Μελέτες
Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας του Κ.Ε.Γ. και Πιστοποιητικά Ελληνομάθειας Άλλων Φορέων (2006)
1.5 Baccalaureat
Οι εξετάσεις του Baccalaureat, που αφορούν τις ξένες γλώσσες μεταξύ των οποίων και η ελληνική, παρουσιάζουν αρκετές διαφοροποιήσεις από τα προηγούμενα πιστοποιητικά ελληνομάθειας. Απευθύνονται σε άτομα που τελειώνουν τη σχολική τους εκπαίδευση και η φιλοσοφία και οι στόχοι τους είναι διαφορετικοί. Τα θέματα που μπορούν να επιλέξουν οι υποψήφιοι είναι οικονομικά, λογοτεχνικά, επιστημονικά, κοινωνικά και οι δεξιότητες στις οποίες εξετάζονται οι υποψήφιοι δεν είναι ξεκάθαρα διαχωρισμένες όπως στα άλλα πιστοποιητικά.
Οι εξεταστικές δοκιμασίες μπορεί να είναι είτε υποχρεωτικές είτε συμπληρωματικές-επιλογής, προφορικές ή γραπτές και η ύλη στην οποία εξετάζονται δεν είναι παρόμοια με αυτή που συναντήσαμε μέχρι τώρα σε άλλα πιστοποιητικά ελληνομάθειας.
Τα κείμενα στα οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι είναι είτε αυτά που έχουν διδαχτεί (γνωστά κείμενα που περιλαμβάνονται στο ΑΠ κάθε έτους) κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, είτε άγνωστα κείμενα με τα οποία εξετάζεται η αυθόρμητη χρήση της γλώσσας. Αντικείμενο της εξέτασης δεν είναι απλά η κατανόηση του κειμένου αλλά και ο εντοπισμός λεπτομερειών και νοημάτων που δεν εκφράζονται με σαφήνεια από το συγγραφέα του κειμένου. Αυτό που αξιολογείται, πέρα από τη σαφή και αποτελεσματική χρήση της γλώσσας, είναι η διάκριση του στόχου για τον οποίο έχουν γραφεί τα διάφορα κείμενα καθώς και ιδέες, αντιλήψεις και νοήματα που θέλει να περάσει ο συγγραφέας και δε διατυπώνονται με σαφήνεια.
Η παραγωγή γραπτού κειμένου βασίζεται επίσης σε ένα κείμενο που έχουν μπροστά τους οι υποψήφιοι και είναι είτε καθοδηγούμενη είτε ελεύθερη. Αξιολογείται η αποτελεσματικότητα στην έκφραση καθώς και η βαθύτερη γνώση της γλώσσας και το περιεχόμενο. Στην παραγωγή γραπτού λόγου μπορεί να ζητηθεί η μετάφραση ενός κειμένου. Τα κείμενα που χρησιμοποιούνται στις εξετάσεις μπορεί να είναι είτε λογοτεχνικά είτε κείμενα από τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο.
Πουθενά στο ΑΠ δεν αναφέρονται γραμματικές ή συντακτικές δομές που θα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι καθώς στόχος του πιστοποιητικού δεν είναι η απλή αξιολόγηση της κατανόησης και επιφανειακής χρήσης της γλώσσας αλλά η σε βάθος επίγνωσή της.