Content validity

*Εγκυρότητα περιεχομένου. Τσομπάνογλου 2007:11, 15.

Κύρος περιεχομένου. Δημητρόπουλος 1983:199

Ως εγκυρότητα περιεχομένου ορίζεται το είδος της εγκυρότητας που αφορά τη σχέση ανάμεσα στο περιεχόμενο ενός τεστ με αυτό του εκπαιδευτικού προγράμματος στο πλαίσιο του οποίου γίνεται (Hughes 2003:26). Ένα τεστ έχει εγκυρότητα περιεχομένου, όταν το περιεχόμενό του αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα των γνώσεων, των δεξιοτήτων και, γενικότερα, των εννοιολογικών δομών με τις οποίες δηλώνει ότι ασχολείται. Όσο μεγαλύτερη είναι η εγκυρότητα περιεχομένου, τόσο πιο ακριβής αναμένεται να είναι η μέτρηση.

Ένα τεστ το οποίο δεν περιλαμβάνει σε ικανοποιητικό βαθμό στοιχεία του προγράμματος (ή των προδιαγραφών, αν πρόκειται για τεστ γλωσσικής επάρκειας και όχι για αξιολόγηση επίδοσης στο πλαίσιο της διδασκαλίας) δεν είναι ακριβές και έχει αρνητική αναδραστική επίδραση.

Για να εξασφαλιστεί η εγκυρότητα περιεχομένου ενός τεστ, χρειάζεται να προσδιορίσουμε με όσο μεγαλύτερη ακρίβεια/λεπτομέρεια γίνεται τις γνώσεις, δεξιότητες και δομές που θα καλύπτει (Hughes 2003:26). Η αξιοπιστία περιεχομένου πρέπει να καθορίζεται με παραγωγικό συλλογισμό, καθορίζοντας το σύνολο των περιεχομένων του τεστ και λαμβάνοντας επαρκές δείγμα από αυτές τις προδιαγραφές για την κατασκευή (Fulcher & Davidson 2007:182). Δε σημαίνει ότι όλα τα στοιχεία των προδιαγραφών ενός τεστ θα υπάρχουν πάντα σε κάθε τεστ, αλλά θα δίνουν στον κατασκευαστή του τη βάση για να κάνει μια επιλογή των στοιχείων που θα συμπεριλάβει στο τεστ. Η σύγκριση ανάμεσα στις προδιαγραφές ενός τεστ και στο περιεχόμενό του αποτελεί τη βάση για να κριθεί η εγκυρότητα περιεχομένου ενός τεστ. Το καλύτερο είναι αυτή η εκτίμηση να γίνεται από ανθρώπους που γνωρίζουν καλά από διδασκαλία και δοκιμασιολογία, αλλά είναι «τρίτοι», δηλαδή δε σχετίζονται άμεσα στην κατασκευή του συγκεκριμένου τεστ. Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η εγκυρότητα περιεχομένου είναι βασικά θέμα δειγματοληψίας. Η προσοχή πρέπει να εστιαστεί στο υλικό του τεστ και στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή στις προδιαγραφές. Αν το περιεχόμενο επιλεγεί με εγκυρότητα, τότε το τεστ έχει εγκυρότητα περιεχομένου για όλους τους συμμετέχοντες (Thorndike 1971:453).

Ο έλεγχος της εγκυρότητας περιεχομένου γίνεται με ποιοτική ανάλυση και όχι ποσοτική, δηλαδή είναι θέμα κρίσης και δεν εκφράζεται αριθμητικά.

Βιβλιογραφία

  • Δημητρόπουλος Ε. (1983). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, η Αξιολόγηση της Σχολικής Επίδοσης. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Πουρνάρα.
  • Τσομπάνογλου Μ. (2007). Πρότυπο αξιολόγησης της εγκυρότητας δομής συστημάτων πιστοποίησης γλωσσομάθειας. Εφαρμογή του στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας του Επιπέδου Β2 της Αγγλικής Γλώσσας. Διδακτορική διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.


  • Fulcher G., Davidson F. (2007). Language Testing and Assessment – An Advanced Resource Book. Oxon: Routledge.
  • Hughes A (2003). Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Noll V. H., Scannell A., Craig B. (1979). Introduction to educational measurement. Houghton Mifflin.

  • Thorndike R. L. (1971). Educational measurement. American Council of Education.