Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία
Κρίση των όπλων του Αχιλλέα (Vienna 3695)
Περιγραφή
Αττική ερυθρόμορφη κύλικα. Την κύλικα υπογράφει ως αγγειοπλάστης ο Πύθων και ως αγγειογράφος ο Δούρις. Βρέθηκε στην Καιρέα (Τσερβετέρι) της Ετρουρίας. Περιμετρικά της κύλικας παριστάνονται δύο σκηνές γύρω από την κρίση των όπλων του Αχιλλέα, ενώ στο εσωτερικό απεικονίζεται ο τελικός αποδέκτης των όπλων, ο Νεοπτόλεμος. Στην μπροστινή όψη απεικονίζονται ο Αίαντας και ο Οδυσσέας να φιλονικούν και να είναι έτοιμοι να μονομαχήσουν. Ο Αγαμέμνονας ανάμεσά τους προσπαθεί να σταματήσει τον καβγά, ενώ οι σύντροφοί τους ακινητοποιούν κρατώντας τους τα χέρια. Τα όπλα του Αχιλλέα βρίσκονται στο έδαφος, μπροστά τους. Στην πίσω πλευρά απεικονίζεται η ψηφοφορία παρουσία της Αθηνάς. Σύμφωνα με τον Κακριδή «η κατακύρωση της πανοπλίας του Αχιλλέα στον Οδυσσέα έγινε, μετά από ψηφοφορία ανάμεσα στους αχαιούς ηγεμόνες. Την παράδοση αυτή ακολουθεί και ο αγγειογράφος, χωρίς να παραλείπει και την ευνοϊκή για τον Οδυσσέα παρέμβαση της Αθηνάς. Με τη στροφή του κεφαλιού της και τη χειρονομία του δεξιού χεριού δείχνει την προτίμησή της στον ήρωα, που έχει μαζέψει κιόλας με το μέρος του ένα σωρό ψήφους» (σ. 128).Λεξικογραφικές πληροφορίες
Βιβλιογραφια
Ι. Κακριδής, Ελληνική Μυθολογία, τόμος 5 (Τρωικός Μύθος), Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1986.
Αρχαία Τέχνη
Μουσείο: VIENNA Kunsthistorisches Museum 3695
Περίοδος: Κλασική (πρώιμη)
Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (480 π.Χ. περίπου)
Καλλιτέχνης: Δούρις
Είδος: Κύλικα