Specifications (specs)

Προδιαγραφές. Δημητρόπουλος 1998:77-78.

Οι προδιαγραφές είναι επεξηγηματικά κείμενα που αφορούν το σχεδιασμό, το στόχο μιας δοκιμασίας, τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η εξέταση, την ομάδα των εξεταζομένων στην οποία απευθύνεται, την ανάπτυξη εξεταστικών ερωτημάτων, τη δομή τους, τη διατύπωσή τους, το χρόνο ολοκλήρωσης των απαντήσεων από τους εξεταζόμενους και άλλα πρακτικά θέματα που αφορούν την προετοιμασία μιας εξεταστικής δοκιμασίας. Απευθύνονται πρωτίστως στους κατασκευαστές/συγγραφείς των δοκιμασιών ευρείας κλίμακας, αλλά και στους αξιολογητές, στους συντάκτες σχετικών αναφορών, καθώς και σε ερευνητές που διερευνούν, π.χ., τα διάφορα είδη εγκυρότητας δοκιμασιών. Σημειώνεται ότι συνήθως οι προδιαγραφές εξεταστικών δοκιμασιών δεν είναι ανακοινώσιμες. Μέρος τους όμως τίθεται στη διάθεση των εξεταζομένων, προκειμένου να έχουν πιο σαφή εικόνα του τρόπου με τον οποίο θα εξεταστούν.

Λόγω της σημασίας του ρόλου τους, οι προδιαγραφές είναι απαραίτητο να δομούνται με ιδιαίτερη προσοχή. Το πρώτο και σημαντικότερο βήμα είναι ο ορισμός του αντικειμενικού σκοπού/στόχου των συγκεκριμένων εξετάσεων. Το δεύτερο και αρκετά δύσκολο βήμα είναι η δόμηση των προδιαγραφών, έτσι ώστε να είναι προφανής η θεωρία ή εννοιολογική δομή σχετικά με τις προς μέτρηση ικανότητες και η ορθολογική βάση που έχει επιλεγεί για την ανάπτυξη μιας συγκεκριμένης δοκιμασίας, για να διασφαλίζεται και να μπορεί να ελεγχθεί η εγκυρότητά της (Brown, 2004:70-71, Davies et al. 1999:207, Δημητρόπουλος 1998:77, Fulcher 2010:127, Hughes 2003:59-60).

Βιβλιογραφία

  • Δημητρόπουλος Ε. (1998). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση της Εκπαίδευσης και του Εκπαιδευτικού Έργου. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.


  • Brown D. H. (2004). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. New York: Pearson Education, Inc.
  • Davies A., Brown A., Elder C., Hill K., Lumley T., McNamara T. (1999). Dictionary of Language Testing. Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate.
  • Fulcher G. (2010). Practical Language Testing. Great Britain: Hodder Education.
  • Hughes A (2003). Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.