Μελέτες 

Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας του Κ.Ε.Γ. και Πιστοποιητικά Ελληνομάθειας Άλλων Φορέων (2006) 

 

2.1.2 Χαρακτηρισμός των εξεταστικών δοκιμασιών

Ο χαρακτήρας των εξεταστικών δοκιμασιών της ΠΕΕ είναι επικοινωνιακός. Στην εισαγωγή της Πιστοποίησης επάρκειας της ελληνομάθειας. Αναλυτικό εξεταστικό πρόγραμμα τονίζεται από τους συγγραφείς ότι η επικοινωνιακή εξέταση οφείλει, όπως κάθε σωστά δομημένη εξεταστική δοκιμασία, να διαθέτει αντικειμενικότητα, αξιοπιστία, εγκυρότητα και να έχει διακριτική ικανότητα (Ευσταθιάδης, Αντωνοπούλου κ.ά. 2000: 8). Επιπλέον, η εφαρμογή της απαιτεί σωστή εκπαίδευση των εμπλεκομένων στην προετοιμασία και τη διοργάνωσή της, ενώ για το σχεδιασμό και για την υλοποίηση μιας εξεταστικής δοκιμασίας, κρίνεται απαραίτητο να ακολουθούνται οι τρεις γενικές φάσεις: σχεδιασμός, κατάστρωση, εφαρμογή, που όρισε ο Carroll στο μοντέλο του (1980: 18, 24, στην Αντωνοπούλου, 2003), ώστε να εξασφαλίζεται η συνάφειά τους, η δυνατότητα αποδοχής, η συγκρισιμότητα και η οικονομία στη διοργάνωση και διεξαγωγή τους (Carroll 1980:13).

Οι Alderson et al (1996: 9, στην Αντωνοπούλου, 2000) υποστηρίζουν ότι για το σωστό σχεδιασμό των δοκιμασιών είναι απαραίτητη η συγγραφή διάφορων κατατοπιστικών καταλόγων όπως: α. για τους συγγραφείς, κατάλογος προδιαγραφών με τις οποίες καθορίζεται ο στόχος της δοκιμασίας, το περιεχόμενο της, η μέθοδος που πρέπει να χρησιμοποιηθεί, ο αριθμός και ο τύπος των εξεταστικών θεμάτων, οι δεξιότητες που θα εξεταστούν, η διάρκειά της εξέτασης κτλ. β. κατάλογος κριτηρίων για τη διόρθωση και τη βαθμολόγηση των εξεταστικών τετραδίων για τους αξιολογητές, γ. κατάλογος προδιαγραφών για τον τρόπο διοργάνωσης των εξετάσεων, δ. κατάλογος πληροφοριών και περιγραφής της δοκιμασίας για διδάσκοντες και υποψηφίους, ε. κατάλογος των λειτουργιών και των γλωσσικών στοιχείων που θα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι στο κάθε επίπεδο (απευθύνεται στους διδάσκοντες, στους υποψηφίους, σ' αυτούς που ασχολούνται με προγράμματα σπουδών και σχεδιασμό γλωσσικών μαθημάτων και στους συγγραφείς βιβλίων για την προετοιμασία των υποψηφίων) (Αντωνοπούλου 2000:278-9).

Η διοργάνωση των εξετάσεων πιστοποίησης επάρκειας της ελληνομάθειας ακολουθεί ένα πρότυπο-πλαίσιο που αναπτύχθηκε για να εξυπηρετήσει τις συγκεκριμένες εξετάσεις και να εξασφαλίσει στις δοκιμασίες όλες τις απαιτούμενες ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν. Το πρότυπο αυτό βασίζεται στα πρότυπα που προτείνονται από τους Carroll (1980:17-36), Schratz(1988:40), Bachman (1990:119), Alderson κ.άλ. (1995: 17-19). και Hughes (1989, 2003: 58) (όπως αναφέρονται στην Αντωνοπούλου, 2003), με διάφορες προσθήκες που θεωρήθηκαν απαραίτητες και οι οποίες προκύπτουν από την εμπειρία που αποκτάται ύστερα από κάθε εφαρμογή των εξεταστικών δοκιμασιών. Το πρότυπο-πλαίσιο, που περιγράφεται συνοπτικά στον παρακάτω πίνακα (Αντωνοπούλου, 2003), ακολουθεί τρεις φάσεις, που η καθεμιά αποτελεί το πλαίσιο για άλλες επιμέρους εργασίες και ολοκληρώνεται με μια τέταρτη φάση που είναι τα πεδία της έρευνας, οι στατιστικές αναλύσεις, η ερμηνεία των αποτελεσμάτων τους και διάφορες ερευνητικές εργασίες.

Αντωνοπούλου, 2003

Παρόλο που για το GCSE δεν έχουμε το σύνολο των απαιτούμενων πληροφοριών για να το εντάξουμε με ασφάλεια στην κατηγορία των επικοινωνιακών δοκιμασιών, από την έμφαση που φαίνεται να δίνεται στις επικοινωνιακές δεξιότητες αλλά και τη γνώση των γλωσσικών δομών, από τον επικοινωνιακό χαρακτήρα των στόχων και το περιεχόμενο των εξεταστικών δοκιμασιών, θα μπορούσαμε να διακρίνουμε χαρακτηριστικά και ιδιότητες δοκιμασιών με επικοινωνιακό προσανατολισμό.

Το GCE φαίνεται να έχει πιο δομικό χαρακτήρα, αφού αποσκοπεί στη χρήση ακριβούς και σύνθετης γλώσσας και την εφαρμογή του γραμματικού συστήματος και των γλωσσικών δομών. Στους στόχους του ΑΠ, θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι υπάρχουν και στοιχεία της επικοινωνιακής φιλοσοφίας για τις γλωσσικές δοκιμασίες όπως π.χ. η επαφή που επιδιώκεται με τη σύγχρονη κοινωνία, τα πολιτιστικά στοιχεία της χώρας όπου χρησιμοποιείται η γλώσσα-στόχος. Ωστόσο, οι πληροφορίες αυτές επίσης δεν επιτρέπουν τον ασφαλή χαρακτηρισμό της συγκεκριμένης γλωσσικής δοκιμασίας.

Το ΑΠ του DSLAE δεν αναφέρει λεπτομερώς τους στόχους του πιστοποιητικού, όμως από τα εξεταστικά θέματα που έχουμε στη διάθεσή μας, τις εισαγωγικές οδηγίες των ερωτημάτων και από τις θεματικές ενότητες που περιλαμβάνονται στο ΑΠ διακρίνουμε σαφή στοιχεία της επικοινωνιακής εξεταστικής δοκιμασίας.

Τέλος, από την περιγραφή του ιδιαίτερα συνοπτικού ΑΠ του Baccalaureatπροκύπτει ότι τα κείμενα στα οποία αξιολογούνται οι υποψήφιοι είναι αυθεντικά, στοιχείο που παραπέμπει στην επικοινωνιακή προσέγγιση, όμως δεν υπάρχει καμιά σαφής διατύπωση για το χαρακτήρα των εξεταστικών θεμάτων.

Η ΠΕΕ, το GCSE, το GCE και το DSLAE αναφέρονται σε δοκιμασίες που ελέγχουν και αξιολογούν το επίπεδο επάρκειας της γλωσσομάθειας και θεωρούνται απαραίτητα είτε για εισαγωγή στο πανεπιστήμιο είτε μόνο για τη λήψη πιστοποιητικών είτε ως προσόν σε θέση εργασίας. Ωστόσο οι εξετάσεις για το Baccalaureat, GCSE, GCE μπορούμε να πούμε ότι αποτελούν την κατάληξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και γι' αυτό μπορούν να ενταχθούν και στην κατηγορία των εξεταστικών δοκιμασιών επίδοσης.

Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 10:27