,L.C. English orthography and phonological knowledge.
- α. Tunmer,W.E. Phonological awareness and literacy acquisition, β. Faber,Α. Phonemic segmentation as epiphenomenon, γ. Bugarski,R. Graphic relativity and linguistic constructs
- α. Derwing,B.L. Orthographic aspects of linguistic competence, β.Frost,R. Orthography and phonology: The psycological reality of orthographic depth
- α. Barton,D. Literacy.An Introduction to the Ecology of Written Language, β. Coulmas,F. The Writing Systems of the World
- Καραλή, Μ. 2001. Συστήματα γραφής.
- Daniels, P. 1996. Decipherment
- Chadwick, J. 2001. Γραμμική Β.
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Γλώσσα και Γραφή
Μαρία Καραλή (2007)
Stanovich, Κ. Ε. 1991.
Changing models of reading and reading acquisition.
Στο Learning to Read: Basic Research and its Implications, επιμ. L. Rieben & C. Perfetti. Hillsdale: L. Erlbaum Ass., σελ. 23.© ErlbaumΣε γενικές γραμμές, οι ερευνητές συμφωνούν στο γιατί οι φωνολογικές ικανότητες είναι τόσο σημαντικές στα πρώιμα στάδια της ανάγνωσης. Για να προωθήσει τον ισχυρό μηχανισμό αυτοδιδασκαλίας ο οποίος είναι σύμφυτος με μια αλφαβητική ορθογραφία (Gough & Hillinger 1980· Jorm & Share 1983), το παιδί πρέπει να μάθει τη γενική αρχή ότι η γραπτή αποτύπωση των λέξεων αντιστοιχεί σε φθόγγους και κατόπι πρέπει να μάθει αρκετά παραδείγματα αντιστοιχιών γραμμάτων και φθόγγων για να ενισχύσει την αποτελεσματική αποκωδικοποίηση. Για να αξιοποιήσει την αλφαβητική αρχή, το παιδί πρέπει να υιοθετήσει αναλυτική στάση και προς τις γραπτές και τις προφορικές λέξεις που αυτές αντιπροσωπεύουν, δηλαδή, το παιδί πρέπει να ανακαλύψει και να εκμεταλλευτεί το γεγονός ότι η αντιστοίχιση λαμβάνει χώρα στο επίπεδο των γραμμάτων και των φωνημάτων. Ο τεμαχισμός οπτικών λέξεων σε μεμονωμένα γράμματα ενυπάρχει στις αντιληπτικές ικανότητες κάθε φυσιολογικού παιδιού σχολικής ηλικίας, αλλά η ανάπτυξη της τάσης για εξαντλητική επεξεργασία όλων των οπτικών λεπτομερειών σε λέξεις (ιδιαίτερα η ακολουθία εσωτερικών γραμμάτων) μπορεί να δυσκολεύει κάποια παιδιά (Frith1985· Gough & Hillinger 1980). Ωστόσο, μια ακόμη μεγαλύτερη πηγή ατομικών διαφορών έγκειται στους φθόγγους στους οποίους αντιστοιχούν τα γράμματα. Eίναι πασίγνωστο ότι ο τεμαχισμός του λόγου στο επίπεδο των φωνημάτων είναι δύσκολη υπόθεση για τα μικρά παιδιά (Bruce 1964· Calfee, Chapman & Venezky 1972· Lewkowitz 1980· Liberman, Shankweiler, Fischer & Carter 1974). Οι ασκήσεις φωνολογικής ευαισθησίας σχετίζονται με την απόκτηση της ανάγνωσης εφόσον προβλέπουν την ευκολία ή τη δυσκολία με την οποία ένα παιδί θα μάθει να τεμαχίζει προφορικές λέξεις σε επίπεδα κάτω από το επίπεδο της συλλαβής.