Μελέτες
Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας του Κ.Ε.Γ. και Πιστοποιητικά Ελληνομάθειας Άλλων Φορέων (2006)
1.1.1 Αναλυτικό εξεταστικό πρόγραμμα πιστοποιητικού επάρκειας της ελληνομάθειας ΥπΕΠΘ-ΚΕΓ
Ο βασικός στόχος του ΑΠ της ΠΕΕ είναι: α. να βοηθήσει διδάσκοντες, διδασκόμενους και γενικότερα όσους ασχολούνται με το σχεδιασμό γλωσσικών μαθημάτων και με την ανάπτυξη εξεταστικών θεμάτων, σχετικών με την πιστοποίηση της ελληνομάθειας[1] και β. να βοηθήσει στο σχεδιασμό εξεταστικών δοκιμασιών με επικοινωνιακό προσανατολισμό (Ευσταθιάδης, Αντωνοπούλου κ.ά. 2001: 7).
Κατά το σχεδιασμό και τη συγγραφή της Πιστοποίησης επάρκειας της ελληνομάθειας. Αναλυτικό εξεταστικό πρόγραμμα, δόθηκε έμφαση: α. στην αναλυτική περιγραφή των στόχων που πρέπει να επιδιώκονται κατά την ανάπτυξη εξεταστικών θεμάτων, σχετικών με την αξιολόγηση μιας γλώσσας ως ξένης, β. στην εξέταση παραμέτρων που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, ώστε να εξασφαλίζονται η αξιοπιστία και η εγκυρότητα αυτών των θεμάτων, γ. στη διερεύνηση εξεταστικών θεμάτων, τα οποία αποβλέπουν στην πιστοποίηση του επιπέδου επάρκειας σε άλλες γλώσσες, δ. στο συνυπολογισμό του έργου που έχει ήδη πραγματοποιηθεί από ερευνητικές ομάδες γλωσσών-μελών του προγράμματος European Consortium for Modern Languages[2] για την πιστοποίηση επάρκειας της ελληνομάθειας στις σύγχρονες γλώσσες (Ευσταθιάδης, Αντωνοπούλου κ.ά. 2001: 7).
Το καθένα από τα τέσσερα επίπεδα της ΠΕΕ ορίζεται από ένα σύνολο γλωσσικών ικανοτήτων τις οποίες πρέπει να έχει αποκτήσει ο υποψήφιος και οι οποίες καλύπτουν το φάσμα και των τεσσάρων δεξιοτήτων (κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου). Στο ΑΠ της ΠΕΕ οι ικανότητες αυτές διακρίνονται σε τέσσερα θεματικά πεδία για κάθε επίπεδο(Ευσταθιάδης, Αντωνοπούλου κ. ά., 2001):
- το γενικό εκπαιδευτικό στόχο που πρέπει να έχει επιτευχθεί
- τους ειδικούς εκπαιδευτικούς στόχους ανά δεξιότητα
- τις επικοινωνιακές καταστάσεις στις οποίες θα πρέπει να ανταποκρίνεται επαρκώς ο υποψήφιος και τις ανάλογες γλωσσικές λειτουργίες, οι οποίες κατηγοριοποιούνται ως εξής
- κοινωνικές επαφές
- ανταλλαγή πληροφοριών
- απόψεις και κρίσεις
- αισθήματα και συναισθήματα
- πράξεις λόγου
- τεχνικές λόγου
- προβλήματα στην επικοινωνία
- τα γλωσσικά στοιχεία (μορφολογίας, σύνταξης, φωνητικής-φωνολογίας), το λεξιλόγιο καθώς και τα κοινωνιογλωσσικά στοιχεία που πρέπει να κατέχει ο υποψήφιος σε κάθε επίπεδο.
1 Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους εμπλεκόμενους στην προετοιμασία των υποψηφίων να ευθυγραμμιστούν με τις απαιτήσεις του κάθε επιπέδου χωρίς να παραπέμπονται σε συγκεκριμένα εγχειρίδια. Η πιστοποίηση σε καμιά περίπτωση δε μπορεί να υποκαταστήσει ούτε κάποιο βιβλίο γραμματικής ούτε κανένα εγχειρίδιο γλωσσικής διδασκαλίας. (Τσαγγαλίδης-Ευσταθιάδης 2001: 184)
2 Το ευρωπαϊκό Consortium έχει ως σκοπό την εφαρμογή ενός επικοινωνιακού συστήματος πιστοποίησης επάρκειας στις σύγχρονες γλώσσας σε διάφορα επίπεδα. Ιδρύθηκε το 1989 και εκτός από την Ελλάδα μέλη του ήταν η Μ. Βρετανία, η Γερμανία, το Βέλγιο, η Ισπανία και η Ουγγαρία, ενώ συνεργαζόμενα μέλη ήταν η Ολλανδία και η Γαλλία. Η αναγκαιότητα εκμάθησης ξένων γλωσσών δημιούργησε την ανάγκη δημιουργίας ενός κοινού, αντικειμενικού και αξιόπιστου μέτρου αξιολόγησης της γνώσης των γλωσσών. Το Consortium δημιούργησε και καθιέρωσε ένα καινούριο, κοινό σύστημα αξιολόγησης και πιστοποίησης, χωρίς να παραβλέψει τα τυχόν υπάρχοντα εθνικά συστήματα αξιολόγησης, από τα οποία υιοθέτησε τα καλύτερα σημεία. Πέτυχε μ' αυτόν τον τρόπο το συγκερασμό των παραδοσιακών εθνικών εξεταστικών συστημάτων με τις καινοτομίες. Αυτό οδήγησε στον καταρτισμό ενός κοινού αναλυτικού εξεταστικού προγράμματος με κοινούς στόχους, για όλες τις γλώσσες που συμμετείχαν.