Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
9.2. Η χρήση υπολογιστή για εκπαιδευτικούς σκοπούς
Όσοι εμφανίζονται να χρησιμοποιούν τους υπολογιστές εκτός του σχολικού χώρου το κάνουν για εκπαιδευτικούς κατά κύριο λόγο σκοπούς. Πολλοί από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στην έρευνα χρησιμοποιούν τον υπολογιστή κατά την προετοιμασία των μαθημάτων τους δημιουργώντας το προσωπικό τους αρχείο σε ηλεκτρονική μορφή, ώστε να μπορούν να έχουν διαρκή πρόσβαση σε αυτό και να αποφεύγουν τον περιττό κόπο και τις αλλεπάλληλες αναζητήσεις σε στοιβαγμένες φωτοτυπίες, παλαιότερα δημοσιεύματα κλπ.
…που έχει σχέση με τα μαθήματα όμως. Τις εργασίες των μαθητών τις δίνω γραμμένες στον υπολογιστή.
(Έχετε πλέον υλικό στον υπολογιστή με το υλικό σας, διαγωνίσματα κλπ.;) Διαγωνίσματα ναι, όλα.
Ό,τι υλικό τους δίνω πια, είναι από τον υπολογιστή. Ακόμη και αυτά που είχα χειρόγραφα τα πέρασα στο word. Πάει τουλάχιστον εκείνος ο όγκος, η χαρτούρα που είχα μαζέψει στο σπίτι μου. Δεν χωρούσαν πια.
Το πρόγραμμα που κερδίζει τις προτιμήσεις των εκπαιδευτικών και χρησιμοποιείται συνηθέστερα είναι ο επεξεργαστής κειμένου. Αποτελεί το κατεξοχήν εργαλείο γρήγορης παραγωγής κειμένων, τα οποία συντάσσονται, διορθώνονται, μετατρέπονται και αναπαράγονται εύκολα, προσφέροντας εξοικονόμηση χρόνου και καλύτερα αισθητικά αποτελέσματα.
Κυρίως το wordχρησιμοποιώ. Στην αρχή, έκανα μια ώρα για να γράψω μία σειρά αλλά τώρα πια τα κατάφερα να γίνω πιο γρήγορη στη χρήση του. Όλα όσα θέλω να τους δώσω, τεστ, διαγωνίσματα, σημειώσεις, τα γράφω στο word, τα εκτυπώνω και τους τα δίνω. Τους ζήτησα να πάρουν και ένα ντοσιέ, για να τα έχουν όλα συγκεντρωμένα εκεί και να μην τα χάνουν, ώστε όταν θέλουμε να ξανακάνουμε ένα θέμα, να ανατρέχουν εκεί. Άλλοι το έκαναν, άλλοι αδιαφορούν.
Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τις δυνατότητες που μπορεί να τους παρέχει το διαδίκτυο, γι' αυτό και το χρησιμοποιούν συχνά προκειμένου να επισκεφθούν αξιόπιστες ηλεκτρονικές διευθύνσεις. Συνήθως επιλέγουν ανάμεσα σε αυτές που τους δόθηκαν κατά τη συμμετοχή τους στην επιμόρφωση, και τις οποίες βρήκαν χρήσιμες για την προετοιμασία και την οργάνωση της διδασκαλίας τους.
Είπα στους μαθητές μου και μπήκαν και στις σελίδες που είχα μάθει στην επιμόρφωση. Και στον κόμβο τους έβαλα και σε άλλες σελίδες για να βρουν υλικό.
Υπάρχουν, όμως, και εκπαιδευτικοί που θεωρούν πως οι υπολογιστές αποτελούν απλά το μέσο για να παράγουν το υλικό τους με διαφορετική, ίσως λίγο καλύτερη, μορφή και εκφράζουν τις αμφιβολίες τους για το αν, τελικά, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές προσφέρουν τα οφέλη που προσδοκούμε στη διδασκαλία.
Το ότι γίνεται πιο εντυπωσιακό, χρησιμοποιείται το powerpoint, λιγότερο βέβαια το internet, ιδιαίτερα στην περίπτωση των κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνία. Αλλά για μένα η βασική δουλειά έγινε στο σπίτι με τα βιβλία, με τη βιβλιογραφία, απλώς χρησιμοποιήθηκαν οι υπολογιστές για να γίνει το μάθημα πιο εντυπωσιακό, πιο ενδιαφέρον και να μπορέσουν να ανατρέξουν σε κάποιες διευθύνσεις, λ.χ. για το Δελμούζο, η βασική όμως δουλειά έγινε με τα βιβλία. Δεν μπορεί, δηλαδή, η τεχνολογία να αντικαταστήσει το βιβλίο. Μπορεί να βρει ο καθηγητής υλικό χρήσιμο, αλλά το βιβλίο δεν θα ξεπεραστεί.