ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Καραλή, Μ. 2001. Η ταξινόμηση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων. (σελ. 284-285)
- Κοντοσόπουλος, Ν. Γ. 2001. Διάλεκτοι και ιδιώματα της νέας ελληνικής. (σελ. 1-2)
- Walter, H. 1994. L'Aventure des langues en Occident.
- Κακριδή, Μ., Δ. Κατή & Β. Νικηφορίδου. 1999. Γλωσσική ποικιλία και σχολική εκπαίδευση.
- Brixhe. C. 2003. Η ελληνική διαλεκτολογία μια "σχολή του Nancy". (σελ. 42-43)
- Brixhe, C. 2001. Μια σύγχρονη προσέγγιση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων. (σελ. 365-367)
- Brixhe, C. 2001. Μια σύγχρονη προσέγγιση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων. (σελ. 361)
- Καραλή, Μ. 2001. Η ταξινόμηση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων. (σελ. 285-286)
- Βrixhe, C. 2001. Μια σύγχρονη προσέγγιση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων. (σελ. 369-370)
- Παντελίδης, Ν. 2001. Πελοποννησιακός ιδιωματικός λόγος και κοινή νεοελληνική.
- α) Trudgill, P. 1986. Dialects in contact. - β) Bubenik, V. 2001. Η δημιουργία κοινής.
- Χριστίδης, Α.-Φ. 2001. Εισαγωγή [στη Γ΄ ενότητα του "Ιστορία της ελληνικής γλώσσας: Από τις αρχές έως την ύστερη αρχαιότητα"]
- α) Bοιωτική. Tιμητικό ψήφισμα για κάποιον αθηναίο δάσκαλο. - β, γ) Τριανταφυλλίδης, Μ. [1938] 1981. Νεοελληνική Γραμματική. Ιστορική Εισαγωγή. - δ, ε) Κοντοσόπουλος, Ν. Γ. 2001. Διάλεκτοι και ιδιώματα της νέας ελληνικής.
- Κοντοσόπουλος, Ν. Γ. 2001. Διάλεκτοι και ιδιώματα της νέας ελληνικής. (σελ. 2-3)
- Τριανταφυλλίδης, Μ. [1938] 1981. Νεοελληνική Γραμματική. Ιστορική Εισαγωγή. (σελ. 64)
- Τριανταφυλλίδης, Μ. [1938] 1981. Νεοελληνική Γραμματική. Ιστορική Εισαγωγή. (σελ. 81)
- Κοντοσόπουλος, Ν. Γ. 2001. Διάλεκτοι και ιδιώματα της Νέας Ελληνικής. (σελ. 36)
- Trudgill, P. 2003. Modern Greek dialects: A premilinary classification.
- Σετάτος, Μ. 1977. Προβλήματα και μέθοδοι διαλεκτολογίας.
- Brixhe, C. 2003. Ελληνική διαλεκτολογία: μια "σχολή του Nancy". (σελ. 40-42)
- α) Brixhe, C. 2001. Μια σύγχρονη προσέγγιση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων (σελ. 363) - β) Chadwick, J. 2001. Μυκηναϊκή ελληνική.
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Διάλεκτος
Μαρία Κακριδή-Φερράρι (2007)
Σετάτος, Μ. 1977. Προβλήματα και μέθοδοι διαλεκτολογίας.
Στα Πρακτικά του Α΄ Συμποσίου Γλωσσολογίας του Βορειοελλαδικού χώρου (28-30 Απριλίου 1976), 23-29. Θεσσαλονίκη: ΙΜΧΑ, σελ. 24-25.© ΙΜΧΑΣυλλογή υλικού
Η διαλεκτολογική έρευνα πρέπει να καλύπτει όλες τις πλευρές της γλώσσας, γιατί οι διάλεκτοι έχουν την ίδια συστηματικότητα και λειτουργικότητα (ύφος) με την κοινή. Το ιδεώδες θα ήταν να εξετάσουμε όλα τα κατοικημένα μέρη (κατά κανόνα έχουμε τόσες διαλέκτους και ιδιώματα, όσες είναι και οι γλωσσικές κοινότητες), συνήθως όμως κάνουμε μια εκλογή, προσέχοντας ιδιαίτερα τις περιοχές όπου έχουμε όρια ισογλώσσων. Ακόμη και μια μέτρια γνώση των γλωσσογεωγραφικών σχέσεων σε μια περιοχή επιτρέπει την κατασκευή ενός τοπικού πλέγματος, με πολλές πιθανότητες να καθοριστούν με σχετική ακρίβεια το όρια των διαλέκτων (ισογλωσσικές δέσμες).
Μπορούμε να διακρίνουμε τρεις μεθόδους συλλογής υλικού:
1) Συλλογή κειμένων ελεύθερης ομιλίας: (διάλογοι, μονόλογοι) σε μαγνητοταινίες. Η μέθοδος αυτή είναι κατάλληλη για την έρευνα των συντακτικών φαινομένων και των περισσότερων από τα συνηθισμένα φωνητικά (π.χ. ταχύτητα ομιλίας, τονισμός φράσης, αφομοιώσεις κτλ.), όχι όμως για την γεωγραφική ενέργεια των φωνητικών νόμων, όπου είναι αναγκαίοι κατάλογοι λέξεων. Ίσως προσφέρεται και για υποσυστηματικές έρευνες όλων των γλωσσικών μεταβλητών που έχουν μεγάλη σχετικά ταυτότητα.
2) Άμεση προφορική έρευνα με ερωτηματολόγιο (και βοηθητική χρήση ταινιών), που προσφέρεται για όλους τους τύπους γλωσσογεωγραφικών ερευνών, εκτός ίσως των συντακτικών (πβ. 1). Όπως και η (1) προτείνεται για έρευνες σε λίγα μέρη.
3) Έμμεση γραπτή έρευνα με ερωτηματολόγια, που είναι λιγότερο κατάλληλη, γιατί το μεγαλύτερο μέρος των συνεργατών δεν έχει συνήθως γνώσεις φωνητικής. Χρησιμοποιείται για έρευνες σε πολλά μέρη.
Τα ερωτηματολόγια και η καταγραφή των γλωσσικών στοιχείων απαιτούν αυστηρή μέθοδο, ενώ οι πληροφοριοδότες πρέπει να εκπληρούν ορισμένους όρους, που εν μέρει καθορίζονται από το περιεχόμενο της έρευνας. Οι ερευνητές επίσης πρέπει να πληρούν ορισμένες απαιτήσεις σχετικές με το είδος της έρευνας, π.χ. για το φωνητικό μέρος είναι καλό να προέρχονται από τον τόπο όπου γίνεται η έρευνα.