ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Κείμενο 1: Μπουτουλούση, Ε. Ορισμοί της γλωσσικής επίγνωσης.
- Κείμενο 2: Μπουτουλούση, Ε. Στοιχεία γλωσσικής επίγνωσης πριν το 1970.
- Κείμενο 3: Μπουτουλούση, Ε. Οι απόψεις του Hawkins (1984).
- Κείμενο 4: Μπουτουλούση, Ε. Παραδείγματα από μαθήματα γλωσσικής επίγνωσης που αφορούν τους διάφορους τομείς γλωσσικής ανάλυσης.
- Κείμενο 5: Μπουτουλούση, Ε. Συνείδηση/επίγνωση και γλωσσική διδασκαλία.
- Κείμενο 6: Μπουτουλούση, Ε. Γλωσσική επίγνωση: Φυσική ανάπτυξη. Αυτοματοποίηση των γλωσσικών μηνυμάτων
- ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός
Γλωσσική επίγνωση [Ε4]
Ελένη Μπουτουλούση (2001)
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- BOLINGER, D. 1980. Language, the Loaded Weapon: The Use and Abuse of Language Today. Λονδίνο: Longman.
- BYRAM, M., C. MORGAN ET AL. χ.χ. Teaching-and-Learning Language-and-Culture. Clevedon, Φιλαδέλφεια & Αδελαΐδα: Multilingual Matters.
- CARTER, R. 1990. Knowledge about Language and the Curriculum. Sevenoaks: Hodder & Stoughton.
- CLARK, R. 1992. Principles and practice of CLA (Critical Language Awareness) in the classroom. Στο FAIRCLOUGH 1992, 117-141.
- CLARK, P. & N. SMITH. 1992. Initial steps towards critical practice in primary schools. Στο FAIRCLOUGH 1992, 238-255.
- CLARK, R. & R. IVANIC. 1997. Critical discourse analysis and educational change. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 217-229.
- CORSON, D. 1997. Awareness of non-standard varieties in the schools. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 229-241.
- DE FLORIO, I.-H. 1997. "Learning Awareness" als Teil von "Language Awareness". FLuL 26:144-155.
- DEFAZIO, Α. 1997. Language Awareness at the International High School. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 99-109.
- DONMALL-HICKS, B. G. 1997. The history of Language Awareness in the UK. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 21-31.
- EDGE, J. & C. GICK. 1997. Language awareness and empowerment in foreign language teacher education: Lernen in Tandem. FLuL 26:127-144.
- ELLIS, R. 1997. Explicit knowledge and second language pedagogy. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 109-119.
- FAIRCLOUGH, N. 1989. Language and Power. Λονδίνο: Longman.
- ---, επιμ. 1992. Critical Language Awareness. Λονδίνο: Longman.
- ---. 1995. Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. Λονδίνο: Longman.
- FAIRCLOUGH, N. & R. IVANIC. 1989. Language education or language training? A critique of the Kingman Model of the English language. Στο The Kingman Report, επιμ. J. Bourne & T. Bloor, 12-17. Committee for Linguistics In Education (CLIE).
- ΦΡΕΪΡΕ, Π. 1977. Η αγωγή του καταπιεζόμενου. Αθήνα: Ράππα. Τίτλος πρωτοτύπου Pedagogy of the Oppressed. (Λονδίνο: Penguin 1972).
- GARRETT, P. & C. JAMES. 1991. Language Awareness: away ahead. Στο JAMES & GARRET 1991, 306-318.
- GOMBERT, J. E. 1997. Metalinguistic development in first language acquisition. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 43-53.
- HAWKINS, E. 1987. Awareness of Language: An Introduction. Αναθεωρημένη έκδοση. Cambridge: Cambridge University Press.
- HENRICi, G. & E. ZÖFGEN, επιμ. 1997. Fremdsprachen Lehren und Lernen. Themenschwerpunkt Language Awareness. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
- HOUSE, J. 1997. Kommunikative Bewusstheit und Fremdsprachenlernen. FLuL 26:68-88.
- HULSTIJN, J. H. 1995. Not all grammar rules are equal: Giving grammar instructions its proper place in foreign language teaching. Στο Attention and Awareness in Foreign Language Learning, επιμ. R. Schmidt, 358-385. Technical Report 9. University of Hawai'i Press.
- HULSTIJN, J. H. & R. SCHMIDT, επιμ. 1994. Conciousness in Second Language Learning. AILA Review 11.
- ILLICH, I. D. 1973. Celebration of Awareness. A Call for Istitutional Revolution. Εισαγωγή E. Fromm. Λονδίνο: Penguin.
- JAMES, C. & P. GARRETT, επιμ. 1991a. Language Awareness in the Classroom. Λονδίνο: Longman.
- JAMES, C. & P. GARRETT. 1991b. The scope of Language Awareness. Στο JAMES & GARRETT 1991a, 3-20. Λονδίνο: Longman.
- JANKS, H. 1997. Teaching language and power. Στο Encyclopedia of Language and Education, 1ος τόμ., Language Policy and Political Issues in Education, 241-253. Βοστώνη & Λονδίνο: Kluwer Academic Publishers.
- JANKS, H. & R. IVANIC. 1992. Critical Language Awareness and emancipatory discourse. Στο FAIRCLOUGH 1992, 305-331.
- JONES, S. 1997. Language awareness and learning styles. Στο Encyclopedia of Language and Education, 73-84. Βοστώνη & Λονδίνο: Kluwer Academic Publishers.
- KRESS, G. 1989. Linguistic Processes in Sociocultural Practice. Οξφόρδη: Oxford University Press.
- LANCASTER, L. & R. TAYLOR. 1992. Critical approaches to language, learning and pedagogy: A case study. Στο FAIRCLOUGH 1992, 256-285.
- LUCHTENBERG, S. 1994. Zur Bedeutung von Language Awareness-Konzeptionen für die Didaktik des deutschen als Fremd- und als Zweitsprache. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 5(1): 1-25.
- MALCOLM, K. 1997. Language use and awareness in the multicultural workplace. Στο vAN LIER & CORSON 1997, 261-269.
- ΜΑΝΟΣ, Ν. 1987. Ερμηνευτικό λεξικό ψυχιατρικών όρων. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
- MEY, J. 1985. Whose Language? A Study of Linguistic Pragmatics. Amsterdam: John Benjamins.
- NiCHOLSON, T. 1997. Phonological awareness and Learning to read. Στο VAN LIER & D. CORSON 1997, 53-63.
- NICKOLAS, H. 1991. Language awareness and second language development. Στο JAMES & GARRET 1991a, 78-95.
- PADELIADOU, S., V. KOTOULAS, & G. BOTSAS. 1998. Phonological awareness skills: Internal structure and hierarchy. Στο Proccedings of the 12th International Symposium of Theoretical and Applied Linguistics (Θεσσαλονίκη, Απρίλιος 1998), 2ος τόμ., 81-96. Θεσσαλονίκη.
- ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, Ν. 1994. Λεξικό της ψυχολογίας, με τετραγλωσσία όρων. Αθήνα.
- RUTHERFORD, W. E. 1987. Second Language Grammar: Learning and Teaching. Λονδίνο: Longman.
- SANDRA, D. 1997. Morphological awareness and the second language learner. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 63-73.
- SCHMIDT, R., επιμ. 1995a. Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Technical Report 9. University of Hawai'i Press.
- SCHMIDT, R. 1995b. Consciousness and foreign language learning: A tutorial on the role of attention and awareness in learning. Στο SCHMIDT 1995a, 1-64.
- SCOTT, M. 1986. Conscientizaç ã o. Working Paper 19. Sao Paolo: CEPRIL, Pontificia Universidade Catolica.
- SCOTT, M., N. A. DE OLIVEIRA, R. DIAS & S. D. DE O. PIMENTA. 1988. Teaching Critical Reading through Set Theory. Working Paper 20. Σ Sao Paolo: CEPRIL, Pontificia Universidade Catolica.
- SHARWOOD SMITH, M. 1997. Consciousness-raising meets Language Awareness. FLuL 26:24-33.
- TALBOT, M. 1992. The construction of gender in a teenage magazine. Στο FAIRCLOUGH 1992, 174-200.
- VALIOULI, M. 1996. ESP, prospective journalists and Language Awareness. Journal of Applied Linguistics (Θεσσαλονίκη) 12: 91-101.
- VAN ESSEN, A. 1997. Language awareness and knowledge about language: an overview. Στο vAN LIER & CORSON 1997, 1-9.
- VAN LIER, L. 1995. Introducing Language Awareness. Penguin English Applied Linguistics. Λονδίνο: Penguin.
- VAN LIER, L. & D. CORSON, επιμ. 1997. Knowledge about Language. Encyclopedia of Language and Education. Βοστώνη & Λονδίνο: Kluwer Academic Publishers.
- WALLACE, C. 1992. Critical literacy awareness in the EFL classroom Στο Critical Language Awareness, επιμ. N. Fairclough, 59-92. Λονδίνο: Longman.
- ΧΟΥΝΤΟΥΜΑΔΗ, Α. & Λ. ΠΑΤΕΡΑΚΗ. 1989. Σύντομο ερμηνευτικό λεξικό ψυχολογικών όρων, αγγλοελληνικό-ελληνοαγγλικό. Αθήνα & Γιάννενα: Δωδώνη.
- ZABALBEASCOA, P. 1997. Language awareness and translation. Στο VAN LIER & CORSON 1997, 119-130.
Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 12:15
Βρίσκεστε εδώ: Θεωρία & Ιστορία :: Εγκυκλοπαιδικός οδηγός