ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Aronoff, M. 1992. Segmentalism in linguistics
- Egan-Robertson, A. & J. Willett. 2001. Οι μαθητές ως εθνογράφοι, εθνογραφική σκέψη και πράξη.
- Thomas, R. 1997. Γραπτός και προφορικός λόγος στην αρχαία Ελλάδα
- Barton, D. 1994. Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language
- Barton, D. 1994. Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language
- Baynham, M. Πρακτικές γραμματισμού
- Curry, T. & D. Bloome, 2001. Η εκμάθηση της γραφής μέσα από τη γραφή της εθνογραφίας
- Thomas, R. 1997. Γραπτός και προφορικός λόγος στην αρχαία Ελλάδα
- α. Perfetti,C. Ιntroduction στο Learning to Read, β. Liberman,I.Y. & Shankweiler,D. Phonology and beginning reading, γ. Stanovich,Κ.Ε. Changing models of reading and reading acquisition, δ. Treiman,R. The role of intrasyllabic units in learning to read
- Stanovich, Κ. Ε. 1991. Changing models of reading and reading acquisition
- α. Martlew,M. The development of writing: Communication and cognition, β. Echri,L.C. English orthography and phonological knowledge, γ. Echri,L.C. English orthography and phonological knowledge.
- α. Tunmer,W.E. Phonological awareness and literacy acquisition, β. Faber,Α. Phonemic segmentation as epiphenomenon, γ. Bugarski,R. Graphic relativity and linguistic constructs
- α. Derwing,B.L. Orthographic aspects of linguistic competence, β.Frost,R. Orthography and phonology: The psycological reality of orthographic depth
- α. Barton,D. Literacy.An Introduction to the Ecology of Written Language, β. Coulmas,F. The Writing Systems of the World
- Καραλή, Μ. 2001. Συστήματα γραφής.
- Daniels, P. 1996. Decipherment
- Chadwick, J. 2001. Γραμμική Β.
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Γλώσσα και Γραφή
Μαρία Καραλή (2007)
Barton, D. 1994.
Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language. Οξφόρδη & Cambridge (ΗΠΑ): Blackwell, σελ. 79.
©BlackwellΟ γραμματισμός είναι έμφυλος
Ο γραμματισμός είναι σε μεγάλο βαθμό έμφυλη δραστηριότητα: με αυτό εννοώ ότι σε όλα τα πεδία που καλύψαμε ως τώρα οι πρακτικές γραμματισμού διαμορφώνονται διαφορετικά σύμφωνα με το φύλο. Από πολλές απόψεις, οι πρακτικές γραμματισμού αντανακλούν γενικότερες κοινωνικές διαφορές ως προς το φύλο, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι συνιστούν μια απλή χαρτογράφησή τους.
Ξεκινώντας με τα πρώτα βιβλία των παιδιών, υπάρχουν διαφορετικά για τα αγόρια και τα κορίτσια και μάλιστα συχνά είναι χρωματικά κωδικοποιημένα ανάλογα με το φύλο. Στα παιδιά διαβάζουν πιο πολύ γυναίκες παρά άνδρες και το διδακτικό προσωπικό που συναντούν τα παιδιά στην προσχολική εκπαίδευση και στις πρώτες τάξεις του σχολείου είναι πιθανότερο να ανήκει στο θηλυκό γένος. Φαίνεται ότι κατά μέσο όρο, τα κορίτσια έχουν λιγότερα προβλήματα στο να μάθουν να διαβάζουν και ότι περισσότερα κορίτσια παρά αγόρια ξεκινούν το σχολείο έχοντας ήδη την ικανότητα να διαβάζουν. Σε όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης, τα κορίτσια πετυχαίνουν κατά μέσο όρο υψηλότερη βαθμολογία από τα αγόρια σε δοκιμασίες που αφορούν την ανάγνωση και τη γραφή. Περισσότερα αγόρια παρά κορίτσια χαρακτηρίζουν οι διαγνώσεις ως δυσλεκτικά.
Υπάρχουν μερικά σχολεία στη Βρετανία μόνο για αγόρια και μερικά μόνο για κορίτσια. Κάποια από τα σχολεία για κορίτσια δέχονται αγόρια μέχρι περίπου την ηλικία των οκτώ ετών. Τα μαθήματα που διαλέγουν τα κορίτσια στο σχολείο είναι πιθανότερο να σχετίζονται με τη γραφή και να έχουν να κάνουν με τις τέχνες. Τα αγόρια και τα κορίτσια γράφουν για διαφορετικά πράγματα στα αντίστοιχα σχολεία. Το μεγαλύτερο μέρος του διδακτικού προσωπικού για την αγγλική γλώσσα είναι γυναίκες και το ίδιο συμβαίνει και στη βασική εκπαίδευση των ενηλίκων. Για όλο το φάσμα της παιδικής ηλικίας, υπάρχουν βιβλία και περιοδικά για αγόρια και διαφορετικά για κορίτσια και μόνο μερικά από αυτά απευθύνονται γενικά σε παιδιά.