Test purpose

Σκοπός ενός τεστ. Δημητρόπουλος 19984:76.

*Λειτουργία της εξέτασης.

Σύμφωνα με ένα γενικό ορισμό, σκοπός της εξέτασης είναι η συλλογή πληροφοριών για τη λήψη της σωστής απόφασης αναφορικά με μια ενέργεια (Carroll 1961:314).

Οι επιμέρους λειτουργίες μιας εξέτασης, ωστόσο, δηλαδή ο ειδικός κάθε φορά λόγος για τον οποίο σχεδιάστηκε, είναι περισσότερες από μία: η επιλογή των μαθητών μέσω μιας εισαγωγικής εξέτασης, η ανατροφοδότηση των μαθητών και των διδασκόντων για την επιτυχία ενός προγράμματος μαθημάτων, η αξιολόγηση του υλικού και της μεθόδου διδασκαλίας που εφαρμόστηκε, η χορήγηση ενός πιστοποιητικού (τεστ γλωσσικής επάρκειας) και αρκετές άλλες (Davies 1990:20).

Γενικά, ο σκοπός μιας εξέτασης καθορίζει το περιεχόμενο του τεστ ή της δοκιμασίας/ών που χρησιμοποιούνται. Μπορεί να έχει γενικό ή συγκεκριμένο σκοπό και να επικεντρώνεται σε μία ή σε περισσότερες δεξιότητες (Δημητρόπουλος 19984:76).

Η αφετηρία για την ανάπτυξη ενός τεστ που θα εκπληρώνει το σκοπό για τον οποίο ετοιμάστηκε είναι ο σωστός σχεδιασμός και οι απαντήσεις στις ερωτήσεις:

1. Ποιος είναι ο σκοπός για τον οποίο ετοιμάζεται το τεστ, τι θέλει να εξετάσει και πώς θα χρησιμοποιηθούν τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από τις εξετάσεις;

2. Ποιοι θα είναι οι συμμετέχοντες στην εξέταση, ποια θα είναι η ηλικία τους, το φύλο, το επίπεδο γνώσης της γλώσσας-στόχου, η μητρική τους γλώσσα, η καταγωγή τους, το επίπεδο εκπαίδευσής τους, το κοινωνικοπολιτιστικό τους υπόβαθρο και οι λόγοι συμμετοχής τους στις εξετάσεις;

3. Σημαντικές ερωτήσεις είναι και αυτές που έχουν σχέση με το περιεχόμενο και τη δομή της δοκιμασίας, όπως πόσα μέρη εξεταστικών θεμάτων θα έχει το τεστ, πόσα ερωτήματα θα υπάρχουν σε κάθε θέμα, πόσο χρόνο θα έχουν στη διάθεσή τους οι συμμετέχοντες, τι είδους κείμενα θα επιλεγούν, ποιες δεξιότητες θα εξεταστούν και με ποιο είδος εξεταστικών θεμάτων, πώς θα είναι οι εισαγωγικές οδηγίες, ποια θα είναι τα κριτήρια βάσει των οποίων θα αξιολογηθούν οι συμμετέχοντες κ.ά. (Alderson et al. 1995:12-13).

Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις που προαναφέρθηκαν θέτουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα πρέπει να κινηθούν οι συγγραφείς των δοκιμασιών. Στην ουσία πρόκειται για τις προδιαγραφές του τεστ και της εξέτασης.

Βιβλιογραφία

  • Δημητρόπουλος Ε. (19984). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση της Εκπαίδευσης και του Εκπαιδευτικού Έργου. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.


  • Alderson J. C., Clapham C., Wall D. (1995). Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Carroll J. B. (1961). Fundamental considerations in testing for English language proficiency of foreign students. In H. B. Allen, R. N. Campbell (eds.) (1965), Teaching English as a Second Language: A Book of Readings. New York: McGraw Hill, 313-330.
  • Davies A. (1990). Principles of Language Testing. Oxford: Basil Blackwell.