Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής 

Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση 

 

3.3. Ιδιαίτερο βάρος κατά τη διδασκαλία

Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο κομμάτι της διδασκαλίας του γραπτού λόγου -όπως αυτό γίνεται αντιληπτό-, κάποιοι άλλοι στις λεξιλογικές ασκήσεις και γενικότερα στην εκμάθηση του λεξιλογίου, κυρίως γιατί το συνδέουν με τον πλούτο του γραπτού των μαθητών τους κατά τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Γενικότερα ο προσανατολισμός των εκπαιδευτικών στρέφεται προς τις τελικές εξετάσεις των μαθητών τους, που θα τους επιτρέψουν την εισαγωγή σε κάποιο ανώτατο ή ανώτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα, με αποτέλεσμα να προσαρμόζουν τις απαιτήσεις τους στη διδασκαλία αυτών που αποτελούν απαραίτητα εφόδια για την επιτυχία.


Εμένα με ενδιαφέρει κυρίως ο γραπτός λόγος, η παραγωγή γραπτού λόγου, γιατί, και πρακτικά να το δούμε, όλες οι εξετάσεις είναι γραπτές, και αυτό είναι που ενδιαφέρει τον μαθητή, κυρίως. Στο γραπτό λόγο δεν μπορεί να κρυφθεί, είναι ο καθρέφτης του τι έμαθε και τι αφομοίωσε, πόσο προσπάθησε, πόσο κατάλαβε, είναι το αποτέλεσμα. Εμένα με ενδιαφέρει πάρα πολύ το γραπτό κείμενο.

Οπωσδήποτε ερμηνεία των λέξεων, γιατί αν δεν κατακτήσουν τη σημασία των λέξεων, δεν μπορούν να προχωρήσουν, να τις χρησιμοποιήσουν στην παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου μέσα στην τάξη. Αφήνω τα παιδιά να διατυπώσουν τη γνώμη τους, την άποψή τους, την αντίληψή τους, την ιδέα τους τέλος πάντων και στις γραπτές ασκήσεις.

Καταρχήν να μπορούνε να γράφουνε, να κατανοούνε τι διαβάζουνε και να μπορούνε να αποδώσουνε, τις σκέψεις τους. Δηλαδή, αν κάποιος δεν κατανοεί, δύο σκέλη δηλαδή (είναι) διαφορετικά. Πρέπει να κατανοεί πρώτον τι διαβάζει και σε ένα δεύτερο στάδιο θα πρέπει να μπορεί να αποδώσει τις σκέψεις του. Όχι κατ' ανάγκη την περίληψη (αλλά εννοώ) και την έκθεση. Αλλά βλέπω ότι τα παιδιά δεν είναι εξοικειωμένα ούτε στην ανάγνωση, ούτε στην απόδοση της περίληψης, ούτε στην έκθεση.

Έπεφτε μεγάλη προσοχή σε ασκήσεις γλωσσικές και σε, στο λόγο. Να γράφουνε, γιατί έπρεπε, γιατί αυτό έπρεπε να συμφωνήσει και με τις εξετάσεις. Ασκήσεις γραπτές ή, ξέρω 'γω, τα πολλαπλής επιλογής που κάνανε και λοιπά ή συμπλήρωναν κενά, που συμπλήρωναν λεξιλόγιο, το λεξιλόγιο, στην παραγωγή του λόγου, να γράφουνε κείμενα και λοιπά, ε, εκεί έπεφτε το βάρος.

Τελευταία Ενημέρωση: 10 Ιούλ 2008, 12:18