Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
4.3. Τι ανέμεναν από την επιμόρφωση και τι βρήκαν
Η συντριπτική πλειοψηφία των διδασκόντων δεν μπορούσαν να φανταστούν τους τρόπους που οι ΤΠΕ θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων και δείχνουν ιδιαίτερα ευχαριστημένοι από αυτό που συνάντησαν.
Να σου πω κάτι, εγώ δεν το 'χα σκεφτεί, ότι υπάρχει τρόπος δηλαδή να χρησιμοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες γι' αυτά τα μαθήματα. Η μόνη χρήση των νέων τεχνολογιών που έκανα ήταν να γράφω τις δικές μου σημειώσεις εκεί, στο word, έτσι; Ή να κατεβάζω διάφορες σελίδες απ' το internet ενδιαφέροντος φιλολογικού και να τις αναπαράγω. Δεν είχα σκεφτεί ότι μπορεί οργανωμένα και συγκροτημένα να γίνει ένα μάθημα μέσω των νέων τεχνολογιών.
Δεν ήξερα ότι θα έβλεπα αυτό που είδα κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης, δηλαδή ότι πραγματικά μπορείς, ε…να παράξεις, να δημιουργήσεις ένα μάθημα με την τεχνολογία, και εμένα μου φάνηκε πάρα πολύ ε…ζωντανό, ενώ νόμιζα παλιά, νόμιζα πριν ότι δεν θα 'ταν ζωντανό, ότι δεν θα 'ταν ε…δημιουργικό, ότι θα 'ταν στημένο. Αλλά όταν το είδα και στην πράξη να εφαρμόζεται απ' τη [αναφέρει το όνομα της επιμορφώτριας] στο σχολείο μου, έχει έρθει δηλαδή δύο φορές και δούλεψε με τα παιδιά, ε…πραγματικά ενθουσιάστηκα.
Μου φάνηκε πολύ φιλόδοξος. Φοβόμουνα ότι θα 'ναι κυρίως χρήση ε, ας πούμε πώς χρησιμοποιούμε το τέτοιο. Και μου άρεσε γιατί δεν ήταν αυτό. Δηλαδή, αλλά αυτό βοήθησε επειδή είχαμε ομοιογενές τμήμα, ας πούμε, και δεν δείχναμε πώς πιάνουμε το ποντίκι και μας, μπόρεσε να μας δείξει πολλά πράγματα ο Αντρέας. Όχι. Δηλαδή, παρόλο που, εντάξει, εγώ μπορεί να το χρησιμοποιούσα αλλά δεν θεωρούσα ότι μπορούσανε να χρησιμοποιηθούν, όχι, και γι' αυτό μου άρεσε τόσο πολύ.
Ελάχιστοι είχαν κάποια μεγαλύτερη υποψία κυρίως από επαφές που είχαν με άλλους συναδέλφους τους.
Εγώ πρέπει να πω ότι ήμουν υποψιασμένη για το τι περίπου ζητούσε. Σου λέω ότι πήγα επί τούτου για να εφαρμόσω κάτι που είχα στο μυαλό μου. Έβλεπα φίλους που εφαρμόζανε την τεχνολογία σε όλα τα μαθήματα. Δηλαδή, δηλαδή έβλεπα σε θέματα λεξιλογίου με τον κόμβο που χρησιμοποιούσανε, που 'βάζαν τα παιδιά να παίρνουνε και να βάζουνε… Αυτά που σου λέω δηλαδή. Εγώ είχα φίλους οι οποίοι δεν είχανε σχέση με επιμόρφωση αλλά μόνοι τους χειρίζονταν τα πράγματα.
Συμπεράσματα
Παρόλο που λέγεται πως οι εκπαιδευτικοί δεν βλέπουν ιδιαίτερα θετικά τις νέες τεχνολογίες, γιατί θεωρούν πως ίσως να μειώσουν το επαγγελματικό τους κύρος και να αποκαλύψουν πως οι μαθητές τους γνωρίζουν περισσότερα από αυτούς, οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην έρευνα αυτή δεν φαίνεται να έχουν τέτοιες προκαταλήψεις. Αντίθετα, παρουσιάζονται ιδιαίτερα πρόθυμοι και ενθουσιώδεις, όταν καλούνται να συμμετάσχουν σε προγράμματα επιμόρφωσής τους, θετικά διακείμενοι έναντι του ηλεκτρονικού υπολογιστή ως μέσου για τη διδασκαλία των μαθημάτων τους, αναγνωρίζοντας την αξία και τη χρησιμότητά του όχι μόνο στην εκπαίδευση αλλά και στην κοινωνία, γενικότερα. Η διαπίστωση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία από τη στιγμή που το μεγαλύτερο μέρος των εκπαιδευτικών του δείγματος της συγκεκριμένης έρευνας έχουν περισσότερα από είκοσι χρόνια υπηρεσίας.
Η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τις ΤΠΕ πριν από την επιμόρφωση ήταν περιορισμένη. Κάποιοι από τους εκπαιδευτικούς δήλωσαν πως γνώριζαν να χρησιμοποιούν υπολογιστές και πριν τη συμμετοχή τους στην επιμόρφωση αυτή. Στις περιπτώσεις αυτές σημαντική αποδείχθηκε η συνδρομή φιλικών ή συγγενικών προσώπων που διέθεταν τις απαραίτητες γνώσεις χειρισμού. Υπήρχαν όμως και πολλοί εκπαιδευτικοί που είχαν την πρώτη τους επαφή με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και πληροφορήθηκαν τη διδακτική τους αξιοποίηση κατά τη διάρκεια αυτής της επιμόρφωσης. Αυτό και μόνο το γεγονός τονίζει τη σημασία ύπαρξης αυτού του είδους των επιμορφώσεων, αφού έρχονται να επιλύσουν υπαρκτές ανάγκες.
Από τις συνεντεύξεις, ωστόσο, προκύπτει ότι η εξοικείωση αυτή με την τεχνολογία χάνεται με την πάροδο του χρόνου, και αυτό είναι φυσιολογικό. Το ζητούμενο σε αυτή την περίπτωση δεν είναι η συνεχής επιμόρφωση, όπως σε κάποιες περιπτώσεις επισημαίνεται από τους εκπαιδευτικούς, αλλά η λειτουργική αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδακτική και εξωδιδακτική καθημερινότητα. Κάτι τέτοιο όμως απαιτεί γενικότερες αλλαγές, που συναρτώνται με τη γενικότερη λειτουργία του σχολείου.
Τέλος, άξιο επισήμανσης είναι το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί αιφνιδιάστηκαν ευχάριστα από τις παιδαγωγικές δυνατότητες αξιοποίησης των ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι δεν υπάρχει επιφύλαξη καταρχήν για εισαγωγή νέων αντιλήψεων στην εκπαίδευση από τους εκπαιδευτικούς.