Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία
Κρίση του Πάρη (New York 07.286.36)
Περιγραφή
Αττική πυξίδα (αγγείο αποθήκευσης συνήθως καλλυντικών και καλλωπιστικών ειδών) σε λευκό βάθος από τερακότα. Αποδίδεται στον "Ζωγράφο της Πενθεσίλειας" (συμβατικό όνομα ανώνυμου αγγειογράφου του 6ου αιώνα π.Χ.). Ο Πάρης, ντυμένος απλά με χλαμύδα και κρηπίδες στα πόδια, κάθεται σε βράχο (βραχώδες έξαρμα - που υποδηλώνει το όρος Ίδη της Τροίας). Απέναντί του ο Ερμής, επίσης με χλαμύδα και πέτασο ριγμένο στην πλάτη, παρουσιάζει τις τρεις θεές: την Ήρα με το σκήπτρο της, την Αθηνά με το δόρυ και το κράνος, τέλος την Αφροδίτη με τον Έρωτα, που κρατά κιόλας την ταινία της νίκης. Αβέβαιη είναι η ταυτότητα της ανδρικής μορφής πίσω από τον Πάρη και αριστερά από την Αφροδίτη. Μερικοί προτείνουν τον Πρίαμο, άλλοι τον Δία στην αθέατη παρουσία του. Σύμφωνα με τον Μ. Τιβέριο, στη σύνθεση αυτή φαίνεται ότι έχει απεικονιστεί «μια χρονική στιγμή αμέσως μετά την κρίση. Έτσι ερμηνεύονται πιο ικανοποιητικά ορισμένες λεπτομέρειες, όπως η συνομιλία των δύο ηττημένων θεαινών και η απόδοση νικητήριας ταινίας από τον Έρωτα στην Αφροδίτη». Αγγεία με λευκό βάθος (κυρίως λήκυθοι για ταφική χρήση) κατασκευάζονταν στην Αττική στους ώριμους κλασικούς χρόνους. Η τεχνική αυτή επέτρεπε μεγαλύτερη ζωγραφική λεπτομέρεια αλλά ήταν πιο απαιτητική.Λεξικογραφικές πληροφορίες
Βιβλιογραφια
Μ. Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη: Αρχαία αγγεία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1996, σ. 354.
Αρχαία Τέχνη
Μουσείο: NEW YORK The Metropolitan Museum of Art 07.286.36
Περίοδος: Κλασική
Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (465-460 π.Χ. περίπου)
Καλλιτέχνης: Ζωγράφος της Πενθεσίλειας
Είδος: Πυξίδα