Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Μάχη Ελλήνων και Τρώων (Munich)

Περιγραφή

Ο δωρικός ναός της Αφαίας στην Αίγινα ήταν το σημαντικότερο ιερό στο νησί, αφιερωμένο σε μια παλιά θέα του τόπου και αποτελεί ορόσημο για την αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική με τον καινοτόμο σχεδιασμό του. Το δυτικό αέτωμα απηχεί την αισθητική του 6ου αι. π.Χ., ενώ το ανατολικό με τη μεγαλύτερη κινητικότητα των μορφών και την απουσία σχηματοποίησης παραπέμπει στις αρχές του 5ου αι. π.Χ. Τα γλυπτά των αετωμάτων και τα ακρωτήρια της στέγης ήταν από παριανό μάρμαρο και έφεραν χρώματα. Το θέμα και των δύο αετωμάτων είναι οι μυθικές εκστρατείες στην Τροία, στις οποίες διακρίθηκαν Αιγηνίτες ήρωες. Στο ανατολικό αέτωμα απεικονίζεται η παλαιότερη εκστρατεία, με τον Ηρακλή κατά του βασιλιά της Τροίας Λαομέδοντα, στην οποία έλαβε μέρος ο Τελαμών, γιός του Αιακού. Στο δυτικό αέτωμα απεικονίζεται η νεότερη εκστρατεία με τον Αγαμέμνονα κατά του Πριάμου, στην οποία διακρίθηκαν τρεις απόγονοι του Αιακού, ο Αίας, ο Τεύκρος και ο Αχιλλέας. Παρούσα και στις δύο εκστρατείες είναι η Αθηνά, ως η κεντρική μορφή κάθε αετώματος. Στο δυτικό αέτωμα μπορούμε να ταυτίσουμε τη μορφή του Πάρη, που εικονίζεται με τα χαρακτηριστικά ενός Σκύθη τοξότη (η σκυθική ενδυμασία είναι ένας αναχρονισμός που μας οδηγεί στο τέλος του 6ου αι. π.Χ., όταν οι Σκύθες τοξότες ήταν περιζήτητοι και υποδηλώνει ότι ο Πάρης δεν ήταν Έλληνας αλλά βάρβαρος). Όπως ο τοξότης Τεύκρος στα δεξιά του αετώματος είναι στραμμένος προς τα δεξιά, έτσι κι ο Τρώας τοξότης είναι στραμμένος προς τα αριστερά.

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Βιβλιογραφια

Μ. Βουτυράς & Α. Γουλάκη-Βουτυρά, Η αρχαία ελληνική τέχνη και η ακτινοβολία της, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2011, σ. 155-161.

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: MUNICH Staatliche Glyptothek

Περίοδος: Αρχαϊκή (ύστερη) - Κλασική (πρώιμη)

Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (500 π.Χ. περίπου)

Είδος: Γλυπτό