Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία
Κρίση του Πάρη (Munich 837)
Περιγραφή
Ετρουσκικός μελανόμορφος αμφορέας από το Vulci (Ετρουρία), της κατηγορίας των ποντιακών (τεχνοτροπίας του Πόντου, με επιρροές δηλαδή από την ιωνική τέχνη), από τον "Ζωγράφο του Πάρη" (όπως συμβατικά ονομάστηκε). Η σκηνή συνεχίζεται και στις δύο όψεις του αγγείου. Στη μία πλευρά αναπαρίσταται ο νεαρός βοσκός Πάρης με το κοπάδι του. Ο Πάρης φαίνεται να προϋπαντεί μια γεροντική φιγούρα που απεικονίζεται αριστερά στην άλλη όψη του αγγείου. Πρόκειται ίσως για τον Δία. Πίσω από τη γεροντική φιγούρα αναγνωρίζουμε τον Ερμή με το κηρύκειό του, να οδηγεί τις 3 θεές στον Πάρη, προκειμένου να κριθούν. Η Ήρα βγάζει το πέπλο της, η Αθηνά κρατά δόρυ, ενώ η Αφροδίτη ανασηκώνει το ένδυμά της. Η σκηνή αυτή, συνήθης στην αγγειογραφία, αναπαριστά όχι το ίδιο το γεγονός της κρίσης αλλά την προετοιμασία του. Τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν (η κρίση, η αρπαγή της Ελένης, ο Τρωικός πόλεμος, ο θάνατος του Πάρη) υπονοούνται απλώς. Εδώ αποδίδεται συμβολικά η αιτία τους.Λεξικογραφικές πληροφορίες
Αρχαία Τέχνη
Μουσείο: MUNICH Staatliche Antikensammlungen 837
Περίοδος: Αρχαϊκή
Χρονολογία: 6ος αι. π.Χ. (550 π.Χ. περίπου)
Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Πάρη
Είδος: Αμφορέας