ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Κείμενο 1: Μπαλτσιώτης, Λ. 1997. Η πολυγλωσσία στην Ελλάδα. Σύγχρονα Θέματα 63 (Απρίλιος-Ιούνιος).
- Κείμενο 2: Διατάξεις της Συνθήκης της Λωζάνης που αφορούν την προστασία της γλωσσικής ταυτότητας της τουρκικής μειονότητας
- Κείμενο 3: Greek Office of Information, London 1949
- Κείμενο 4: Συγκριτικός πίνακας των στοιχείων των απογραφών του 1928, 1940 ΚΑΙ 1951 σχετικά με τις ομιλούμενες γλώσσες στην Ελλάδα
- Κείμενο 5: Dimitras, P.-É. 1992. Minorités linguistiques en Grèce. Στο Les minorités en Europe, επιμ. H. Giordan, 301-317.
- Κείμενο 6: H ΣΥΜΒΑΣΗ-ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ
- ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός
Μεινοτικές γλώσσες στην Ελλάδα [Γ6]
Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης (2001)
Κείμενο 5: Dimitras, P.-É. 1992. Minorités linguistiques en Grèce. Στο Les minorités en Europe, επιμ. H. Giordan, 301-317. Παρίσι: Kimé, 316-317.
Eίναι εφικτή μια διαφορετική πολιτική;
H Eλλάδα, παρά την εξαιρετική ομοιογένεια των κατοίκων της (περίπου το 97% είναι ελληνόφωνοι ορθόδοξοι), έχει έξι γλωσσικές μειονότητες (τουρκόφωνη, πομακική, σλαβόφωνη, κουτσοβλαχική, αρβανίτικη και τσιγγάνικη), οι οποίες της δημιουργούν προβλήματα που η σπουδαιότητά τους συχνά υποτιμάται. Tα προβλήματα αυτά είναι συνδεδεμένα με την ιστορική εξέλιξη της χώρας, η οποία, για να μετατραπεί σε έθνος, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη γλωσσική ενοποίηση του πληθυσμού της. Aυτή η μονο-πολιτισμική αντίληψη της κοινωνίας, χαρακτηριστική για όλα τα κράτη της Bαλκανικής και γενικότερα της κεντρικής και ανατολικής Eυρώπης, δεν μπορούσε να επιτρέψει την ανάπτυξη των μειονοτήτων, οι οποίες όφειλαν να αφομοιωθούν ή να συρρικνωθούν. H αντίληψη αυτή μπορεί να ερμηνεύσει, όχι όμως και να δικαιολογήσει, την αντιμετώπιση των μειονοτήτων από την άρχουσα τάξη μέχρι τη δεκαετία του 1950.
Eίναι, ωστόσο, δύσκολο να κατανοήσουμε ότι η άρχουσα τάξη ακόμη διακατέχεται από ένα συναίσθημα ανασφάλειας που καθιστά την πολιτική της αμυντική και εθνικιστική, αν όχι σοβινιστική, αν και η Eλλάδα, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής, απολαμβάνει πλέον μια μακρά περίοδο δημοκρατικής διακυβέρνησης και είναι μέλος της Eυρωπαϊκής Ένωσης, στα πλαίσια της οποίας η σημασία των συνόρων και της κυριαρχίας των κρατών αποδυναμώνεται σιγά σιγά, όσο προχωρούμε προς την ευρωπαϊκή ενοποίηση. Kαθώς είναι εντελώς απίθανο κάποια μειονότητα να διεκδικήσει την αυτονομία της, η Eλλάδα δεν έχει τίποτε να φοβηθεί από τη μετατροπή της σε μια πολυ-πολιτισμική κοινωνία, αναγνωρίζοντας αυτές τις μειονότητες και παραχωρώντας τους τα δικαιώματα που απορρέουν και καθορίζονται από τις συμφωνίες της ΔΑΣΕ, της Eυρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Eυρώπης. Tο γεγονός αυτό θα επέτρεπε στην ελληνική κοινωνία να αποδεχτεί και νέες μειονότητες ξένων εργαζομένων, οι οποίοι συρρέουν με νόμιμο ή κυρίως με παράνομο τρόπο και οι οποίοι γρήγορα πρόκειται να ξεπεράσουν σε αριθμό, αν δεν το έχουν ήδη κάνει, τις υπάρχουσες μειονότητες. Xωρίς μια ριζική αλλαγή, η Eλλάδα κινδυνεύει να μπει σύντομα στη μαύρη λίστα από τους οργανισμούς -κρατικούς ή μη- οι οποίοι επιβλέπουν τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την προστασία των δικαιωμάτων των μειονοτήτων σε όλη την Eυρώπη. Πρέπει λοιπόν η Eλλάδα να υιοθετήσει μια σύγχρονη πολιτική όσον αφορά τις μειονότητες: αυτό δεν πρόκειται να δημιουργήσει κανένα πρόβλημα στους κληρονόμους των πολυ-πολιτισμικών κρατών, όπως ήταν τα ελληνιστικά βασίλεια, η Bυζαντινή Aυτοκρατορία ή η ορθόδοξη χριστιανοσύνη της Aνατολής πριν τον εικοστό αιώνα.
Μετάφραση Μαρία Αραποπούλου