Large scale tests

Τεστ μεγάλης κλίμακας. Τσομπάνογλου 2007:17.

*Δοκιμασίες ευρείας κλίμακας. Αντωνοπούλου 2005α:1.

Οι δοκιμασίες ευρείας κλίμακας είναι ένα είδος δοκιμασιών που κατασκευάζεται για την επίτευξη ορισμένων στόχων, όπως για να καλύψουν μεγάλη έκταση ύλης με τη μορφή εξέτασης περιορισμένης χρονικής διάρκειας ή για να παρέχουν γρήγορα και αξιόπιστα αποτελέσματα σε άτομα ή ομάδες για λήψη αποφάσεων. Για να μπορέσουν οι κατασκευαστές να προσαρμοστούν σε αυτές τις απαιτήσεις, τα τεστ αυτά δίνονται σε συγκεκριμένη ώρα, με τους μαθητές να εξετάζονται κάτω από αυστηρά παρόμοιες συνθήκες, ενώ η μορφή τους είναι τέτοια που να μπορεί να απαντηθεί γρήγορα, δίνοντας αξιόπιστα αποτελέσματα (Chudowsky & Pellegrino 2003:80).

Οι δοκιμασίες ευρείας κλίμακας πρέπει να κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να υποστηρίζουν παράλληλα και τη διαδικασία της μάθησης. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, χρειάζεται σαφήνεια σε ό,τι αφορά τον τρόπο κατασκευής τους ή τις διάφορες πτυχές μάθησης ή γνώσης που πρέπει να εξεταστούν. Αυτό που βοηθάει στην κατασκευή καλών δοκιμασιών είναι η εστίαση στην αναδραστική επίδραση τους (Lee et al. 1985:36)

Καθώς τα τεστ ευρείας κλίμακας γίνονται όλο και πιο κοινά στο χώρο της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, δηλαδή από εξωτερική τείνουν να γίνουν εσωτερική αξιολόγηση, πολλά ερωτηματικά γεννιούνται ως προς την επιρροή που ασκούν ή μπορεί στο μέλλον να ασκήσουν στη διαμόρφωση της διδακτέας ύλης και ως προς το κατά πόσο θα πρέπει τα αποτελέσματα των τεστ να χρησιμοποιηθούν για την επιλογή των μαθητών στα κολλέγια. Ακόμη, ένα άλλο ερώτημα που τίθεται αφορά το πώς θα πρέπει τα αποτελέσματά τους να ερμηνευτούν από την κοινωνία, το σχολείο, τους γονείς και τους μαθητές, ώστε να λειτουργούν εποικοδομητικά και όχι ανταγωνιστικά στο χώρο της εκπαίδευσης (Thorndike 1971:4).

Εκτός από τα παραπάνω ερωτήματα, σημαντική είναι και η άποψη ότι οι μικρής ηλικίας μαθητές δε θα πρέπει να συμμετέχουν σε δοκιμασίες ευρείας κλίμακας, γιατί το πιθανότερο είναι να αποτύχουν εξαιτίας της ανωριμότητας σε νοητικό επίπεδο και της έλλειψης προσαρμοστικότητας που απαιτείται σε αυτού του είδους τις δοκιμασίες. Εξάλλου, οι μικρότεροι μαθητές αποζητούν συνήθως την άμεση ανατροφοδότηση, που δεν προσφέρεται σε δοκιμασίες ευρείας κλίμακας (McKay 2006:350). Για τους παραπάνω λόγους, έχει προταθεί στους μικρής ηλικίας μαθητές να εφαρμόζονται εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης.

Βιβλιογραφία

  • Αντωνοπούλου N. (2005α). Κατάλογος Κριτηρίων Ελέγχου και Αξιολόγησης. Journal of Applied Linguistics (Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία), 20: 7-20.

  • Τσομπάνογλου Μ. (2007). Πρότυπο αξιολόγησης της εγκυρότητας δομής συστημάτων πιστοποίησης γλωσσομάθειας. Εφαρμογή του στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας του Επιπέδου Β2 της Αγγλικής Γλώσσας. Διδακτορική διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.


  • Chudowsky N., Pellegrino J. (2003). Large Scale Assessments that Support Learning: What Will it Take? Theory into Practice, 42: 75-83.

  • Lee Y. P., Fok A. C., Lord R., Low G. (1985). New Directions in Language Testing (Language Teaching Methodology). Oxford: Pergamon Press.
  • McKay P. (2006). Assessing Young Language Learners. Cambridge. Cambridge University Press.

  • Swain M. (1985). Large scale communicative language testing: a case study. In P. Lee, Y. Fok, R. Lord, G. Low (eds.), New Directions In Language Testing. Oxford and New York: Pergamon Press, 35-46.

  • Thorndike R. L. (1971). Educational measurement. American Council of Education.