Διδασκαλία - Εκπαίδευση 

Διδακτικές Δοκιμές 

 

Ομάδα Εργασίας

Επιστημονικός Υπεύθυνος - Συντονιστής

  • Τσολάκης Χρ.

Επιστημονική Ομάδα

Βιογραφικά Σημειώματα

Αδαλόγλου Κυριακή

Γεννήθηκα στη Βέροια το 1953 Ω εκεί τελείωσα και τις γυμνασιακές μου σπουδές. Φοίτησα στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. Το 1975 αποφοίτησα από το Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών. Διορίστηκα το 1978 στη Μ.Ε., όπου και υπηρετώ μέχρι σήμερα. Το ακαδημαϊκό έτος 1983-84 φοίτησα στη Σ.Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης. Το ακαδημαϊκό έτος 1985-86 πραγματοποίησα μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας (Dept. of Applied Linguistics, Faculty of Arts) του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, και πήρα τον τίτλο Master of Science. Εκπόνησα Διδακτορική Διατριβή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, με θέμα "Το μάθημα της Έκθεσης. Η διαχρονικότητά του και νέες τάσεις στην αξιολόγησή του" και με επιβλέποντα καθηγητή τον κ. Χρίστο Τσολάκη. Ορκίστηκα διδάκτορας τον Οκτώβριο του 1993.

Αποτελώ μέλος της συγγραφικής ομάδας των βιβλίων "Έκφραση-Έκθεση, για το λύκειο".

Μετέχω στην ερευνητική ομάδα του Τομέα Γλώσσας και Πολιτισμού του Παιδαγωγικού Τμήματος ΔΕ, η οποία ασχολείται με θέματα διδακτικής και αξιολόγησης της γλώσσας.

Ασχολούμαι με ερευνητικό πείραμα που άρχισε το 1993-94 σε σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης σχετικά με την αξιολόγηση και τη βελτίωση της γραπτής έκφρασης των μαθητών, με τη στήριξη του Τομέα Γλώσσας και Πολιτισμού του Παιδαγωγικού Τμήματος και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Τα συνολικά δεδομένα του πειράματος βρίσκονται στη φάση της επεξεργασίας.

Κατά τα σχολ. έτη 1996-97 και 1997-98 αποσπάστηκα στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και εργάστηκα σε θέματα σχετικά με την ειδικότητά μου. Είμαι μέλος της ομάδας εργασίας η οποία εργάστηκε για τη συγγραφή των "Συμπληρωματικών Οδηγιών" για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων, που εξέδωσε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Η ίδια ομάδα ετοίμασε δείγματα φύλλων αξιολόγησης για την αξιολόγηση του γλωσσικού μαθήματος.

Μετείχα στην ομάδα του Παιδαγωγικού Ιστιτούτου η οποία εργάστηκε για τη σύνταξη των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.

Μετέχω στς ομάδες που εργάζονται για την αναμόρφωση των βιβλίων "Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο" και "Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο".

Έχω επιλεγεί σχολική σύμβουλος των Φιλολόγων στο Νομό Ημαθίας (1998).

Συμμετείχα σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια (του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., του Τομέα Γλωσσολογίας τη Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., της Ελληνικής Εταιρίας Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας) που αφορούσαν τη γλώσσα, τη διδασκαλία της και την αξιολόγησή της. Οι εισηγήσεις μου δημοσιεύτηκαν στα πρακτικά των συνεδρίων.

Διδάσκω από το 1994 στα σεμινάρια του 1ου ΠΕΚ Θεσσαλονίκης για τους δασκάλους και τους φιλολόγους, σχετικά με τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας. Το χειμώνα του 1998 και την άνοιξη του1999 δίδαξα σε πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης, στη Φλώρινα και στην Πέλλα αντίστοιχα.

Από το Φεβρoυάριο 1999 συνεργάζομαι με τον ηλεκτρονικό κόμβο του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, στη Δράση 4, υπόδραση Διδακτικές δοκιμές, με διδακτικές προτάσεις που αφορούν τα βιλία Έκφραση -Έκθεση, για τη γλωσσική διδασκαλία στο Λύκειο.

Πήρα μέρος σε ημερίδες και σεμινάρια που έγιναν σε διάφορες πόλεις και είχαν θέμα τους τη διδασκαλία της γλώσσας, με ανάλογες εισηγήσεις. Εργασίες μου έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά ("Φιλόλογος", "Νέα Παιδεία", "Γλώσσα").

Έχω εκδώσει τρεις ποιητικές συλλογές ("Καταγραφές", Θεσσαλονίκη 1982, "Στο μεταίχμιο", Θεσσαλονίκη 1992, "Δύο ελεγείες και μία ωδή", εκδ. Τραμάκια, 1996).

Γνωρίζω πολύ καλά την αγγλική και καλά τη ρουμανική γλώσσα.

Αυδή Άβρα

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Φοίτησα στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. Το 1980 πήρα το δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών στον κλάδο της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας. Το 1982 διορίστηκα στη Μ.Ε, και το ενδιαφέρον μου στράφηκε κυρίως στη Γλωσσική διδασκαλία, στο σχολικό θέατρο και στα ευρωπαικά προγράμματα εκπαιδευτικών ανταλλαγών.

Στον τομέα των ευρωπαικών προγραμμάτων είχα τις εξής δραστηριότητες.

Το 1989-90 πήρα μέρος, ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ., σε πρόγραμμα εκπαιδευτικών ανταλλαγών της χώρας μας με την Αγγλία. Από το 1990, εξάλλου, είμαι υπεύθυνη για τη συμμετοχή του 2ου Λυκείου Καλαμαριάς, όπου υπηρετώ με οργανική θέση, στο ευρωπαικό πρόγραμμα "Εκπαίδευση χωρίς σύνορα" (ένα δίκτυο 15 ευρωπαικών σχολείων στο οποίο το 2ο Λύκειο Καλαμαριάς εκπροσωπεί την Ελλάδα), καθώς επίσης και για τη συμμετοχή του ίδιου σχολείου στο πρόγραμμα Κομένιους , τα τρία τελευταία χρόνια. .

Με το σχολικό θέατρο ασχολούμαι πρακτικά και θεωρητικά. Ανέβασα σε σχολικές παραστάσεις όχι μόνο έργα επώνυμων συγγραφέων αλλά και έργα που συνέγραψαν οι μαθητές στο μάθημα της Γλωσσικής διδασκαλίας. Στην ενασχόλησή μου με το σχολικό θέατρο εφάρμοσα τις γνώσεις και την εμπειρία που αποκόμισα από σχετικές σπουδές (φοίτηση στη Δραματική Σχολή της Ρ.Πατεράκη, παρακολούθηση του τριετούς προγράμματος Θεατρικής Παιδείας της Σ.Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης, παρακολούθηση, επί τρία έτη, του θερινού τμήματος σπουδών για το Δράμα στην εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο της Κεντρικής Αγγλίας , συμμετοχή σε σχετικά σεμινάρια και συνέδρια που οργανώθηκαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό). Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι με την έρευνα γύρω από το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση στο πλαίσιο της διδακτορικής μου διατριβής.

Στον τομέα της Γλωσσικής διδασκαλίας, ως μέλος της συγγραφικής ομάδας, που ορίστηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με επικεφαλής τον καθηγητή κ.Χ.Τσολάκη, ασχολήθηκα από το 1986 ως το 1989 με τη συγγραφή των βιβλίων "Έκφραση-Έκθεση για το λύκειο". Μετέχω στην ερευνητική ομάδα του Τομέα Γλώσσας και Πολιτισμού του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. και πήρα μέρος σε τρία συνέδρια που οργάνωσε το Τμήμα σχετικά με τη διδασκαλία και την αξιολόγηση της γλώσσας. Διδάσκω από το 1994, ως επιμορφώτρια, στο 1ο Π,Ε,Κ, Θεσσαλονίκης σε σεμινάρια σχετικά με τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας. Κατά το σχολικό έτος 1996-97 συμμετείχα στην ομάδα εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου η οποία συνέγραψε τις "Συμπληρωματικές Οδηγίες " για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων. Tον Ιανουάριο του 1998 συμμετείχα στην ομάδα που ορίστηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τη συγγραφή του καινούριου Προγράμματος Σπουδών για τη Γλωσσική διδασκαλία,

Εργασίες μου που αφορούν τη Γλωσσική διδασκαλία και τη θεατρική παιδεία έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά "Φιλόλογος", "Λόγος και Πράξη" και "Επίλογος", καθώς επίσης και στα πρακτικά των τριών συνεδρίων για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, που οργανώθηκαν από τον Τομέα Γλώσσας και Πολιτισμού του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. του Α.Π.Θ.

Λόππα - Γκουνταρούλη Ελένη

Σχολική Συμβούλος Φιλολόγων Θεσσαλονίκης

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε, ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ., ελληνική φιλολογία (Τμήμα Μ.Ν.Ε.Σ) στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Το 1970 διορίστηκα στη Μέση Εκπαίδευση.

Το 1977-1978, αφού επιλέχτηκε, παρακολούθησε τη ΣΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, από όπου πήρε το Αποδεικτικό Σπουδών της με "Άριστα".

Από το 1979-1982 παρακολούθησε το μεταπτυχιακό τμήμα της νεότερης ελληνικής φιλολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ., στο οποίο υπέβαλα και τη διπλωματική μου εργασία με θέμα οι "Οι γυναίκες στο έργο του Κοσμά Πολίτη". Πήρε το δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών με "Άριστα".

Το 1982 απέκτησε οργανική θέση στο Πειραματικό Σχολείο του Α.Π.Θ.

Από το 1984 - 1989, με απόσπαση από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, συμμετείχα ως μέλος στη συγγραφική ομάδα για τη συγγραφή των βιβλίων του Λυκείου "ΕΚΦΡΑΣΗ -ΕΚΘΕΣΗ".

Τα έτη 1989-1991 αποσπάστηκε στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., όπου δίδαξε γλώσσα και νεοελληνική λογοτεχνία.

Από το 1989 - 1994 εκπόνησε διδακτορική διατριβή με θέμα: " Η γυναικεία παρουσία στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λυκείου" την οποία υποστήριξε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Η διατριβή κρίθηκε με "Άριστα".

Το 1991 -1994 αποσπάστηκε στο Παρίσι και δίδαξε σε ελληνικά και γαλλικά σχολεία. Το 1995 - 1996 επιλέχτηκε και τοποθετήθηκε ως Αν. Συμβούλου Εκπαίδευσης στο Γραφείο Εκπαίδευσης στο Παρίσι, με διοικητική ευθύνη των ελληνικών σχολείων τριών χωρών, της Γαλλίας, Ελβετίας και Ιταλίας.

Στη διάρκεια της παραμονής της στη Γαλλία, παρακολούθησε τα σεμινάρια των καθηγητών: M. Saunier (Sorbonne, Paris IV), H. Tonnet (Inalco), J.Leenhardt (Ecole des Hautes Etudes en sciences sociales), M.Burgos (Ecole des Hautes Etudes), με την οποία συνεργάστηκε σε έρευνα, με τίτλο: "Lecture en Famille", E. Handman (Ecole des Hautes Etudes).

Το 1997 κατέλαβε και πάλι οργανική θέση στο Πειραματικό Σχολείο του Α.Π.Θ. Παράλληλα συμμετείχε σε ερευνητική ομάδα με στόχο την αναμόρφωση των βιβλίων "Έκφραση - Έκθεση". Ως μέλος της συγγραφικής ομάδας των παραπάνω βιβλίων, συμμετείχε και συμμετέχει διαρκώς σε επιμορφωτικά σεμινάρια σχετικά με τη διδασκαλία τους σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Επίσης συμμετείχε με ανακοινώσεις σε συνέδρια που αφορούσαν τη διδασκαλία της γλώσσας και της λογοτεχνίας στην Ελλάδα (που οργάνωσε ο τομέας γλώσσας και πολιτισμού του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ.) και στη Γαλλία (XV colloque des Neo- hellenistes des Universites francophones, 29 - 31 Μαίου 1997).

Δημοσίευσε άρθρα στα περιοδικά "Φιλόλογος" (τεύχη 39,41,42,53,59,83), "Χρονικά" του Π.Σ.Π.Θ. (τευχ.9) "Σύγχρονη Εκπαίδευση" (τεύχη 34,88), Cahier des Etudes Balkaniques (τεύχος 24,26) που εκδίδεται από την Inalco (Institut National des langues et civilisations orientales). Επίσης, στα Πρακτικά του Β' και Γ' Συνεδρίου για τη γλώσσα, που πραγματοποίησε ο τομέας γλώσσας και πολιτισμού του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., έχουν δημοσιευτεί ανακοινώσεις της σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας (εκδ. Κώδικας, 1997,1998).

Σε συνεργασία με τον κ. Σπ. Μπολέτση, εξέδωσε βιβλίο με τίτλο: "Ειδική βιβλιογραφία για τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λυκείου", εκδ. "Σύγχρονα θέματα", Θεσσαλονίκη 1987.

Το 1997 συμμετείχε στη συγγραφή διδακτικών οδηγιών και προτάσεων για τη νέα μορφή αξιολόγησης του γλωσσικού μαθήματος, που δημοσιεύτηκαν στον Συμπληρωματικό οδηγό για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στην Α΄ Λυκείου, Ο.Ε.Δ.Β. Αθήνα.

Τον Αύγουστο του 1997 παρακολούθησε το σεμινάριο για τους επιμορφωτές που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και στη συνέχεια πήρε μέρος ως επιμορφώτρια σε σεμινάρια για τη διδασκαλία της γλώσσας και της λογοτεχνίας, που οργανώθηκαν στη Θεσσαλονίκη, στην Έδεσσα, στις Σέρρες, στη Βέροια, στην Αλεξανδρούπολη. Αντίστοιχα σεμινάρια παρακολούθησε το 1998 - 1999 στην Αθήνα και Κατερίνη.

Τέλος, συμμετείχε με εισηγήσεις της σε σεμινάρια για τη διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου, που οργανώθηκαν από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου και τους συνδέσμους φιλολόγων, στις πόλεις Αθήνα, Σέρρες (1997), Έδεσσα, Βέροια, Βόλο, Κατερίνη (1998), Καστοριά, κ ά.

Τον Αύγουστο του 1998 επιλέχτηκε ως σχολική σύμβουλος στη Θεσσαλονίκη. Το 1998-1999 δίδαξε Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και διδακτική Λογοτεχνικών κειμένων στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, καθώς και Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για την εξομοίωση των δασκάλων στο Βόλο, Λάρισα, Θεσσαλονίκη. Επίσης, από το 1996 έως σήμερα, διδάσκει Γλώσσα και Λογοτεχνία στα πανεπιστημιακά Τμήματα τουγαλλικού ινστιτούτου Θεσ/νίκης.

Από το 1999 συνεργάζεται με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας στο έργο "Δημιουργία Ηλεκτρονικού Κόμβου για την υποστήριξη των διδασκόντων την ελληνική γλώσσα" και ειδικότερα στην συγγραφή διδακτικών δοκιμών για το μάθημα "Έκφραση - Έκθεση" του Λυκείου.

Τάνης Διονύσης.

Φιλόλογος, πρώην Σχολικός Σύμβουλος

Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1958) και του Αγγλικού Τμήματος του Ινστιτούτο Ξένων Γλωσσών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1979). Το σχολικό έτος 1979 - 80 παρακολούθησε το πρόγραμμα ετήσιας επιμόρφωσης της ΣΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. Μέλος της συγγραφικής ομάδας των βιβλίων της γλωσσικής διδασκαλίας για το Γυμνάσιο "Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο" τ. Α΄, Β΄, Γ΄ (εκδ. ΟΕΔΒ) και των αντίστοιχων βιβλίων του Λυκείου "Έκφραση - Έκθεση" για την Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου (εκδ. ΟΕΔΒ).

Δίδαξε Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία στη Σουηδία στην Παιδαγωγική Ακαδημία του Malmo (Οκτώβριος - Νοέμβριος 1980, Απρίλιος - Μάιος 1982).

Το Δεκέμβριο του 1982 επιλέχτηκε ως σχολικός σύμβουλος και τοποθετήθηκε στο Ν. Θεσσαλονίκης. Ως σχολικός σύμβουλος συμμετείχε στις δραστηριότητες της ΣΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, που το σχολικό έτος 1988 - 89 λειτούργησε ως πειραματικό ΠΕΚ. Υπήρξε υπεύθυνος του τμήματος αισθητικής αγωγής (θεατρικής παιδείας και μουσικής αγωγής) και συνεισηγητής στα σεμινάρια για τις σχολικές βιβλιοθήκες.

Συμμετείχε επίσης στις ομάδες εργασίας που συγκροτήθηκαν το 1988 από το ΥΠΕΠΘ για την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων του Γυμνασίου και ήταν επικεφαλής της ομάδας των φιλολόγων που είχαν ως θέμα επεξεργασίας το μάθημα: "Κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας" της Β΄ Γυμνασίου. Επισκέφθηκε τη Δανία στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών ανταλλαγών και το σχολικό έτος 1988 - 89 (μήνα Απρίλιο) συμμετείχε ως εισηγητής σε σειρά σεμιναρίων που οργανώθηκαν στη Σουηδία από τις αρμόδιες σουηδικές αρχές για τους Έλληνες εκπαιδευτικούς τους ενταγμένους στο σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα. Υπήρξε μέλος της επιτροπής που συγκροτήθηκε το 1985 για την ίδρυση σχολής για την εκπαίδευση ομογενών δασκάλων στην Ελλάδα, ενώ το 1989 ήταν εισηγητής στο σεμινάριο του ΥΠΕΠΘ για τους εκπαιδευτικούς που θα αναλάμβαναν υπηρεσία στο εξωτερικό.

Από το Μάιο του 1990 μέχρι το Μάιο του 1994 υπηρέτησε με απόσπαση ως Σύμβουλος για την ελληνική γλώσσα στο Υπουργείο Παιδείας της Βικτώριας με κύρια αρμοδιότητα τη διδασκαλία της ελληνικής στα κρατικά σχολεία της Πολιτείας Βικτώριας της Αυστραλίας. Δίδαξε επίσης τα σχολικά έτη 1990 - 1993 στο Institute of Education του Πανεπιστημίου Μελβούρνης, στο τμήμα καθηγητών της Ελληνικής Γλώσσας, οι οποίοι καταρτίζονταν παιδαγωγικά και έκαναν την πρακτική τους άσκηση επί ένα έτος, για να αποκτήσουν το Diplome in Education, το οποίο ήταν απαραίτητο για το διορισμό τους στην εκπαίδευση. Κατά τη θητεία του στην Αυστραλία οργάνωσε και συμμετείχε σε πολλά σεμινάρια και συνέδρια που αφορούσαν τη διδασκαλία των (ξένων) γλωσσών, καθώς και της ελληνικής. Μεταξύ των άλλων παρακολούθησε και ειδικό σεμινάριο για την επιμόρφωση των επιμορφωτών των δασκάλων / καθηγητών (ξένων) γλωσσών (Ιούλιος - Αύγουστος 1992).

Γενικά, συμμετείχε σε πολλά εκπαιδευτικά σεμινάρια και συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά αναφέρονται τα σεμινάρια "Η σύγχρονη Ιστορία" στο Μπράιτον της Μ. Βρετανίας (Απρίλιος 1977), το 15ήμερο σεμινάριο στη Σλοβάκικη γλώσσα και τον πολιτισμό της (Μπρατισλάβα, Ιούλιος 1988), καθώς και το 1ο (Δεκέμβριος 1995) και το 2ο Συνέδριο του Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών του Graz σχετικά με τη διδασκαλία των Σύγχρονων Γλωσσών στον Ευρωπαϊκό χώρο. Συμμετείχε επίσης στην ημερίδα που οργανώθηκε στις Βρυξέλλες το Σεπτέμβριο του 1997 με θέμα "Τα δικαιώματα των ολιγότερων ομιλουμένων γλωσσών της Ευρωπαϊκής Ένωσης".

Το 1995 ήταν εισηγητής και συνδιοργανωτής των σεμιναρίων που οργανώθηκαν στη Θεσσαλονίκη και στην Κατερίνη από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Κρήτης με θέμα: "Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της ελληνικής σε παλιννοστούντες μαθητές". Τον Αύγουστο του 1999 εισηγητής με θέμα τη γλωσσική διδασκαλία στο Λύκειο, σε σεμινάριο που οργανώθηκε από τη Διεύθυνση Σπουδών του ΥΠΕΠΘ στην Αθήνα για την επιμόρφωση των καθηγητών που διδάσκουν στο Λύκειο (Σεμινάριο Πολλαπλασιαστών των ΠΕΚ). Επίσης το Μάρτιο του 1999 ήταν εισηγητής με θέμα: "Προβληματισμοί κατά τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας" σε σεμινάριο που οργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο στη Λεπτοκαρυά της Πιερίας για τους σχολικούς συμβούλους πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ήταν εισηγητής στο Α΄, Β΄ και Δ΄ Πανελλήνιο Συνέδριο για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας που οργανώθηκαν το Μάιο του 1995, του 1996 και του 1998 από το Παιδαγωγικό Τμήμα της Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα θέματα που εισηγήθηκε ήταν τα εξής: "Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην πολιτεία Victoria της Αυστραλίας" (Α΄ Συνέδριο), "Το μάθημα της "Έκθεσης" σε άλλες χώρες" (Β΄ Συνέδριο), "Για ένα ολοήμερο Γυμνάσιο" (Δ΄ Συνέδριο).

Υπήρξε βασικός ομιλητής σε σεμινάρια επιμόρφωσης για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας που οργανώθηκαν για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούσαν στη Βαυαρία από τον Σύμβουλο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ελληνοπαίδων Βαυαρίας (27 - 28 Απριλίου 1995). Εισηγητής επίσης με θέμα: "Θέματα Λαογραφίας στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γυμνασίου και Λυκείου" σε συνέδριο που οργανώθηκε από τον Τομέα Λαογραφίας και Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας του Α.Π.Θ. στη μνήμη της Άλκης Κυριακίδου - Νέστορος. Κεντρικός ομιλητής με θέμα: "Η επίδραση του ελληνικού πολιτισμού στον πολιτισμό των χωρών της Μεσογείου" στη Διεθνή Συνάντηση Μαθητών από τις μεσογειακές χώρες (First SEMEP Summer School) που οργανώθηκε από την UNESCO (National Youth Foundation) στη Θεσσαλονίκη, στις 3 - 9 Αυγούστου 1997.

Από το Φεβρουάριο του 1995 μέχρι τον Ιανουάριο του 1998 ήταν εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Διοικητικό Συμβούλιο (Governing Board) του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών του Graz, οργανισμού του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Από το Μάιο του 1994 υπηρέτησε ως σχολικός σύμβουλος στο Ν. Πιερίας, όπου τοποθετήθηκε με τις επιλογές των σχολικών συμβούλων του έτους 1993. Από το σχολικό έτος 1994 μέχρι τον Αύγουστο του 1998 υπήρξε μέλος του συντονιστικού συμβουλίου του 1ου ΠΕΚ Θεσσαλονίκης, στο οποίο και διδάσκει ως επιμορφωτής. Διδάσκει επίσης στο ΠΕΚ Αλεξανδρούπολης και στο ΠΕΚ Κοζάνης (στο δεύτερο με το σύστημα της τηλεπιμόρφωσης) στις τηλετάξεις Καστοριάς και Φλώρινας. Κατά την περίοδο 1996 μέχρι την αποχώρησή του από την υπηρεσία, τον Ιούνιο του 1997, ήταν υποδιευθυντής / αναπληρωτής διευθυντής του 1ου ΠΕΚ Θεσσαλονίκης. Με απόφαση του Συντονιστικού Οργάνου της 2ης ΣΠΕ των ΠΕΚ Βόρειας Ελλάδας ορίσθηκε εμπειρογνώμων αξιολόγησης για τα μαθήματα του κλάδου ΠΕ2.

Στις 30.06.1997 αποχώρησε από τη δημόσια υπηρεσία λόγω 35ετίας και διατηρεί τιμητικά το βαθμό του Σχολικού Συμβούλου Β/θμιας Εκπαίδευσης.

Κατά την περίοδο Δεκεμβρίου 1997 - Μαρτίου 1998 συμμετείχε ως μέλος στην ομάδα σύνταξης του προγράμματος σπουδών της νεοελληνικής γλώσσας που συγκροτήθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Πράξη 9 / 1997).

Συμμετείχε επίσης στην ομάδα εργασίας που συστήθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Πράξη 15 /1997) για το ολοήμερο σχολείο / γυμνάσιο. Τα πορίσματα της ομάδας εργασίας έχουν υποβληθεί στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Συμμετέχει στις επιτροπές διόρθωσης - βελτίωσης των βιβλίων γλωσσικής διδασκαλίας "Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο" (ΟΕΔΒ) και "Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο" (ΟΕΔΒ) που συστάθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Πράξη 32 / 1996).

Είναι μέλος της Εταιρείας Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας "Applied Linguistics Association" ΑLIA και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ "Ο Φιλόλογος".

Μελέτες και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε εκπαιδευτικά περιοδικά, όπως στο "Φιλόλογο", στη "Νέα Παιδεία" κ.ά.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

  1. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, τεύχος Α΄, Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1984.
  2. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, τεύχος Β΄, Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1984.
  3. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, τεύχος Γ΄, Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1985.
  4. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο (Βιβλίο του καθηγητή), Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1984.
  5. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Α΄, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.
  6. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Β΄, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.
  7. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Γ΄, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ν. Γρηγοριάδης, Α. Δανιήλ, Ι. Ζερβού, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1990.
  8. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Α΄ (Βιβλίο του καθηγητή), Χ. Τσολάκης, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.
  9. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Β΄ (Βιβλίο του καθηγητή), Χ. Τσολάκης, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.
  10. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Γ΄ (Βιβλίο του καθηγητή), Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ν. Γρηγοριάδης, Α. Δανιήλ, Ι. Ζερβού, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1990.
  11. "Ένα παράδειγμα "εσωτερικής" μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση από την Αυστραλία", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 76, 1994.
  12. "Η αξιολόγηση των μαθητών της 11ης και 12ης τάξης (Β΄ και Γ΄ Λυκείου) στο μάθημα των νέων ελληνικών στην πολιτεία Βικτώρια της Αυστραλίας", Δ. Τάνης - Ά. Κωβαίου, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 87, Θεσσαλονίκη 1996.
  13. "Το μάθημα της "έκθεσης" σε άλλες χώρες", Δ. Τάνης, Πρακτικά Β΄ Πανελληνίου Συνεδρίου για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 79 - 94, Τομέας Γλώσσας και Πολιτισμού Π.Τ.Δ.Ε., Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1997.
  14. "Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην πολιτεία Βικτώρια της Αυστραλίας", Δ. Τάνης, Πρακτικά Α΄ Πανελλήνιου Συνεδρίου για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, σελ. 165 - 182. Τομέας Γλώσσας και Πολιτισμού Π.Τ.Δ.Ε., Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1996.
  15. "Χαρακτηριστικά της ελληνικής γλώσσας, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν κατά τη διδασκαλία της σε αγγλόφωνο γλωσσικό περιβάλλον", Δ. Τάνης, περιοδικό Journal of Applied Linguistics, τ. 11, Thessaloniki 1995.
  16. "Η διδασκαλία του δημοτικού τραγουδιού στη Μέση Εκπαίδευση και στο Πανεπιστήμιο", Άλκη Κυριακίδου - Νέστορος, Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος" τ.21, 1980.
  17. "Η ελληνική γλώσσα μέσα από τα αρχαία, βυζαντινά και λόγια κείμενα", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 84, Θεσσαλονίκη 1996.
  18. "Η Γλωσσική διδασκαλία στην Α΄ και Β΄ Λυκείου (Περιγραφή)", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 53, 1988.
  19. "Σχολικές Βιβλιοθήκες", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος" τ. 36, 1984.
  20. "Η διδασκαλία της Καθόδου των Μυρίων από μετάφραση", Γ. Ιγνατιάδης, Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος" τ. 13, 1978.
  21. Γενική θεώρηση του βιβλίου της Ιστορίας της Γ΄ Γυμνασίου", Δ. Τάνης, περιοδικό "Νεοελληνική Παιδεία", τ. 6, 1986.
  22. "Η ειδίκευση στη διδασκαλία των "φιλολογικών" μαθημάτων στο Λύκειο", Δ. Τάνης, περιοδικό "Νέα Παιδεία", τ. 16, 1981.
  23. Πλουτάρχου Θεμιστοκλής (Διάγραμμα διδασκαλίας - διδακτική προσέγγιση), Δ. Τάνης, Εισηγήσεις Β΄ ΚΕΜΕ 1977.
  24. Τα Ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα, Β΄ κύκλος (Βιβλίο του δασκάλου), Δ. Τάνης, εκδ. Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1996.
Τελευταία Ενημέρωση: 23 Δεκ 2024, 13:20