Standardization

Στάθμιση. Δημητρόπουλος 20012:235. Πόρποδας 2003:30.

Η στάθμιση αποτελεί «βασικό χαρακτηριστικό ενός καλού τεστ αξιολόγησης» (Πόρποδας 2003:30). Προσδιορίζεται ως «η διαδικασία η οποία ακολουθείται για τη μετατροπή ενός τεστ από μη σταθμισμένο σε σταθμισμένο» (Δημητρόπουλος 20012:235). Αναφέρεται «στην ομοιόμορφη διαδικασία χορήγησης του τεστ σε αντιπροσωπευτικό δείγμα του πληθυσμού, ώστε να εξαχθούν οι 'πρότυποι δείκτες'» (norms) (Πόρποδας 2003:30).

Η στάθμιση είναι ιδιαίτερα σημαντική κατά τη διάρκεια κατασκευής των τεστ αξιολόγησης, καθώς κατοχυρώνει ομοιόμορφες διαδικασίες αξιολόγησης, έτσι ώστε η παρακολούθηση, η διανομή του τεστ, ο εξοπλισμός, το υλικό και οι κανόνες βαθμολόγησης να είναι ίδιοι για όλους τους μαθητές που παίρνουν μέρος στην αξιολόγηση. Στόχος αυτής της ομοιομορφίας είναι να κάνει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης όσο γίνεται πιο αντικειμενικά, έτσι ώστε να θεωρούνται έγκυρα και εποικοδομητικά.

Επειδή συνήθως τα σταθμισμένα τεστ χρησιμοποιούνται για δοκιμασίες ευρείας κλίμακας, ο σχεδιασμός τους ανατίθεται σε παιδαγωγούς οι οποίοι είναι ειδικευμένοι σε θέματα μέτρησης της επίδοσης (Κασσωτάκης 200110:32). Τυχόν προβλήματα αξιοπιστίας ή ελλείψεις που διαπιστώνονται συνήθως καθιστούν απαραίτητες τις τροποποιήσεις και την επανάληψη της διαδικασίας, ώσπου να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα (Κασσωτάκης 200110: 32), δηλαδή το σταθμισμένο τεστ. Με τον τρόπο αυτό διαμορφώνονται και τα κριτήρια αξιολόγησης, όπως και η οριοθέτηση των διαβαθμίσεων των προσδοκώμενων επιπέδων επίδοσης (Davies et al. 1999:187).

Βιβλιογραφία

  • Δημητρόπουλος Ε. (20012). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση του Μαθητή. Θεωρία-Πράξη-Προβλήματα. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.

  • Κασσωτάκης Μ. (200110). Η Αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών: Μέσα, Μέθοδοι, προ­βλή­ματα, προοπτικές. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.

  • Πόρποδας Κ. (2003). Διαγνωστική αξιολόγηση και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών στο δημοτικό σχολείο. Πάτρα: ΥΠΕΠΘ.

  • Davies A., Brown A., Elder C., Hill K., Lumley T., McNamara T. (1999). Dictionary of Language Testing. Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate.