Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία
Πρεσβεία στον Αχιλλέα (Louvre G 163)
Περιγραφή
Αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας που αποδίδεται στον "Ζωγράφο του Ευχαρίδη". Βρέθηκε στην αρχαία Καιρέα (Τσερβετέρι) της Ετρουρίας στην Ιταλία.
Στην πίσω όψη παράσταση της πρεσβείας στον Αχιλλέα. Ο Αχιλλέας απεικονίζεται καλυμμένος, ωσάν να θρηνεί. Στον τοίχο κρέμοντα τα αχρηστευμένα πλέον όπλα του. Απέναντί του κάθεται ο Οδυσσέας, ο πρώτος που του απηύθυνε το λόγο για να τον μεταπείσει, σύμφωνα με την ιλιαδική περιγραφή. Πίσω από τον Οδυσσέα στέκεται ο Φοίνικας (αν και όχι με άσπρα μαλλία, όπως σε μετέπειτα αγγειογραφίες). Πίσω από τον Αχιλλέα στέκεται ένας νεαρός άνδρας, με την επιγραφή "Διομήδης" (αντί για τον Αίαντα της ομηρικής περιγραφής της σκηνής). Η απόκλιση αυτή είναι μια ελευθερία που παίρνει ο αγγειογράφος στην ερμηνεία της σκηνής (όπως ο Μάκρωνας βάζει τον ίδιο τον Αγαμέμνονα να παίρνει τη Βρισηίδα από τον Αχιλλέα) και μάλλον δεν οφείλεται σε επιρροή από την αισχυλική τραγωδία. Επίσης όπως ο Μάκρωνας, ο αγγειογράφος της σκηνής θέλησε να τη συνδέσει με ένα μεταγενέστερο ιλιαδικό επεισόδιο: σε αυτήν την περίπτωση επέλεξε το θάνατο του Σαρπηδόνα, που απεικονίζεται στην άλλη πλευρά.
Γύρω στο 490 π.Χ. ο Αισχύλος παρουσίασε την τριλογία, το πρώτο μέρος της οποίας (Μυρμιδόνες) είχε ως θέμα την πρεσβεία στον Αχιλλέα.
Λεξικογραφικές πληροφορίες
Αρχαία Τέχνη
Μουσείο: PARIS Musée du Louvre G 163
Περίοδος: Αρχαϊκή (ύστερη) - Κλασική (πρώιμη)
Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (490-480 π.Χ. περίπου)
Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Ευχαρίδη
Είδος: Κρατήρας