Διδασκαλία-Εκπαίδευση

Εργαστήριο Αρχαιομάθειας 

Φύλλο εργασίας αριθμ. 5 

Σύνταξη-επιμέλεια: Ιωάννης Κονδυλόπουλος

Κείμενο: ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ, ΠΡΟΣ ΝΙΚΟΚΛΕΑ 2.27-29
Γραμματική: Προστακτική (β΄ ενικό ενεστώτα) | Μεταφορά στον άλλο αριθμό | Πάθη φθογγικά (κατά τη σύνθεση)
Συντακτικό: Σύνδεση (παρατακτική) | Μόριο ἂν | Έλξη του αναφορικού | Συντακτικές αντιστοιχίες
Λεξιλογικά: Φιλία, συναναστροφή, γνωστικά ρήματα (ειδικό λεξιλόγιο) | Αντώνυμα | -ορῶ (σημασίες σύνθετων ρημάτων) | παρρησία (σημασίες λέξεων)
Ερμηνευτικά - Μεταφραστικά: ΙΣΟΚΡ 2.27-29 ("Συμβουλές προς τον ηγεμόνα")

Κείμενο

ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ, ΠΡΟΣ ΝΙΚΟΚΛΕΑ 2.27-29

(Απόσπασμα από την ενότητα ΙΣΟΚΡ 2.27-35)

[27 ] Φίλους κτῶ μὴ πάντας τοὺς βουλομένους, ἀλλὰ
τοὺς τῆς σῆς φύσεως ἀξίους ὄντας, μηδὲ μεθ' ὧν ἥδιστα
συνδιατρίψεις, ἀλλὰ μεθ' ὧν ἄριστα τὴν πόλιν διοικήσεις.
ἀκριβεῖς ποιοῦ τὰς δοκιμασίας τῶν συνόντων, εἰδὼς ὅτι
πάντες οἱ μή σοι πλησιάσαντες ὅμοιόν σε τοῖς χρωμένοις
εἶναι νομιοῦσιν. τοιούτους ἐφίστη τοῖς πράγμασιν τοῖς μὴ
διὰ σοῦ γιγνομένοις, ὡς αὐτὸς τὰς αἰτίας ἕξων ὧν ἂν ἐκεῖνοι
πράξωσιν. [28 ] πιστοὺς ἡγοῦ μὴ τοὺς ἅπαν ὅ τι ἂν λέγῃς ἢ
ποιῇς ἐπαινοῦντας, ἀλλὰ τοὺς τοῖς ἁμαρτανομένοις ἐπιτι-
μῶντας. δίδου παρρησίαν τοῖς εὖ φρονοῦσιν, ἵνα περὶ ὧν
ἂν ἀμφιγνοῇς, ἔχῃς τοὺς συνδοκιμάσοντας. διόρα καὶ τοὺς
τέχνῃ κολακεύοντας καὶ τοὺς μετ' εὐνοίας θεραπεύοντας,
ἵνα μὴ πλέον οἱ πονηροὶ τῶν χρηστῶν ἔχωσιν. ἄκουε τοὺς
λόγους τοὺς περὶ ἀλλήλων, καὶ πειρῶ γνωρίζειν ἅμα τούς
τε λέγοντας, ὁποῖοί τινές εἰσι, καὶ περὶ ὧν ἂν λέγωσιν.
[29 ] ταῖς αὐταῖς κόλαζε ζημίαις τοὺς ψευδῶς διαβάλλοντας,
αἷσπερ τοὺς ἐξαμαρτάνοντας.

Γραμματική

Προστακτική (β΄ ενικό ενεστώτα) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 1η

Να πληκτρολογήσεις στη στήλη Β τους τύπους του αποσπάσματος που βρίσκονται στο β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής ενεστώτα, τοποθετώντας τον καθένα στην ίδια γραμμή με το κλιτικό του υπόδειγμα, όπως στο παράδειγμα: λύω ἄκουε

ΑΒ
λύωΈλεγχος
τιμῶΈλεγχος
τιμῶμαιΈλεγχος
τιμῶμαιΈλεγχος
ποιοῦμαιΈλεγχος
ποιοῦμαιΈλεγχος
ἵστημιΈλεγχος
δίδωμιΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 2η

Να πληκτρολογήσεις τους τύπους β΄ ενικού προστακτικής ενεστώτα των ρημάτων που δίνονται στη στήλη Α, όπως στο παράδειγμα:

λύομαι λύου

ΑΒ
ποιῶΈλεγχος
δηλῶΈλεγχος
δηλοῦμαιΈλεγχος
τίθημιΈλεγχος
τίθεμαιΈλεγχος
δίδωμαιΈλεγχος
ἵσταμαιΈλεγχος
ἵημιΈλεγχος
ἵεμαιΈλεγχος
δείκνυμιΈλεγχος
δείκνυμαιΈλεγχος
εἰμὶΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Μεταφορά στον άλλο αριθμό [Επίπεδο Β]

Άσκηση 3η

Στο απόσπασμα ο Ισοκράτης δίνει συμβουλές στον νεαρό Νικοκλή (βλ. και ΙΣΟΚΡ 2.1-8). Να υποθέσεις ότι ο ρήτορας απευθύνεται και σε δύο ακόμη αποδέκτες και να πληκτρολογήσεις στα κενά τους τύπους που πρέπει να τεθούν σε πληθυντικό.

Φίλους (0) κτᾶσθε μὴ πάντας τοὺς βουλομένους, ἀλλὰ
τοὺς τῆς (1) _____ φύσεως ἀξίους ὄντας, μηδὲ μεθ' ὧν ἥδιστα
(2) _____, ἀλλὰ μεθ' ὧν ἄριστα τὴν πόλιν (3) _____.
ἀκριβεῖς (4) _____ τὰς δοκιμασίας τῶν συνόντων, (5) _____ ὅτι
πάντες οἱ μή (6) _____ πλησιάσαντες (7) _____ (8) _____ τοῖς χρωμένοις
εἶναι νομιοῦσιν. τοιούτους (9) _____ τοῖς πράγμασιν τοῖς μὴ
δι' (10) _____ γιγνομένοις, ὡς (11) _____ τὰς αἰτίας (12) ________ ὧν ἂν ἐκεῖνοι
πράξωσιν. πιστοὺς (13) _____ μὴ τοὺς ἅπαν ὅ τι ἂν (14) _____ ἢ
(15) _____ ἐπαινοῦντας, ἀλλὰ τοὺς τοῖς ἁμαρτανομένοις ἐπιτι-
μῶντας. (16) _____ παρρησίαν τοῖς εὖ φρονοῦσιν, ἵνα περὶ ὧν
ἂν (17) _____, (18) _____ τοὺς συνδοκιμάσοντας. (19) _____ καὶ τοὺς
τέχνῃ κολακεύοντας καὶ τοὺς μετ' εὐνοίας θεραπεύοντας,
ἵνα μὴ πλέον οἱ πονηροὶ τῶν χρηστῶν ἔχωσιν. (20) _____ τοὺς
λόγους τοὺς περὶ ἀλλήλων, καὶ (21) _____ γνωρίζειν ἅμα τούς
τε λέγοντας, ὁποῖοί τινές εἰσι, καὶ περὶ ὧν ἂν λέγωσιν.
ταῖς αὐταῖς (22) _____ ζημίαις τοὺς ψευδῶς διαβάλλοντας,
αἷσπερ τοὺς ἐξαμαρτάνοντας.

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
04. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
05. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
06. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
07. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
08. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
09. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
10. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
11. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
12. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
13. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
14. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
15. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
16. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
17. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
18. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
19. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
20. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
21. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
22. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Πάθη φθογγικά (κατά τη σύνθεση) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 4η

διόρα (ΙΣΟΚΡ 2.28.4): να πληκτρολογήσεις δίπλα σε κάθε πρόθεση το αντίστοιχο σύνθετο ρήμα που έχει ως β΄ συνθετικό το ὁρῶ, όπως στο παράδειγμα.

διὰ διορῶ

ἀπὸΈλεγχος
εἰςΈλεγχος
ἐνΈλεγχος
ἐπὶΈλεγχος
κατὰΈλεγχος
παρὰΈλεγχος
πρὸΈλεγχος
σὺνΈλεγχος
ὑπὲρΈλεγχος
ὑπὸΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Συντακτικό

Σύνδεση (παρατακτική) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 5η

Τα ρήματα του αποσπάσματός μας που βρίσκονται σε προστακτική (βλ. και άσκηση 1) ανήκουν σε (να επιλέξεις):

Κύριες προτάσεις
Δευτερεύουσες προτἀσεις
Τόσο σε κύριες όσο και σε δευτερεύουσες προτάσεις
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 6η

Να επιβεβαιώσεις ή να αναιρέσεις την αλήθεια του παρακάτω ισχυρισμού: Στο εξεταζόμενο απόσπασμα ο Ισοκράτης διατυπώνει τις συμβουλές του προς τον Νικοκλή (βλ. και άσκηση 5), χρησιμοποιώντας κυρίως παρατακτικό λόγο.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 7η

Να πληκτρολογήσεις σε καθένα από τα ακόλουθα κενά τους συνδέσμους που συνδέουν παρατακτικά κύριες προτάσεις του αποσπάσματος. Κάποια κενά ενδέχεται να περισσεύουν.

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
04. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 8η

Ποιες δευτερεύουσες προτάσεις του αποσπάσματος συνδέονται παρατακτικά με διαζευκτικό/διαχωριστικό σύνδεσμο; Να τις μεταφέρεις με αντιγραφή - επικόλληση στο παρακάτω κενό.

Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 9η

Να επιλέξεις πώς λειτουργούν στα χωρία (α) και (β) οι συμπλεκτικοί σύνδεσμοι που επισημαίνονται με έντονα στοιχεία :
(α). πειρῶ γνωρίζειν ἅμα τούς τε λέγοντας, ὁποῖοί τινές εἰσι, καὶ περὶ ὧν ἂν λέγωσιν.
(β). διόρα καὶ τοὺς τέχνῃ κολακεύοντας καὶ τοὺς μετ' εὐνοίας θεραπεύοντας, (…).

Οι συμπλεκτικοί σύνδεσμοι τίθενται στη θέση κάποιου υποτακτικού συνδέσμου.
Οι συμπλεκτικοί σύνδεσμοι βοηθούν στη μετάβαση από το ένα νόημα σε κάποιο άλλο.
Οι συμπλεκτικοί σύνδεσμοι συνδέουν εμφατικά κάποια λεκτικά σύνολα.
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 10η

Να μεταφέρεις παρακάτω με αντιγραφή - επικόλληση όλα τα χωρία του κειμένου, όπου έχουμε σχήμα κατ' άρσιν και θέσιν.

1.(11 λέξεις)

Έλεγχος

2.(12 λέξεις)

Έλεγχος

3. (14 λέξεις)

Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 11η

Σε ποια από τα παρακάτω χωρία από το ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ υπάρχει επιδοτική αντίθεση;

ΑΙΣΧΙΝ 3.124 ὅταν τις μὴ μόνον τοὺς πυλαγόρους καὶ τοὺς ἱερομνήμονας συγκαλέσῃ, ἀλλὰ καὶ τοὺς θύοντας καὶ τοὺς χρωμένους τῷ θεῷ.
ΑΙΣΧΙΝ 1.178 ὅτι τοὺς μὲν νόμους τίθεσθε ἐπὶ πᾶσι δικαίοις, οὔτε κέρδους ἕνεκ' ἀδίκου, οὔτε χάριτος οὔτ' ἔχθρας, ἀλλὰ πρὸς αὐτὸ μόνον τὸ δίκαιον καὶ τὸ συμφέρον ἀποβλέποντες·
ΑΙΣΧΙΝ 1.7 (6) οὐ μόνον περὶ τῶν ἰδιωτῶν, ἀλλὰ καὶ περὶ τῶν ῥητόρων
ΑΙΣΧΙΝ 1.32 ἐὰν δέ τις παρὰ ταῦτα μὴ μόνον λέγῃ, ἀλλὰ καὶ συκοφαντῇ
ΑΝΔΟΚ 1.9 ὅπερ καὶ συνέχει μόνον τὴν πόλιν, ἀκόντων τῶν οὐ βουλομένων ταῦτα οὕτως ἔχειν.
ΑΡΙΣΤ ΗΝικ 1106a14 Δεῖ δὲ μὴ μόνον οὕτως εἰπεῖν, ὅτι ἕξις, ἀλλὰ καὶ ποία τις.
ΞΕΝ Ελλ 6.3.8 καὶ τούτων τῶν ἀρχόντων ἐπιμελεῖσθε οὐχ ὅπως νομίμως ἄρχωσιν, ἀλλ' ὅπως δύνωνται βίᾳ κατέχειν τὰς πόλεις.
ΙΣΟΚΡ 14.5 ὥστ' εἰρήνης οὔσης καὶ συνθηκῶν γεγενημένων οὐχ ὅπως τῆς κοινῆς ἐλευθερίας μετέχομεν, ἀλλ' οὐδὲ δουλείας μετρίας τυχεῖν ἠξιώθημεν.
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Μόριο ἂν [Επίπεδο Β]

Άσκηση 12η

Να επιλέξεις την ορθή ή τις ορθές απαντήσεις: Σε ποιο/α από τα παρακάτω χωρία του αποσπάσματος το ἂν είναι δυνητικό, επομένως δηλώνεται το δυνατό (σε κάποια από τις χρονικές βαθμίδες);

ὧν ἂν ἐκεῖνοι πράξωσιν
ὅ τι ἂν λέγῃς ἢ ποιῇς ἐπαινοῦντας
περὶ ὧν ἂν ἀμφιγνοῇς
περὶ ὧν ἂν λέγωσιν.
Σε όλα τα παραπάνω χωρία
Σε κανένα από τα παραπάνω χωρία
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 13η

Να επιλέξεις από τον κατάλογο της στήλης Β τη λειτουργία του μορίου ἂν στα χωρία του ΑΝΘΟΛΟΓΙΟΥ που παρατίθενται στη στήλη Α, όπως στο παράδειγμα:

ΑΙΣΧΙΝ 1.166 Ἀλλ' ὅμως οὕτω σαφῶς τούτων διωρισμένων, πολλαὶ παρεμβολαὶ λόγων ὑπὸ Δημοσθένους εὑρεθήσονται. καὶ ταῖς μὲν ὑπὲρ τοῦ πράγματος κακοηθείαις λεγομέναις ἧττον ἄν τις ἀγανακτήσειεν· - Δυνητικό

ΑΒ
ΑΙΣΧΙΝ 1.193 ὧν οὐδενὸς ἐγὼ ὀνομαστὶ μνησθήσομαι, ἵνα μὴ ταύτην ἀρχὴν τοῦ λόγου ποιήσωνται, ὡς οὐκ ἂν παρῆλθον, εἰ μή τις αὐτῶν ὀνομαστὶ ἐμνήσθη.Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 2.20 πῶς γὰρ ἂν ἐγὼ Δημοσθένην ἐπὶ Φιλοκράτην παρεκάλουν, ὃν ᾔδειν συνειπόντα μὲν Φιλοκράτει, ὅτ' ἦν ἡ τῶν παρανόμων γραφή, προβληθέντα δ' εἰς τὴν πρεσβείαν ὑπὸ Φιλοκράτους;Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 3.169 Οἶμαι τοίνυν ἅπαντας ἂν ὑμᾶς ὁμολογῆσαι τάδε δεῖν ὑπάρξαι τῷ δημοτικῷ, (…)Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 3.168 ἂν μὲν τοίνυν πρὸς τὴν εὐφημίαν αὐτοῦ τῶν λόγων ἀποβλέπητε, ἐξαπατηθήσεσθε, ὥσπερ καὶ πρότερον, ἐὰν δ' εἰς τὴν φύσιν καὶ τὴν ἀλήθειαν, οὐκ ἐξαπατηθήσεσθε.Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 3.202 τοῦθ' ὑμῶν μηδεὶς καταλογιζέσθω, ὃς ἂν ἐπανερομένου Κτησιφῶντος, εἰ καλέσῃ Δημοσθένην, πρῶτος ἀναβοήσῃ «Κάλει, κάλει.»Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 3.202 ἂν δ' ἄρα ὑμῖν δόξῃ ἀκούειν, ἀξιώσατε τὸν Δημοσθένην τὸν αὐτὸν τρόπον ἀπολογεῖσθαι ὅνπερ (…)Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 3.178 Εἰ γάρ τις ὑμᾶς ἐρωτήσειε, πότερον ὑμῖν ἐνδοξοτέρα δοκεῖ ἡ πόλις εἶναι ἐπὶ τῶν νυνὶ καιρῶν ἢ ἐπὶ τῶν προγόνων, ἅπαντες ἂν ὁμολογήσαιτε, ἐπὶ τῶν προγόνων.Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 14η

Από τα χωρία της στήλης Α να επιλέξεις σε ποια το δυνητικό ἂν δηλώνει κάτι που είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί στο παρόν / μέλλον και σε ποια κάτι που ήταν δυνατό να πραγματοποιηθεί στο παρελθόν (αλλά δεν πραγματοποιήθηκε), όπως στο παράδειγμα:

ΑΙΣΧΙΝ 1.166 (8) Ἀλλ' ὅμως οὕτω σαφῶς τούτων διωρισμένων, πολλαὶ παρεμβολαὶ λόγων ὑπὸ Δημοσθένους εὑρεθήσονται. καὶ ταῖς μὲν ὑπὲρ τοῦ πράγματος κακοηθείαις λεγομέναις ἧττον ἄν τις ἀγανακτήσειεν· - το δυνητικό ἂν δηλώνει κάτι που είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί στο παρόν / μέλλον

ΑΒ
ΑΙΣΧΙΝ 1.193 ὧν οὐδενὸς ἐγὼ ὀνομαστὶ μνησθήσομαι, ἵνα μὴ ταύτην ἀρχὴν τοῦ λόγου ποιήσωνται, ὡς οὐκ ἂν παρῆλθον, εἰ μή τις αὐτῶν ὀνομαστὶ ἐμνήσθη.Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 2.20 πῶς γὰρ ἂν ἐγὼ Δημοσθένην ἐπὶ Φιλοκράτην παρεκάλουν, ὃν ᾔδειν συνειπόντα μὲν Φιλοκράτει, ὅτ' ἦν ἡ τῶν παρανόμων γραφή, προβληθέντα δ' εἰς τὴνπρεσβείαν ὑπὸ Φιλοκράτους;Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 3.169 Οἶμαι τοίνυν ἅπαντας ἂν ὑμᾶς ὁμολογῆσαι τάδε δεῖν ὑπάρξαι τῷ δημοτικῷ, (…)Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 3.178 Εἰ γάρ τις ὑμᾶς ἐρωτήσειε, πότερον ὑμῖν ἐνδοξοτέρα δοκεῖ ἡ πόλις εἶναι ἐπὶ τῶν νυνὶ καιρῶν ἢ ἐπὶ τῶν προγόνων, ἅπαντες ἂν ὁμολογήσαιτε, ἐπὶ τῶν προγόνων.Έλεγχος
Απάντηση

Έλξη του αναφορικού [Επίπεδο Β]

Άσκηση 15η

ὡς αὐτὸς τὰς αἰτίας ἕξων ὧν ἂν ἐκεῖνοι πράξωσιν (ΙΣΟΚΡ 2.27.7): πώς αλλιώς θα μπορούσε να διατυπωθεί η αναφορική αντωνυμία; Να πληκτρολογήσεις τις λέξεις που θα την αντικαταστήσουν στο παρακάτω κενό.

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Συντακτικές αντιστοιχίες [Επίπεδο Α]

Άσκηση 16η

Να επιλέξεις όσες από τις παρακάτω λέξεις ή λεκτικά σύνολα έχουν στο απόσπασμα αντίστοιχο μεταξύ τους συντακτικό ρόλο.

πάντας (ΙΣΟΚΡ 2.27.1)
φύσεως (ΙΣΟΚΡ 2.27.2)
ἥδιστα (ΙΣΟΚΡ 2.27.2)
ἄριστα (ΙΣΟΚΡ 2.27.3)
τοὺς τέχνῃ κολακεύοντας (ΙΣΟΚΡ 2.28.4)
τοὺς μετ' εὐνοίας θεραπεύοντας (ΙΣΟΚΡ 2.28.5)
τῶν χρηστῶν (ΙΣΟΚΡ 2.28.6)
ἀλλήλων (ΙΣΟΚΡ 2.28.7)
ὁποῖοι (ΙΣΟΚΡ 2.28.8)
τινές (ΙΣΟΚΡ 2.28.8)
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Λεξιλογικά

Φιλία, συναναστροφή, γνωστικά ρήματα (ειδικό λεξιλόγιο) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 17η

Να εντοπίσεις στο κείμενο τις λέξεις των οποίων η σημασία δίνεται παρακάτω και να τις πληκτρολογήσεις στον λημματικό τους τύπο, για να συμπληρώσεις τα κενά.

Φιλία -συναναστροφή
Ζω συνέχεια μαζί με κάποιον (11 γράμματα):Έλεγχος
Συναναστρέφομαι, ζω μαζί με κάποιον (7 γράμματα):Έλεγχος
Πλησιάζω (8 γράμματα):Έλεγχος
Γνωστικά ρήματα
Αμφιβάλλω (8 γράμματα):Έλεγχος
Γνωρίζω (7 γράμματα):Έλεγχος
Ξέρω, γνωρίζω (4 γράμματα):Έλεγχος
Λέξεις με διάφορες σημασίες
Αποκτώ (6 γράμματα):Έλεγχος
Τιμωρώ (6 γράμματα):Έλεγχος
Τιμωρία (5 γράμματα):Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Αντώνυμα [Επίπεδο Α]

Άσκηση 18η

Να εντοπίσεις στο κείμενο και να πληκτρολογήσεις στον λημματικό τους τύπο τα αντώνυμα των παρακάτω λέξεων.

1.
ἐπαινῶνΈλεγχος
2.
πονηρὸςΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

-ορῶ (σημασίες σύνθετων ρημάτων) [Επίπεδο Β]

Άσκηση 19η

Να επιλέξεις από τον κατάλογο τη σημασία καθενός από τα παρακάτω ρήματα, σύμφωνα με το παράδειγμα:

διορῶ διακρίνω

ἀφορῶΈλεγχος
εἰσορῶΈλεγχος
ἐνορῶΈλεγχος
ἐφορῶΈλεγχος
καθορῶΈλεγχος
παρορῶΈλεγχος
προορῶΈλεγχος
συνορῶΈλεγχος
ὑπερορῶΈλεγχος
ὑφορῶΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντηση

παρρησία (σημασίες λέξεων) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 20η

Να επιλέξεις με ποια από τις παρακάτω σημασίες χρησιμοποιείται η λέξη στο απόσπασμά μας;

ελεύθερη έκφραση γνώμης, το να εκφράζει κανείς την άποψή του με θάρρος και ειλικρίνεια, η παρρησία
αθυροστομία, απρόσεκτη και αναιδής έκφραση γνώμης
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 21η

Να πληκτρολογήσεις παρρη στη μηχανή αναζήτησης του >ΣΥΜΦΡΑΣΤΙΚΟΥ ΠΙΝΑΚΑ ΛΕΞΕΩΝ. Στη συνέχεια, να πληκτρολογήσεις στον λημματικό τους τύπο με απόλυτη αλφαβητική σειρά τα αποτελέσματα που πήρες, για να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά .

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Ερμηνευτικά - Μεταφραστικά

ΙΣΟΚΡ 2.27-29 ("Συμβουλές προς τον ηγεμόνα") [Επίπεδο Α]

Άσκηση 22η

Να επιβεβαιώσεις ή να αναιρέσεις την αλήθεια των παρακάτω ισχυρισμών:

Άσκηση 1η

Ο Ισοκράτης συμβουλεύει τον Νικοκλή να κάνει φίλους όχι μόνον όσους επιθυμούν τη φιλία του, αλλά και όσους την αξίζουν.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 2η

Ο Νικοκλής οφείλει κατά την επιλογή των φίλων του να λάβει υπόψη του ότι θα κριθεί σύμφωνα με την κοινή αντίληψη πως "ὅμοιος ὁμοίῳ ἀεὶ πελάζει".

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 3η

Ο Ισοκράτης συμβουλεύει τον Νικοκλή να παρέχει απεριόριστη ελευθερία λόγου σε οποιονδήποτε τον συμβουλεύει.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 4η

Οι συκοφαντίες και οι διαβολές είναι, κατά τον Ισοκράτη, εξίσου καταδικαστέες με τα παράνομα έργα και εγκλήματα.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 5η

Από τα λόγια του Ισοκράτη συνάγεται ότι ο Νικοκλής οφείλει να είναι πολύ προσεκτικός απέναντι στους κόλακες.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση