Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Ο Αχιλλέας στη Σκύρο (Naples 9110)

Περιγραφή

Τοιχογραφία από την "οικία των Διοσκούρων" στην Πομπηία. Η στιγμή της αναγνώρισης του Αχιλλέα που είχε ντυθεί γυναικεία για να γλιτώσει την "επιστράτευση". Ο Οδυσσέας και o Αχιλλέας μεταμφιεσμένος σε κορίτσι στο παλάτι του Λυκομήδη. Ο μυθικός βασιλιάς της Σκύρου Λυκομήδης, ο βασιλιάς του λαού των Δολόπων, ήταν πατέρας της Δηιδάμειας. Όταν κάποτε η Θέτιδα έκρυψε στο παλάτι του Λυκομήδη τον Αχιλλέα, αυτός ερωτεύτηκε τη Δηιδάμεια κι απέκτησε μαζί της το Νεοπτόλεμο. Σε μια μετα-Ομηρική (αλλά δημοφιλή) εκδοχή του μύθου, ο μάντης Κάλχας δήλωσε ότι οι Έλληνες δε θα μπορούσαν να νικήσουν δίχως τη βοήθεια του Αχιλλέα, όμως η μητέρα του, η Θέτιδα, ήξερε ότι θα πέθαινε αν πήγαινε στην Τροία. Έτσι τον έκρυψε στην αυλή του Λυκομήδη στη Σκύρο, μεταμφιεσμένο σε κορίτσι. Εκεί είχε ένα δεσμό με τη Δηιδάμεια με αποτέλεσμα ένα γιό, το Νεοπτόλεμο. Ανακαλύφθηκε, όμως, από τον Οδυσσέα, τον Αίαντα τον Τελαμώνιο και το Φοίνικα, που έφτασαν μεταμφιεσμένοι σε γυρολόγους με κοσμήματα και όπλα. Ο Αχιλλέας εντοπίστηκε από το γεγονός ότι κοιτούσε τα "λάθος" αγαθά. Εναλλακτικά, εντοπίστηκε με τον ήχο μιας σάλπιγγας, όπου αντί να δειλιάσει, άρπαξε ένα δόρυ να απωθήσει τους εισβολείς. Από 'κει κα πέρα χρειάστηκε ελάχιστη πειθώ να πάει στην Τροία, συνοδευόμενος από τον εξάδελφό του και καλύτερό του φίλο Πάτροκλο και το δάσκαλό του, Φοίνικα (αυτός είναι ο ίδιος Φοίνικας που συνόδευσε τον Οδυσσέα στη Σκύρο σε μια αργότερη εκδοχή).

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: NAPLES Museo Nazionale Archeologico 9110

Περίοδος: Ρωμαϊκή

Χρονολογία: 1ος αι. μ.Χ. (70 μ.Χ. περίπου)

Είδος: Τοιχογραφία