Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
3.4. Αποτίμηση επιπέδου σπουδών (οργανωτικό - θεωρητικό - πρακτικό)
Προκειμένου να αποτιμηθεί το επίπεδο σπουδών σε διάφορους τομείς έγιναν ερωτήσεις που αφορούσαν το οργανωτικό, το θεωρητικό μέρος και της πρακτικής άσκησης στα σχολεία. Οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς-επιμορφωτές που ρωτήθηκαν δυσκολεύτηκαν να διακρίνουν το πρόγραμμα της επιμόρφωσης που παρακολούθησαν στις επιμέρους φάσεις του και μάλιστα δήλωσαν πως το οργανωτικό κυρίως κομμάτι, το οποίο ουσιαστικά δεν είχε καμία σχέση με αυτούς, χαρακτηριζόταν από κάποια προχειρότητα. Υπήρξε μάλιστα και εκπαιδευτικός που τόνισε πως η προχειρότητα αυτή συνδέεται με την ανάγκη στελέχωσης των ήδη εγκαταστημένων στα σχολεία εργαστηρίων της Οδύσσειας[4].
Υπήρξαν όμως και εκπαιδευτικοί που δήλωσαν ικανοποιημένοι από το όλο εγχείρημα, το οποίο ήταν φυσικό να χαρακτηρίζεται από κάποιες ατέλειες, αφού αυτό αποτελούσε μια πρώτη τέτοιου τύπου και εμβέλειας επιμορφωτική προσπάθεια.
Ως προς το περιεχόμενο των σπουδών κάποιοι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν μονομέρεια στη θεωρητική τους κατάρτιση, αφού αυτό περιελάμβανε τη διδακτική μεθοδολογία ενός κυρίως αντικειμένου, κάτι που, σύμφωνα πάντα με τους εκπαιδευτικούς, οφειλόταν στους διδάσκοντες και στην ειδίκευση που αυτοί είχαν.
Για να είμαι ειλικρινής αυτό που λέτε οργανωτικό, το δεύτερο θεωρητικό, σ' εμάς δεν ήταν σαφής αυτός ο διαχωρισμός.
Το περιεχόμενο των σπουδών, σε κάποια σημεία ήταν πολύ πρόχειρα οργανωμένη η επιμόρφωση, με πολλές ώρες αρκετά, έτσι αρκετά χαμένες θα μπορούσα να πω. Σε κάποια σημεία, ναι μεν κάποιες φορές, ναι μεν θέλαμε δηλαδή ήταν σε σωστή κατεύθυνση, αλλά για παράδειγμα όχι με τους σωστούς διδάσκοντες και σε κάποια σημεία ήταν πολύ ικανοποιητική. Μιλάμε τώρα για το θεωρητικό μέρος και στην οργάνωση έχω να πω ότι δεν ξέρω, νομίζω ότι αυτοί που το οργάνωσαν, δεν ξέρω αν ήταν το Πανεπιστήμιο ή οι εμπλεκόμενοι, το Ινστιτούτο Υπολογιστών, το Υπουργείο δεν είχα καταλάβει, νομίζω το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών ότι ήτανε πιο πολύ. Δεν είχανε και αυτοί σαφή εικόνα το πώς ήθελαν και τι ήθελαν να κάνουνε.
Ναι, υπήρχε προχειρότητα, υπήρχαν εκπλήξεις, υπήρχαν προστριβές πάρα πολλές φορές. Τέτοια προβλήματα αρκετά. Εμένα την εντύπωση που μου έδινε το πρόγραμμα ήταν ότι έπρεπε γρήγορα να βγούνε κάποιοι επιμορφωτές, οι οποίοι πολύ γρήγορα να στελεχώσουν, κατά κάποιο τρόπο, εντός εισαγωγικών τα εργαστήρια της Οδύσσειας, που είχαν γίνει στο πρόγραμμα της Οδύσσειαςγια να μην φαίνονται ότι αυτά τα εργαστήρια δεν αξιοποιούνται, δηλαδή αυτό το βρήκα πολύ επιφανειακό και πάρα πολύ πρόχειρο.
Ουσιαστικά είχαμε κάποια πολύ θεωρητικά σε σχέση με τη διδακτική της γλώσσας γενικά έτσι όμως και θεωρητικά και κάποια πιο πρακτικά ας πούμε, μαθήματα που αφορούσαν την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία της γλώσσας. Βέβαια εκείνο που ήταν λίγο απογοητευτικό ήταν ότι μόνο για τη γλώσσα ουσιαστικά, μόνο με τη γλώσσα, μόνο με τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας ασχοληθήκαμε και όχι με τη διδακτική των άλλων μαθημάτων.
Η αρχική επιμόρφωση δεν όριζε πρώτα εξειδίκευση στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα, όριζε απλώς ειδικότητες φιλολόγων, μαθηματικών και λοιπά, που έκανε την πρόσκληση και στη συνέχεια όταν είδαμε το πρόγραμμα σπουδών, γιατί πρέπει να σου πω πως αυτό δεν μας είχε ανακοινωθεί, διαπιστώσαμε ότι κατεξοχήν δινόταν βάρος στα φιλολογικά, την ιστορία και στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας κατεξοχήν. Και απεδείχθη ότι σ' αυτά τα μαθήματα στόχο είχε να αξιοποιήσει όσο γινόταν περισσότερο αποτελεσματικά την τεχνολογία, χωρίς να αποκλείουμε και τα άλλα μαθήματα, αλλά φάνηκε τελικά και από την, και από τις εφαρμογές και από την επιμόρφωση, από την όλη δουλειά που γινόταν δηλαδή στην επιμόρφωση, στο θεωρητικό της μέρος, ότι το βάρος δινόταν σ' αυτά τα δύο μαθήματα, ιστορία και νεοελληνική γλώσσα.
Το θεωρητικό μέρος νομίζω ότι, αν λάβουμε υπόψη μας ότι ήταν το πρώτο πείραμα, ήταν πιλότος το πείραμα, μπορώ να πω ότι ήταν αξιόλογο, αυτό βέβαια έχει να κάνει και με το συνάδελφο, ο οποίος αναλάμβανε να επιμορφώσει τους επιμορφωτές, δηλαδή το διδάσκοντα, πόσο δηλαδή εξειδικευμένος ήταν με το ζήτημα των νέων τεχνολογιών, αν λάβουμε υπόψη ότι τα πράγματα ήταν στα πρώτα τους βήματα. Και από κει και πέρα, το πρακτικό μέρος είχε να κάνει καθαρά με τον επιμορφωτή πια, δηλαδή το πανεπιστήμιο δεν εμπλέκονταν στη θεωρητική μας εξάσκηση.
Νομίζω ότι επρόκειτο περισσότερο για έναν πειραματισμό, τον δικαιολογώ όμως απόλυτα ή τις όποιες αστοχίες από το γεγονός ότι ήταν τα πρώτα βήματα, ήταν η πρώτη αναζήτηση πιστεύω από όλες τις πλευρές, και από την πλευρά των διδασκόντων και από τη δική μας πλευρά.
Σε γενικές γραμμές έχω θετική εντύπωση για την ετήσια αυτή επιμόρφωση, γιατί δεν είχα λάβει άλλη φορά μέρος σε τέτοιου είδους επιμόρφωση που να λαμβάνει υπόψη και τη θεωρία αλλά και μια πρακτική άσκηση. Παραδείγματος χάριν στην πρακτική άσκηση δεν αισθανόμουν μόνος μου, υπήρχε ένα φόρουμ συζητήσεων όπου μπορούσαμε να απευθυνθούμε και να πάρουμε βοήθεια ή υπήρχε, υπήρχαν τεχνικοί.
4 Βλ. τρίτο απόσπασμα, σ. 17.