Put the items in the right order
*Δοκιμασία εύρεσης σειράς.
Ερωτήσεις διατάξεως. Χαρίσης 2006α:33.
Ερωτήσεις ιεράρχησης. Δημητρόπουλος 20012:157.
Ερωτήσεις κλιμακώσεως. Βαλσαμάκη-Ράλλη 1979:126-128.
Οι δοκιμασίες εύρεσης σειράς αποτελούνται από δύο μέρη: το στέλεχος ή οδηγία και τις προς διάταξη απαντήσεις ή στοιχεία. Το στέλεχος εμπεριέχει το κριτήριο με βάση το οποίο θα πραγματοποιηθεί η διάταξη. Έτσι, ο μαθητής τακτοποιεί με ορισμένη σειρά, «σημασιολογική, χρονολογική κ.ά., γεγονότα, καταστάσεις, ενέργειες» (Βαλσαμάκη 1979:126).
Αυτές οι δοκιμασίες ζητούν, ενίοτε, από τους μαθητές να πάρουν και αποφάσεις, ιδίως όταν πρέπει να βάλουν στη σειρά έννοιες, με βάση την προτίμηση ή τις προτεραιότητές τους και να τη δικαιολογήσουν (Harmer 2003:326-327).
Αυτές οι δοκιμασίες συναντώνται συχνά σε εξετάσεις γλώσσας, αλλά και στα μαθήματα της Ιστορίας, της Φυσικής και της Χημείας.
Παράδειγμα 1.
«Θυμήσου με ποια σειρά εμφανίζονται στην ευρωπαϊκή ιστορία οι παρακάτω αρχιτεκτονικοί ρυθμοί. Σημείωσε το γράμμα που βρίσκεται μπροστά σε κάθε ρυθμό στο χώρο δίπλα στους αριθμούς που δηλώνουν τη σειρά εμφανίσεως».
Α. Ροκοκό1. …..
Β. Γοτθικός2. …..
Γ. Αναγεννήσεως3. …..
Δ. Μπαρόκ4. …..
(Βαλσαμάκη-Ράλλη 1979:126).
Παράδειγμα 2.
«Τοποθετήστε κατά σειρά τις παρακάτω χώρες ανάλογα με τη γεωγραφική τους έκταση, γράφοντας τον αριθμό 1 στη μεγαλύτερη, 2 στην αμέσως επόμενη κτλ.»
Α……………………. Γαλλία
Β……………………. Αγγλία
Γ……………………. Γερμανία
Δ……………………. Ισπανία
Ε…………………… Βουλγαρία
(Κασσωτάκης 2010: 67)
Αντίστοιχα, παρόμοιες ασκήσεις ζητούν από τους μαθητές να βάλουν στη σωστή σειρά τα γεγονότα μιας διήγησης, τη σειρά με την οποία πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες σε ένα πείραμα ή ακόμα τα συντακτικά στοιχεία μιας περιόδου.
Όταν η ύλη προσφέρεται για τέτοιου είδους ασκήσεις και δοκιμασίες, καλό είναι να εφαρμόζονται, γιατί δίνουν τη δυνατότητα στον εξεταστή να ελέγξει με πολύ οικονομικό τρόπο αρκετούς συσχετισμούς, όπως η ιεράρχηση εννοιών, γεγονότων ή ακόμα σκοπών (Βαλσαμάκη-Ράλλη 1979:129). Ορισμένοι θεωρούν τις δοκιμασίες εύρεσης σειράς παραλλαγή των ερωτήσεων αντιστοίχισης, αφού για το σχηματισμό τους ισχύουν οι ίδιοι περίπου κανόνες.
Βιβλιογραφία
Βαλσαμάκη-Ράλλη Η. (1979). Εξέταση και βαθμολογία του μαθητή. Αθήνα: Horizon.
Δημητρόπουλος Ε. (20012). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση του Μαθητή. Θεωρία-Πράξη-Προβλήματα. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
- Κασσωτάκης Μ. (2010). Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
Χαρίσης Α. Ε. (2006α). Αξιολόγηση της Σχολικής Μάθησης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
- Harmer J. (2003). The practice of English language teaching. Malaysia: Longman.