Ανθολογίες
Ανθολογία Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
των Θ.Κ. Στεφανόπουλου, Στ. Τσιτσιρίδη, Λ. Αντζουλή, Γ. Κριτσέλη
ΙΒΥΚΟΣ
41. – Απόσπασμα 287 Page
Το απόσπασμα απαρτίζεται από δύο εικόνες. Η πρώτη προέρχεται από τον χώρο του κυνηγιού: ο πλανευτής Έρωτας παρασύρει τον ποιητή στα δίχτυα της Αφροδίτης. Στο δεύτερο μέρος του αποσπάσματος ο ποιητής, για να δείξει τον τρόμο του για το ενδεχόμενο να γοητευτεί από τον Έρωτα, παρομοιάζει τον εαυτό του με γέρικο άλογο αγώνων που είναι αναγκασμένο να συναγωνιστεί άθελά του με γρήγορα άρματα. Στον Παρμενίδη (137α) του Πλάτωνα ο γνωστός προσωκρατικός φιλόσοφος που δίνει στο έργο το όνομά του παραπέμπει στην εικόνα του αλόγου σ᾽ αυτό το απόσπασμα του Ίβυκου για να τονίσει το δέος που του δημιουργεί η δυσκολία της φιλοσοφικής διερεύνησης που πρόκειται να επιχειρήσει.
Ἔρος αὖτέ με κυανέοισιν ὑπὸ |
Και να που ο Έρωτας κάτω από σκούρες κοιτάζοντάς με βλεφαρίδες με τα μάτια του με λιώνει και με γητειές ποικίλες στ᾽ ατελείωτα δίχτυα της Κύπριδος1 με ρίχνει. Τον βλέπω να ᾽ρχεται και τρέμω5 σαν άλογο που με βραβεία πολλά τιμήθηκε και τώρα στα γεράματά του ζεμένο πάλι στο ζυγό αθέλητα μπαίνει στο στίβο κοντά σε άλλα γρήγορ᾽ άρματα ν᾽ αγωνιστεί.
(μετάφραση Ι. Δημητρίου)
|
1 Της Αφροδίτης.