ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός
Η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας [Ε3]
Bασιλική Δενδρινού (2001)
Κείμενο 1: Β. Δενδρινού. "Η γλώσσα που διατρέχει το σχολικό πρόγραμμα" (Language across the curriculum).
Ο Corson (1988) προτείνει ότι υπάρχουν τρεις βασικές αρχές στην πρόταση για τη "γλώσσα που διατρέχει το σχολικό πρόγραμμα" (Language across the curriculum): η γλώσσα αναπτύσσεται κυρίως μέσα από τη χρήση της για κάποιο σκοπό· η μάθηση συχνά ενέχει -και συμβαίνει μέσα από- την ομιλία και τη γραφή· η χρήση της γλώσσας συμβάλλει στη γνωστική και την κοινωνική ανάπτυξη. H προσέγγιση στο σύνολό της δεν εστιάζεται στο να μαθαίνεις για τη γλώσσα, αλλά στο να μαθαίνεις μέσα από τη γλώσσα. Σε τέτοια προγράμματα δεν ενδιαφέρεται κανείς για τη γλώσσα ως προϊόν, ούτε για την προώθηση κάποιας μεθόδου γλωσσικής αξιολόγησης. Το μέλημά του είναι η γλώσσα ως εργαλείο μάθησης· όχι η γλωσσική επίδοση. Ωστόσο, είναι σχεδόν βέβαιο πως εάν δοθεί σημασία στην ποιότητα της μάθησης μέσα από τη γλώσσα, αυτό θα έχει αντίκτυπο και στην επίδοση. Τέλος, η πρόταση για τη "γλώσσα που διατρέχει το σχολικό πρόγραμμα" δεν ενδιαφέρεται για την ενίσχυση ορισμένων μόνο υφών ή γλωσσικών ποικιλιών, καθώς αποδίδει αξία στη γλώσσα που οι μαθητές φέρνουν μαζί τους στο σχολείο και την αντιμετωπίζει ως σημείο αφετηρίας για την εκπαίδευσή τους, όχι ως κάτι που χρειάζεται αλλαγή ή εξάλειψη. Η διαμόρφωση ενός πλαισίου για ένα πρόγραμμα μιας τέτοιας γλωσσικής εκπαίδευσης σημαίνει την αναδιοργάνωση της σχολικής εκπαίδευσης και του λόγου της παιδαγωγικής, που θα οδηγήσει σε νέες επιλογές παιδαγωγικών πρακτικών. Βέβαια, δεν αρκεί η υιοθέτηση νέας πολιτικής και ο επανασχεδιασμός, αν και είναι τα πρώτα βασικά βήματα. Κανένα όμως αναλυτικό πρόγραμμα και καμιά διδακτέα ύλη, όσο καλά και αν έχει σχεδιαστεί, δεν μπορεί να εγγυηθεί την εφαρμογή του. Με άλλα λόγια, δεν μπορεί να εγγυηθεί την πραγματοποίησή του στην καθημερινή πρακτική. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε ειδική κατάρτιση και εκπαίδευση των δασκάλων. Οποιαδήποτε αλλαγή στο αναλυτικό πρόγραμμα ή στη διδακτέα ύλη απαιτεί μια σειρά από μέτρα για την εμπέδωσή της, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης των δασκάλων με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν σε σχέση με τους νέους στόχους. (Βλέπε επίσης: Casar-Patty 1991· Cope & Kalantzis 1990· Macken-Horarik 1996).