Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία
Μονομαχία Αχιλλέα και Μέμνονα (Vatican 350)
Περιγραφή
Αττικός μελανόμορφος αμφορέας, επώνυμο αγγείο του "Ζωγράφου της Θρηνωδού του Βατικανού". Στην πίσω πλευρά παράσταση του θρήνου της Ηούς για τον θάνατο του γιου της Μέμνονα. Το νεκρό σώμα του Μέμνονα είναι ξαπλωμένο γυμνό σε πευκόκλαδα, ενώ η πανοπλία του βρίσκεται παραπέρα. Στο κέντρο η Ηώς, σκύβει πάνω από τη σωρό του γιού της και τραβά τα μαλλιά της, σε μια παραδοσιακή στάση θρήνου, ενώ σκουπίζει τα δάκρυά της με το ιμάτιό της. Ένα κοράκι, κακό σημάδι, κουρνιάζει στο δέντρο, προσθέτοντας μια νεκρική νότα Μια εναλλακτική ερμηνεία είναι ότι εδώ πρόκειται για τον θρήνο της Ευρώπης για τον νεκρό Σαρπηδόνα (πρβλ. και Κακριδής, σ. 121) ή της Θέτιδας για τον Αχιλλέα (πρβλ. Τιβέριος, σ. 265-6) Στην πίσω πλευρά παράσταση της ανάκτησης της Ελένης από τον Μενέλαο. Η πρόοδος της μελανόμορφης αγγειογραφίας όσον αφορά το ρεαλισμό μπορεί να διακριθεί στις ανατομικές λεπτομέρειες του σώματος του Μνέμονα.Λεξικογραφικές πληροφορίες
Βιβλιογραφια
Μ. Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη: Αρχαία αγγεία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1996, σ. 265-6.
Αρχαία Τέχνη
Μουσείο: ROME Vatican Museo Gregoriano Etrusco 350
Περίοδος: Αρχαϊκή
Χρονολογία: 6ος αι. π.Χ. (530 π.Χ. περίπου)
Καλλιτέχνης: Ζωγράφος της θρηνωδού του Βατικανού
Είδος: Αμφορέας