Discrete-point test(ing)

Παραγοντική δοκιμασία. Τσοπάνογλου 20102:88.

Σε αυτόν τον τύπο δοκιμασιών εντάσσονται οι δοκιμασίες που περιορίζονται στον έλεγχο καθεμιάς από τις τέσσερις βασικές γλωσσικές δεξιότητες ή «μακροδεξιότητες» (skills) ή «δραστηριότητες» (activities, κατά το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς) και σε κάποια υποδιαίρεσή τους.

Με τον όρο «μακροδεξιότητες» αναφερόμαστε στα «ακούω και καταλαβαίνω» (listening comprehension), «μιλάω» (speaking), «διαβάζω» (reading comprehension) και «γράφω» (writing).

Οι δραστηριότητες αυτού του τύπου σε ένα τεστ ονομάζονται παραγοντικές, επειδή ελέγχουν μεμονωμένα κάποιον από τους παράγοντες που συνθέτουν την ολική ικανότητα ενός ατόμου να επικοινωνεί χρησιμοποιώντας μια γλώσσα, και συνήθως οι δοκιμασίες εστιάζουν σε κάτι πολύ λεπτομερέστερο της μακροδεξιότητας. Για παράδειγμα, μια παραγοντική δοκιμασία μπορεί να στοχεύει στον έλεγχο της ικανότητας διάκρισης «ελάχιστων ζευγών» φθόγγων (minimal pairs) ή της ικανότητας επιλογής του κατάλληλου βοηθητικού ρήματος για το σχηματισμό των σύνθετων χρόνων στην ιταλική ή τη γαλλική γλώσσα, κτλ.

Βιβλιογραφία

  • Τσοπάνογλου Α. (20102). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτιση. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζήτη.