Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
5.5. Λόγοι για τους οποίους αποφάσισαν να συμμετάσχουν
Η ανάλυση του υλικού της έρευνας καταδεικνύει πως ένα ιδιαίτερα ισχυρό κίνητρο που ωθεί τους φιλολόγους στην ενασχόληση με τα επιμορφωτικά προγράμματα αυτού του είδους είναι η περιέργεια για το τι ακριβώς περιλαμβάνουν αυτά και με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να συνδυάσουν αποτελεσματικά τις νέες τεχνολογίες με τη διδασκαλία, κυρίως των φιλολογικών μαθημάτων.
[…] και από περιέργεια. Σκέφτηκα ότι θα 'ταν μια καλή ευκαιρία να δούμε τι μπορεί να δείξει σε σχέση με το σχολείο, δηλαδή πώς μπορούμε να το αξιοποιήσουμε αυτό πάνω στη δουλειά μας,. γιατί και για τα παιδιά είναι ενδιαφέρον έτσι να ξεφεύγεις κάποιες φορές. Και αυτός ήταν ο λόγος.
Ένας δεύτερος παράγοντας που ωθεί τους φιλολόγους στην ενασχόληση με τη χρήση των υπολογιστών και των λογισμικών είναι η θετική αντίληψη που έχουν διαμορφώσει, γενικά, για τις νέες τεχνολογίες και για τις δυνατότητες που μπορούν αυτές να προσφέρουν με στόχο τη διαφοροποίηση της συχνά παραδοσιακής ισχύουσας διδασκαλίας.
Η εικόνα που έχω για τις νέες τεχνολογίες είναι θετική σε γενικές γραμμές. Μπορεί να βοηθήσει να διαφοροποιηθεί και λιγάκι το μάθημα, αλλάζει και τις θέσεις που είχαν οι μαθητές κατά την παραδοσιακή διδασκαλία, δίνει και περισσότερα κίνητρα.
Επιπλέον, εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει αρκετά χρόνια προϋπηρεσίας στο ελληνικό σχολείο, εκφράζουν κάποιες ανησυχίες ότι ίσως να μειονεκτούν έναντι των νέων συναδέλφων τους, που διδάσκονται το χειρισμό των ηλεκτρονικών υπολογιστών από τη βασική τους ακόμη εκπαίδευση και μαθαίνουν να τους χειρίζονται επαρκώς. Αυτός ο άτυπος ανταγωνισμός μεταξύ παλαιών και νέων εκπαιδευτικών ωθεί κάποιους από αυτούς να δηλώνουν ευκολότερα και προθυμότερα συμμετοχή σε τέτοιου είδους προσπάθειες.
Τα παιδιά που βγαίνουν τώρα από τις σχολές γνωρίζουν ήδη να χρησιμοποιούν υπολογιστές, και όταν θα έρθουν στα σχολεία θα γνωρίζουν καλά και θα χρειάζονται ίσως και λιγότερη επιμόρφωση. Θα χρησιμοποιούν υπολογιστές στα μαθήματά τους και αυτό είναι καλό, γιατί θα παρακινεί και εμάς τους παλιότερους. Αν και κάποια νεαρά παιδιά δεν ενδιαφέρονται, όλο στο internetθέλουν να μπαίνουν.
Οι νέοι που έρχονται τα ξέρουν αυτά. Στις σχολές στα πανεπιστήμια τα κάνουν ήδη.
Σε κάποιες περιπτώσεις κίνητρο αποτέλεσε και ο κίνδυνος ενός μελλοντικού αποκλεισμού τους από την κοινωνία της πληροφορίας. Οι εκπαιδευτικοί που εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία δεν θα ήθελαν να αυτο-αποκλειστούν από την κοινωνία της γνώσης και να υστερήσουν σε ικανότητες.
Αν δεν μπορείς να χρησιμοποιείς σήμερα υπολογιστή, είναι όπως όταν παλιότερα δεν μπορούσες να χρησιμοποιήσεις χαρτί και μολύβι.
Οι απαιτήσεις των προγραμμάτων μεταπτυχιακών κύκλων σπουδών, που κάποιοι εκπαιδευτικοί με αυξημένα τυπικά προσόντα παρακολούθησαν, και η ανάγκη συγγραφής κειμένων (διπλωματικών εργασιών, διδακτορικών διατριβών κλπ.) αποτέλεσαν το έναυσμα για την ενασχόλησή τους με το χειρισμό υπολογιστών.
Έμαθα όταν χρειάστηκε να γράψω το μεταπτυχιακό μου.
Πρώτα στο μεταπτυχιακό και μετά στο διδακτορικό έμαθα. Έπρεπε όλες τις εργασίες να τις παραδίδω στον υπολογιστή. Δυσκολεύτηκα λίγο στην αρχή αλλά μετά τα κατάφερα.
Οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται πως δεν μπορούν πια να κερδίσουν το ενδιαφέρον των μαθητών τους με τους παραδοσιακούς τρόπους διδασκαλίας, γι' αυτό και αναζητούν κάποια άλλα μέσα που θα τους δώσουν την ευκαιρία να ξανακερδίσουν την προσοχή των μαθητών / μαθητριών μέσα στην τάξη.
Ως προς τις γνώσεις δεν θα το έλεγα, αλλά ως προς τον τρόπο προσέγγισης του μαθήματος, να γίνεται πιο ελκυστικός, ναι -αν, βέβαια, είχα τη δυνατότητα να χρησιμοποιώ την αίθουσα Πληροφορικής, όποτε ήθελα.
Κάποιοι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως είναι καθήκον τους απέναντι στους μαθητές / στις μαθήτριές τους να εξελιχθούν και να τους προσφέρουν ό,τι καλύτερο μπορούν, ιδιαίτερα σήμερα που οι μαθητές / μαθήτριες τις περισσότερες φορές είναι καλύτερα καταρτισμένοι/ες από τους καθηγητές / τις καθηγήτριές τους σε θέματα τεχνολογίας.
[…] και για τα παιδιά, γιατί περιμένουν και αυτά από τους δασκάλους τους να τα ξέρουν, να γνωρίζουν και αυτοί τις νέες τεχνολογίες. Είναι κάτι που αυτά το γνωρίζουν πολύ καλά και περιμένουν και από μας να το ξέρουμε.
Τέλος, δεν λείπει και το προσωπικό ενδιαφέρον για να γνωρίσουν κάτι καινούριο.
Ήταν κάτι καινούριο και πάντα μ' αρέσουν τα καινούρια, καιεπειδή εκείνη τη χρονιά ήμουν και υποδιευθύντρια και προγραμματίστρια, για να διευκολύνω την κατάσταση, επειδή οι συνάδελφοι δεν μπορούσαν να έρχονται άλλες ώρες, έφτιαξα το πρόγραμμα έτσι. Μάλλον πρότεινα στον διευθυντή και το δέχτηκε, να φτιάξω το πρόγραμμα με τρόπο που όλοι οι φιλόλογοι μια συγκεκριμένη μέρα να έχουμε κενό. Βέβαια, ήταν δύσκολο, επειδή ήμασταν πολλά άτομα, αλλά αφού ήταν κατορθωτό να γίνει, προχωρήσαμε.
[…] γιατί μου φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρον από την αρχή, δηλαδή διαβάζοντας την εγκύκλιο, ας πούμε, που είχε έρθει. Και γιατί μ' αρέσει να ασχολούμαι και με τους υπολογιστές.