Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής 

Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση 

 

8.0. Προβλήματα

Επειδή οι διδασκαλίες παρουσιάστηκαν σε σχολεία ενταγμένα στο πλαίσιο του προγράμματος Οδύσσεια, διέθεταν επομένως επαρκώς εξοπλισμένα εργαστήρια, γι' αυτό τις περισσότερες φορές οι εκπαιδευτικοί δεν αντιμετώπισαν τεχνικά προβλήματα. Χρειάστηκε, όμως, στις περισσότερες των περιπτώσεων, να γίνουν κάποιες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, προκειμένου να βρεθεί ελεύθερο το εργαστήριο και να παρουσιαστεί η διδασκαλία.


Δεν μπορείς να βρεις το εργαστήριο ελεύθερο όποτε το θέλεις. Έπρεπε να ζητήσω το πρόγραμμα με τις ώρες που ήταν ελεύθερο το εργαστήριο και μετά να ζητήσω από συναδέλφους να ανταλλάξουμε τις ώρες μας για να μπορέσω να πάω τα παιδιά στο εργαστήριο. Και χρειάστηκα δεύτερη ώρα αλλά η συνάδελφος δεν μπορούσε να μου την παραχωρήσει, γιατί τα παιδιά έγραφαν διαγώνισμα, και έπρεπε να το συνεχίσω άλλη μέρα. Έτσι το μάθημα ολοκληρώθηκε άλλη μέρα.

Ένα ακόμη πρόβλημα που επισημάνθηκε από τους εκπαιδευτικούς ήταν πως η διδακτική ώρα δεν είναι σχεδόν ποτέ αρκετή για να παρουσιάσουν τη διδασκαλία τους, όπως την έχουν ετοιμάσει, και χρειάζεται να διαθέσουν και δεύτερη ώρα για να την ολοκληρώσουν (όπως φάνηκε και στο προηγούμενο παράθεμα). Αυτό συνέβαινε, παρόλο που οι εκπαιδευτικοί, πριν ακόμη χτυπήσει το κουδούνι για να ξεκινήσει η διδακτική ώρα, φρόντιζαν να έχουν εγκαταστήσει στους υπολογιστές τα λογισμικά που θα χρησιμοποιούσαν και να αποθηκεύσουν τις διευθύνσεις που θα ζητούσαν από τους μαθητές τους να επισκεφτούν.

Κάποιες φορές παρουσιάστηκαν και τεχνικά προβλήματα, όπως η έλλειψη δικτύου ή προβλήματα με κάποιους διακομιστές (servers), που λύθηκαν με την αύξηση του αριθμού των παιδιών ανά ομάδα. Αυτό όμως δημιουργούσε άλλα προβλήματα, αφού τα παιδιά δυσκολεύονταν να δουλέψουν με τους υπολογιστές, μια και όλα ήθελαν να ακουμπήσουν το ποντίκι και το πληκτρολόγιο και να κάνουν αυτά που τους ζητήθηκαν.


Δεν είχαμε διαδίκτυο εκείνη τη μέρα. Ευτυχώς που είχα αποθηκεύσει στα αγαπημένα τις σελίδες που ήθελα να τους δείξω. Χάλασε, όμως, και ένας υπολογιστής και χρειάστηκε να μεγαλώσω τις ομάδες.

Όχι, κάποια από τις ημέρες που πήγα στο εργαστήριο, κάποιοι διακομιστές, δύο ή τρεις -νομίζω ότι ήταν από τους δέκα που έχουμε στο σχολείο- είχαν πρόβλημα στο να μπουν στο διαδίκτυο, όχι όλοι όμως. Αυτό δημιούργησε πρόβλημα, γιατί τα παιδιά που ήταν εκεί έπρεπε να μοιραστούν στις άλλες ομάδες.. Και όσο πιο πολλά ήταν τα παιδιά, τόσο πιο πολύ άρχιζε η κουβεντούλα, και δεν μπορούσα να τα κοντρολάρω.

Για να γίνει σωστά το μάθημα με υπολογιστές θα πρέπει να είναι μικρός ο αριθμός των παιδιών που κάθονται μπροστά σε κάθε υπολογιστή. Αν έχεις 6 και 7 παιδιά μπροστά σε κάθε υπολογιστή, είναι βέβαιο πως θα δημιουργηθεί φασαρία, γιατί όλα θα θέλουνε να κρατάνε το ποντίκι.

Οι εκπαιδευτικοί πάντως σχολιάζουν πως, σε περίπτωση που οι διδασκαλίες αυτές γίνονταν συχνότερα, τόσο οι ίδιοι όσοι και οι μαθητές θα εξοικειώνονταν περισσότερο με αυτό τον τρόπο δουλειάς και δεν θα αργούσαν τόσο πολύ να ολοκληρώσουν τη διαδικασία.

Συμπεράσματα

Από την ενότητα αυτή προκύπτει ότι το όλο σύστημα υποστήριξης της διδακτικής διαδικασίας λειτούργησε ικανοποιητικά στην περίπτωση της συνεργασίας μεταξύ επιμορφωτών και επιμορφούμενων εκπαιδευτικών. Η συμπεριφορά της διοίκησης των σχολικών μονάδων και των καθηγητών πληροφορικής ήταν περιπτωσιακή. Στις περισσότερες περιπτώσεις έδειξε προθυμία, δεν έλειψαν όμως και οι περιπτώσεις εμμονής σε τύπους και γραφειοκρατικές διαδικασίες που δυσκόλευαν το όλο εγχείρημα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η στάση των άλλων εκπαιδευτικών στο όλο εγχείρημα, η οποία είναι συνήθως ουδέτερη. Και αυτό δεν είναι τυχαίο, αφού συλλογικές δραστηριότητες διδακτικού περιεχομένου σπανίζουν στα σχολεία μας.

Τελευταία Ενημέρωση: 10 Ιούλ 2008, 12:18