Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Θάνατος Σαρπηδόνα (New York 16.140)

Περιγραφή

Απουλικός ερυθρόμορφος κωδωνόσχημος κρατήρας. Η διακοσμητική αγγειογραφία πιθανώς αντλείται από το χαμένο έργο του Αισχύλου (τον θάνατο του Σαρπηδόνος έκαμε δράμα ο Αισχύλος με τίτλο Κάρες ή Ευρώπη, απ. 144-146). Στην κύρια όψη ο Ύπνος και ο Θάνατος μεταφέρουν το σώμα του νεκρού Σαρπηδόνα πίσω στην πατρίδα του, τη Λυκία, για να ταφεί με τιμές. Στην πίσω όψη η σκηνή είναι πιο δύσκολα αναγνωρίσιμη. Πιθανώς απεικονίζεται η Ευρώπη να ικετεύει τον Δία για τη ζωή του γιου τους. Η γυναικεία μορφή που ταυτίζεται με την Ευρώπη φορά βασιλικό ένδυμα ανατολικής προέλευσης και κάθεται σε θρόνο σε ναΐσκο, αναμένοντας την άφιξη του νεκρού γιου της. Η γυναικεία μορφή στα αριστερά της είναι ίσως η σύζυγος του Σαρπηδόνα και τα δύο νεαρά αγόρια με ανατολίτικη ενδυμασία οι γιοι του. The depiction of Sarpedon being transported by Sleep and Death to his native Lycia for burial originated in Athens, possibly with the painter Euphronios, and it assumed some currency on vases. With the numerous props, including the abode of Zeus and Hera and of the enthroned Europa, the Apulian vase likely represents a specific theatrical interpretation. Περιγραφή βλ. Taplin σ. 73

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Βιβλιογραφια

H. A. Shapiro, Myth Into Art: Poet and Painter in Classical Greece, Routledge, 1994, σ. 25.

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: NEW YORK The Metropolitan Museum of Art 16.140

Περίοδος: Κλασική (ύστερη)

Χρονολογία: 4ος αι. π.Χ. (400 π.Χ.-380 π.Χ.)

Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Σαρπηδόνα

Είδος: Κρατήρας