Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής 

Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση 

 

11.0. Εντός σχολικού περιβάλλοντος χρήση

Από την πληροφόρηση που έχουν οι επιμορφωτές σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα σχολεία η πλειονότητα των επιμορφωθέντων εκπαιδευτικών δεν συνεχίζει τη διδασκαλία φιλολογικών μαθημάτων με τη χρήση νέων τεχνολογιών, υπάρχουν όμως και κάποιοι που οι πληροφορίες τους λένε πως κάποιοι εκπαιδευτικοί συνεχίζουν χωρίς όμως να διαθέτουν περισσότερες πληροφορίες. Ως αιτίες αναφέρονται: το ανεφάρμοστο του πράγματος, αφού εμπλέκονται πολλοί παράγοντες που δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο, η έλλειψη υποστήριξης από τους επιμορφωτές -εδώ δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα-, η χρονοβόρα προετοιμασία, η προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στην ύλη, ιδιαίτερα στο Λύκειο, δεν επιτρέπει τέτοιου είδους πολυτέλειες.


Πάντως, απ' ό,τι ξέρω, αυτοί που επιμορφώθηκαν δεν ξανάκαναν τέτοιου είδους διδασκαλίες.

Η συντριπτική τους πλειοψηφία δεν συνεχίζει τίποτα απολύτως σε σχέση με τις νέες τεχνολογίες στο σχολείο.

Νομίζω πολύ λίγοι αξιοποιούν παιδαγωγικά τους υπολογιστές. Δηλαδή, μπορώ να σκεφτώ από τα ογδόντα, ογδόντα πέντε, ξέρω 'γω πόσα, άτομα, δύο ή τρεις πιστεύω ότι πραγματικά αξιοποιούν το μέσο. Υπάρχουν κάποιοι που θα ήθελαν, τουλάχιστον απ' όσο νομίζω, αλλά θεωρούν ότι δεν είναι ακόμα στο κατάλληλο επίπεδο βασικών γνώσεων και νομίζω ότι η μεγάλη, ο μεγάλος όγκος αν το χρησιμοποιεί για προσωπική χρήση, δεν το ξέρω.

Απλώς ακούω, ακούω χωρίς να μπορώ να το ελέγξω ότι κάποιοι συνάδελφοι αξιοποιούν τα εργαλεία για να κάνουν διδασκαλίες. Τι είδους διδασκαλία είναι αυτή, αν γίνεται στο εργαστήριο, αν γίνεται με τη χρήση ενός laptopμέσα στην τάξη, με έναν projectorίσως, αυτό δεν το ξέρω, απλώς υποψιάζομαι τι γίνεται.

Ένα μικρό ποσοστό, περάσαν δηλαδή από τα χεράκια μου να το πω έτσι γύρω στους 100 συναδέλφους τα τρία χρόνια, ε, θέλω να πιστεύω ότι γύρω στα 20 άτομα απ' αυτούς που κάναν και διδασκαλίες ανά πάσα στιγμή είναι πρόθυμοι να εμπλακούν. Φοβάμαι ότι μετά το πέρας του σεμιναρίου, δηλαδή μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους, φοβάμαι ότι δεν ξαναμπήκαν στο εργαστήριο, για να κάνουν τέτοια πράγματα, αλλά είναι στο πίσω μέρος του μυαλό τους αυτό και το μεγαλύτερο ποσοστό είναι απλώς ήρθανε, είδαμε, το βρήκαμε ενδιαφέρον, αλλά ούτε τολμήσαμε να δοκιμάσουμε, να πειραματιστούμε εν θερμώ, δηλαδή την περίοδο του σεμιναρίου, όπως τουλάχιστον εμείς το προτείναμε και ίσως εμμέσως πιέζαμε να γίνει και ούτε εκ των υστέρων. Εκ των υστέρων πολύ δύσκολα να γίνει, μακριά από κάθε υποστήριξη.

Απ' όσους ξέρω, γιατί δεν διατηρώ επαφή με όλους αυτούς. Αλλά με 10-20 άτομα που βρίσκομαι, ας πούμε απ' αυτούς όλοι σχεδόν και τα θέματα τους τα φτιάχνουν πια σε wordκαι πληροφορίες από το internetβρίσκουν, ξέρουν να παρουσιάσουν κάτι, ναι για το σπίτι τους το χρησιμοποιούν. Τα παιδιά δεν τα πάνε, γιατί τους είναι και κουραστικό. Και γιατί έχουν ν' αντιμετωπίσουν τον πληροφορικό και το διευθυντή.

Διότι τώρα φοβούνται να μπούνε μόνοι τους στα εργαστήρια, χωρίς τεχνική στήριξη, γιατί ξέρετε πόσο εύκολο είναι να χαλάσει, να καταρρεύσει με το παραμικρό κάτι, να συμβεί και επίσης και τα εργαστήρια δεν έχουν τεχνική κάλυψη, οι πληροφορικοί δεν μπορούν να γίνουν χίλια κομμάτια να εξυπηρετούν τους πάντες.

Φοβούνται πάρα πολύ τι θα συμβεί στο εργαστήριο. Οπωσδήποτε θέλουν και εμάς, μας ήθελαν μέσα μαζί τους για να μπορούμε να παρεμβαίνουμε αν κάτι προκύψει και κάτι χρειαστεί. Υπάρχει δυσκαμψία στη διάθεση των εργαστηρίων. Όσο ήμασταν εμείς μαζί τους, αγωνιζόμασταν εμείς, μπαίναμε μπροστά και διεκδικούσαμε, τώρα που έμειναν μόνοι τους υπάρχει δυσκαμψία μεγάλη και από πλευράς τεχνικής και από πλευράς ωρών, και τέλος πάντων ένα αρνητικό κλίμα. Θέλουν να συνεχίσουν, θέλουν, όλοι όσοι συμμετείχαν θέλουν, αλλά υπάρχουν αυτές οι παράμετροι που σας ανέφερα που αρκετούς τους εμποδίζουν. Ευτυχώς, όμως υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι συνεχίζουν.

Δεν μπορούν να διδάξουν με τους υπολογιστές. Δηλαδή το βλέπουν κάτι ανεφάρμοστο να το υλοποιήσουν οι ίδιοι στην πράξη.

Ε, στις δυσκολίες που υπάρχουν σε σχέση με το πρόγραμμα σπουδών στο σχολείο που είναι ανελαστικό και αυστηρό, ότι υπάρχει η νοοτροπία από τη σελίδα 1 ως την 5, ως την 6, την 7, ενώ οι νέες τεχνολογίες δείχνουν μια άλλη οργάνωση του υλικού πολύ διαφορετική από αυτή που έχουμε συνηθίσει, και το, δεν είχαμε αυτό πιθανώς επιτύχει στην επιμόρφωση, να καταλάβουν ότι εδώ το βιβλίο δεν έχει λογική γραμμική, έχει μια άλλη λογική. Στο ότι υπάρχουν πολλές δυσκολίες στα εργαστήρια.

Το ενδιαφέρον είναι πως και οι ίδιοι οι επιμορφωτές, όταν επέστρεψαν στα σχολεία τους, ελάχιστες διδασκαλίες ήταν σε θέση να πραγματοποιήσουν λόγω των πρακτικών δυσκολιών που αντιμετώπισαν.


Ένα χρόνο που έμεινα στο σχολείο μετά την εμπειρία αυτή, γιατί τώρα είμαι με εκπαιδευτική άδεια, πραγματοποίησα δύο διδασκαλίες μόνο, συστηματικά όμως, δεν ξέρω, είναι πάρα πολύ δύσκολο. Όταν τυχαίνει π.χ. να έχω και εγώ νέα ελληνικά, έχει και ο πληροφορικός αρχές προγραμματισμού. Με τον πληροφορικό έχω τις καλύτερες των σχέσεων, δεν, και δεν θέλω να τις χαλάσω όμως, να σου πω την αλήθεια. Γιατί θα είμαι εκεί τώρα είκοσι χρόνια.

Ναι, αυτό είναι που είπα, προσπαθώ, προβληματίζομαι και κάνω πολύ περισσότερο, απ' ό,τι πριν, αυτοκριτική. Είμαι πολύ πιο αυστηρή στην αυτοαξιολόγησή μου, και φυσικά, όποτε έχω την ευκαιρία, όποτε υπάρχει τρόπος προσπαθώ και ευ… βάζω τα παιδιά στο εργαστήριο. Προσπαθούμε να κάνουμε κάποιες, έτσι, κάποιες απόπειρες διδασκαλιών.

Σε δύο μόνο από τις συνεντεύξεις μας τα στοιχεία ήταν διαφορετικά. Σε μια τρίτη αναφέρεται ότι οι εκπαιδευτικοί κάνουν διδακτικές προτάσεις όχι όμως ως εφαρμογές στην τάξη, αλλά ως θέματα συζήτησης με τους επιμορφωτές.


Ακόμη κάνουν μαθήματα και είναι πολύ συγκινητικό αυτό, ότι ακόμη συνεχίζουν αυτό που είχαμε περάσει εμείς.

Κάποιοι ναι. Αλλά πολύ άτονα, πιο άτονα.

Πάρα πολύ καλοί. Ναι, ειδικά στις…, που ήτανε πιο νέοι, κάποιοι απ' αυτούς ακόμα και τώρα μου στέλνουνε. Δηλαδή, έχει τόσα χρόνια. Έχει τώρα πέντε-έξι χρόνια. Έχω πέντε χρόνια να τους δω. Μου στέλνουν ακόμα σενάρια. Δηλαδή (ρωτάνε τι κάνω)…Στα περισσότερα όχι.

Κάποιοι εξακολουθούν να κάνουνε και μου στέλνουν και με ενημερώνουν. Αλλά σου ξαναλέω ότι χωρίς επιμορφωτή, πιστεύω ότι δεν μπορεί να γίνει αυτό. Θέλει έναν τύπο εμψύχωσης. Δεν είναι μόνο το τεχνικό μέρος. Είναι ένας τύπος εμψύχωσης και…

V. Προτάσεις για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων

Οι προτάσεις των επιμορφωτών-φιλολόγων προκειμένου για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών κατά τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων θα μπορούσαν να ομαδοποιηθούν στους παρακάτω τομείς.

Τελευταία Ενημέρωση: 10 Ιούλ 2008, 12:18