Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Οδυσσέας στον Άδη (Boston 34.79)

Περιγραφή

Αττική ερυθρόμορφη πελίκη. Αποδίδεται στον "Ζωγράφο του Λυκάονα" (ονομάστηκε συμβατικά έτσι από έναν ομώνυμο πολεμιστή σε μια πελίκη του. Στην κύρια όψη παράσταση με θέμα την κάθοδο του Οδυσσέα στον Άδη, με σκοπό να συμβουλευτεί τον Τειρεσία για τον νόστο του στην Ιθάκη. Ο Οδυσσέας, ντυμένος με ρούχα ταξιδιώτη, μόλις έχει προσφέρει θυσίες στους θεούς. Κρατάει στο αριστερό χέρι γυμνό το ξίφος του για να διώχνει τις διψασμένες ψυχές, με συμπαραστάτη τον Ερμή Ψυχοπομπό. Το βλέμμα του είναι στραμμένο προς τον Ελπήνορα που ανεβαίνει από το χάσμα (ο ποταμός Αχέροντας υποδηλώνεται με ψηλά υδρόβια φυτά), ενώ στηρίζει με το δεξί χέρι το πηγούνι του, σε μια στάση που προδίδει ανησυχία και μελαγχολία. Σύμφωνα με τον Ι. Κακριδή «η παράσταση μένει πιστή στο ομηρικό χωρίο, με μόνη παρέκκλιση την παρουσία του Ερμή, δικαιολογημένη ωστόσο, αφού αυτός οδηγεί τις ψυχές των νεκρών στον Αχέροντα για να τις παραδώσει στον Χάρωνα» (σ. 227). Οι μορφές ταυτίζονται με επιγραφές. Στην άλλη όψη μια ακόμα μυθολογική παράσταση: ο Ποσειδώνας καταδιώκει την Αμυμώνη.

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Βιβλιογραφια

Μ. Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη: Αρχαία αγγεία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1996, σ. 323-4.

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: BOSTON Museum of Fine Arts 34.79

Περίοδος: Κλασική

Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (440 π.Χ. περίπου)

Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Λυκάονα

Είδος: Πελίκη