Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία
Μάχη στα πλοία (New York 1989.281.62)
Περιγραφή
Αττική μελανόμορφη κύλικα από τερακόττα του περίφημου αγγειογράφου του μελανόμορφου ρυθμού που έμεινε γνωστός ως "Ζωγράφος του Άμαση" (από το όνομα του αγγειοπλάστη Άμαση). Οι σκηνές που διασκομούν τις δύο όψεις αποτελούν η μία συνέχεια της άλλης και προέρχονται από το 13ο βιβλίο της Ιλιάδας.
Στην πίσω όψη απεικονίζονται οι πυρετώδεις ετοιμασίες στους στάβλους του Ποσειδώνα, καθώς ο Ποσειδώνας έδωσε εντολή να ετοιμαστεί το άρμα του για να σπεύσει σε βοήθεια των Ελλήνων. Στην μπροστινή όψη απεικονίζεται η συνέχεια του επεισοδίου, ο Ποσειδώνας να εμψυχώνει τους Έλληνες και συγκεκριμένα να βρίσκεται ανάμεσα στους δύο Αίαντες. Πιθανώς πίσω από τον αδερφό του, τον Αίαντα τον Τελαμώνιο, να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τον Τεύκρο, τον περίφημο τοξότη. Σύμφωνα με την ιλιαδική περιγραφή ο Ποσειδώνας είχε πάρει τη μορφή του Κάλχα. Εδώ ο αγγειογράφος παραλείπει τη μεταμφίεση ώστε να είναι σαφής στο θεατή η απεικόνιση και παριστάνει τον Ποσειδώνα με τον τυπικό χιτώνα του και τη χλαμύδα και με την τρίαινα στο χέρι, να χαιρετά τους δύο Αίαντες, τον Αίαντα τον Λοκρό και τον Αίαντα τον Τελαμώνιο.
Λεξικογραφικές πληροφορίες
Βιβλιογραφια
Ι. Κακριδής, Ελληνική Μυθολογία, τόμος 5 (Τρωικός Μύθος), Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1986, σ. 102.
Αρχαία Τέχνη
Μουσείο: NEW YORK Metropolitan Museum of Art 1989.281.62
Περίοδος: Αρχαϊκή
Χρονολογία: 6ος αι. π.Χ. (540-530 π.Χ. περίπου)
Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Άμαση
Είδος: Κύλικα