Descriptive assessment

Περιγραφική αξιολόγηση. Γρόσδος 2006:229-234. Κωνσταντίνου 1995:230-234. Ρέλλος 2005:56-61.

*Περιγραφική έκφραση επίδοσης. Δημητρόπουλος 2005:328-329.

Κατά την περιγραφική αξιολόγηση ο εκπαιδευτικός αξιολογεί την απόδοση των μαθητών παρέχοντας μια περιγραφή των δυνατών και αδύναμων σημείων, δίχως να αποδίδει βαθμολογία (Davies et al. 1999:42). Μια τέτοιου είδους προσέγγιση βασίζεται συνήθως σε αξιολόγηση βάσει κριτηρίων και είναι πιθανόν να περιλαμβάνει περιγραφή του προφίλ των μαθητών ή κλίμακες μέτρησης των γνώσεων ή των ικανοτήτων, ενώ ένας άλλος τρόπος προσέγγισης περιλαμβάνει τους φακέλους εργασιών των μαθητών ή τη «μη τυπική παρατήρηση» (informal observation) (ibid:42).

Η περιγραφική αξιολόγηση αποτελεί μια μορφή ποιοτικής αξιολόγησης, που θα πρέπει να χρησιμοποιείται ως συμπλήρωμα της ποσοτικής αξιολόγησης (αριθμητική βαθμολόγηση της επίδοσης των μαθητών, βλ. λήμμα «αξιολόγηση με βαθμούς και μονάδες» στο Λεξικό σχολικής παιδαγωγικής 1982:22-24), ώστε να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικότερα τα μειονεκτήματα της τελευταίας, μερικά από τα οποία είναι: η ανεπάρκεια πληροφόρησης και η συναισθηματική επιβάρυνση των μαθητών λόγω του συνηθισμένου διαχωρισμού σε καλούς/κακούς μαθητές, αλλά και το φαινόμενο της βαθμοθηρίας, τα λάθη βαθμολογιών, η τάση αυστηρότητας των αξιολογητών κ.ά.

Βιβλιογραφία

  • Γρόσδος Σ. (2006). Περιγραφική αξιολόγηση: μια πρόταση. Αξιολόγηση ή βαθμολογία; Στο Δ. Κακανά, Κ. Μπότσογλου, Ν. Χανιωτάκης, Ε. Καβαλάρη (επιμ), Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση: Παιδαγωγική και διδακτική διάσταση: 71 κείμενα για την αξιολόγηση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 229-234.
  • Δημητρόπουλος Ε. (20057). Η εκπαιδευτική αξιολόγηση: Η αξιολόγηση του μαθητή. Μέρος Δεύτερο. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
  • Κωνσταντίνου Χ. (1995). Η περιγραφική αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών ως 'θεραπευτικό' παιδαγωγικό μέσο. Τα εκπαιδευτικά, 39/40: 222-241.

  • Λεξικό σχολικής παιδαγωγικής (1982). Ελλ. μτφρ. του Wörterbuch der Schulpädagogik (εκδ. Herder) από τον Ε. Κουτσούκη. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  • Ρέλλος Ν. (2005). Η αξιολόγηση του μαθητή από τη σκοπιά των εκπαιδευτικών. Παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο,1, 50-61. Πρόσβαση [on line]: http://www.rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/issue-1.html [11/11/10].


  • Davies A., Brown A., Elder C., Hill K., Lumley T., McNamara T. (1999). Dictionary of Language Testing. Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate.