Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία
Ιλίου Πέρσις: Θυσία της Πολυξένης (London 97.7-27.2)
Περιγραφή
Αττικός μελανόμορφος αμφορέας με λαιμό, της κατηγορίας των τυρρηνικών (από την ομάδα των "τυρρηνικών", υψηλόκορμων αμφορέων, που εξάγονταν στην Τυρρηνία). Αποδίδεται στον "Ζωγράφο του Τιμιάδη". Σύμφωνα με την περιγραφή του Ι. Κακριδή, «οι ανθρωποθυσίες για την εξιλέωση κάποιας θεϊκής δύναμης, ή για την ικανοποίηση της ψυχής ενός νεκρού, δεν ήταν άγνωστες στους ελληνικούς μύθους. Η απήχησή τους ωστόσο στην τέχνη ήταν μάλλον ασήμαντη, αν κρίνουμε τουλάχιστον από τις ελάχιστες παραστάσεις που σώθηκαν· η πρωιμότερη και αξιολογότερη, της θυσίας της Πολυξένης, καθηλώνει με την τραχύτητά της. Τρεις πολεμιστές, ο Αμφίλοχος, ο Αντιφάτης και ο Αίας ο Οϊλιάδης (Ιλιάδες κατά την επιγραφή), κρατούν στα χέρια τους οριζόντια το σώμα της Πολυξένης, ενώ ο Νεοπτόλεμος βαστώντας την από τα μαλλιά, βυθίζει το ξίφος του στο λαιμό της, από όπου τρέχει ρυάκι το αίμα πάνω από την αναμμέννη πυρά. Πίσω του ο Διομήδης και ο Νέστορας [..] παρακολουθούν, ενώ ο Φοίνικας, δεξιά, στρέφει τα νώα προς τη σκηνή».Λεξικογραφικές πληροφορίες
Βιβλιογραφια
Ι. Κακριδής, Ελληνική Μυθολογία, τόμος 5 (Τρωικός Μύθος), Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1986.
Αρχαία Τέχνη
Μουσείο: LONDON The British Museum 97.7-27.2 (GR 1897.7-27.2)
Περίοδος: Αρχαϊκή
Χρονολογία: 6ος αι. π.Χ. (570-560 π.Χ. περίπου)
Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Τιμιάδη
Είδος: Αμφορέας