- Εισαγωγικό σημείωμα
- Κατάλογος θεμάτων
- Κατάλογος όρων
- Πύλες & Mηχανές αναζήτησης
- Ηλεκτρονική βιβλιογραφία
- AΕ Γλώσσα-Γραμματεία
- Αρχαιογνωσία
- Διδασκαλία-Εκπαίδευση
- Λογισμικά-Πολυμέσα
- Σπουδές-Ενημέρωση
- Ομάδα εργασίας
Βιβλιογραφίες-Ηλεκτρονικές πηγές
Οδηγός Πλοήγησης στην Ηλεκτρονική Αρχαιογνωσία
Λογισμικά και Πολυμέσα
ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ. ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Ομάδα εργασίας
Φορέας υλοποίησης
Δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «ΣΑΠΦΩ» υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας
Συντελεστές
Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Ομάδα σχεδιασμού: Καθ. Γ. Καραγιάννης , Δρ. Δ. Μελάς, Δρ. Β. Ασημομύτης, Ειρήνη Αργυρούδη, Δ. Κατσουλάκος, Θ. Κατσουλάκος, Α. Κυρκίνη, Αν. Σκλήρης, Μ. Σταμοπούλου, Ζ. Αντωνοπούλου, Δρ. Γρ. Σταϊνχάουερ. Ομάδα συγγραφής κειμένων: Δρ. Δ. Μελάς, Δρ. Β. Ασημομύτης, Ειρήνη Αργυρούδη, Δ. Κατσουλάκος, Θ. Κατσουλάκος, Α. Κυρκίνη, Αν. Σκλήρης, Μ. Σταμοπούλου, Ομάδα υλοποίησης: Ζ. Αντωνοπούλου, Α. Παπαθεοδώρου, Κ. Καραδήμου, Γρ. Παπαματθαιάκης, Β. Παπαβασιλείου, Δ. Στάθης, Εικονογράφηση: Μ. Γλύκα, Γ. Μαγκάκης, Γρ. Παπαματθαιάκης, Δ. Παπαστάμος, Εκφωνήσεις-Διάλογοι: Α. Καρυστινός, Ν. Κωνσταντακάκης, Ε. Σαραγά-Δενδρινού, Π. Καριώρης, Χ. Κυριάκου, Μουσική σύνθεση: Κ. Αντωνοπούλου, Α. Καραγιωργάκης, Μ. Χουμενίδου.
Γενική Περιγραφή
Περιεχόμενα
Η αρχική σελίδα του λογισμικού αποτελείται από τις περιοχές Χάρτης, Χρονολόγιο, Βιβλιοθήκη και Μουσείο.
Τρόπος οργάνωσης και κατάταξης της πληροφορίας
Η είσοδος στις θεματικές ενότητες γίνεται μέσα από το Χρονολόγιο, έναν διαδραστικό πίνακα χρονολογιών, με την επιλογή των οποίων επιτυγχάνεται η μετάβαση στα επιμέρους τμήματα του προγράμματος.
- Η Βιβλιοθήκη είναι οργανωμένη αλφαβητικά και διαιρείται στις ακόλουθες θεματικές περιοχές: Τοπωνύμια, Βιογραφίες, Λεξιλόγιο.
Διαδραστικότητα-Μορφή διάταξης του υλικού
Το Χρονολόγιο περιλαμβάνει μια σειρά από σημαντικές χρονολογίες, οι οποίες συνοδεύονται από τίτλους που σηματοδοτούν τα κυριότερα στρατιωτικά, πολιτικά και πολιτιστικά γεγονότα της ελληνιστικής περιόδου και οδηγούν με την τεχνική του υπερκειμένου κατευθείαν στην αντίστοιχη θεματική ενότητα.
- Οι θεματικές ενότητες αποτελούνται από ένα ή περισσότερα κείμενα με πολλά και ποικίλα ιστορικά στοιχεία. Ενεργοί δεσμοί παραπέμπουν σε περιληπτικές πληροφορίες, σε οπτικό ή σε πρόσθετο κειμενικό υλικό, καθώς και στην παρουσίαση δραματοποιημένων σκηνών.
- Η Βιβλιοθήκη λειτουργεί ως δεξαμενή πληροφοριών και αποτελείται από τα Τοπωνύμια, τις Βιογραφίες και το Λεξιλόγιο.
- Στο Μουσείο περιλαμβάνονται πολυάριθμα εκθέματα από έργα τέχνης των ελληνιστικών χρόνων.
Ειδικότερα τεχνικά χαρακτηριστικά
Στο λογισμικό εμπεριέχεται πλούσιο οπτικό υλικό. Ειδικότερα, φωτογραφίες από μουσειακά εκθέματα, χάρτες των περιοχών στις οποίες διεξήχθησαν οι σημαντικότερες πολεμικές αναμετρήσεις, εικονικές αναπαραστάσεις πλοίων και μηχανικών κατασκευών, βοηθούν τον αποδέκτη να κατανοήσει σε βάθος το πολιτικό και πνευματικό περιβάλλον των ελληνιστικών χρόνων. Στην εικονικό Μουσείο ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να μεγεθύνει το έκθεμα ή τη συνοδευτική λεζάντα με τις πληροφορίες για το χρόνο δημιουργίας του και το όνομα του δημιουργού του, καθώς και για το χώρο στον οποίο φυλάσσεται.
Λειτουργικότητα-αισθητική του σχεδιασμού
Η ταξινόμηση του υλικού με άξονα τη διαδραστική χρονογραμμή είναι λειτουργική.
- Η παρουσίαση των επιμέρους θεμάτων ακολουθεί την αισθητική του έντυπο βιβλίου.
Σχόλια για την πλοήγηση
Η πλοήγηση είναι εύκολη. Στη βασική οθόνη υπάρχει το εικονίδιο με την ένδειξη Βοήθεια, το οποίο προσφέρει αναλυτικές πληροφορίες για το περιεχόμενο των θεματικών ενοτήτων και τον τρόπο πλοήγησης σε αυτές.
Σχόλιο για τις γνώσεις-πληροφορίες
Το λογισμικό περιέχει πλούσιο κειμενικό και οπτικοακουστικό υλικό.
- Οι πληροφορίες διακρίνονται από ακρίβεια και συντομία.
Πηγές πληροφοριών
Δεν καταγράφονται βιβλιογραφικές πηγές.
Συνδέσεις με ιστοσελίδες - άλλα προγράμματα
Δεν υπάρχουν συνδέσεις με άλλες ιστοσελίδες ή προγράμματα.
Ειδική περιγραφή
Ένταξη στο Πρόγραμμα Σπουδών
Μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Ιστορίας και των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.
Διδακτικό υλικό
Το πολυμεσικό υλικό μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό για τον εμπλουτισμό της διδακτικής πράξης και από τους μαθητές για την εκπόνηση συνθετικών εργασιών
- Τα πολυάριθμα εισαγωγικά κείμενα που αναφέρονται στην πολιτική και πολιτιστική πραγματικότητα των ελληνιστικών χρόνων ενισχύουν το περιεχόμενο του σχολικού εγχειριδίου.
- Η Βιβλιοθήκη προσφέρει, συγκεντρωτικά και συνοπτικά, πληροφορίες για τα Τοπωνύμια των περιοχών και τις Βιογραφίες των πιο σημαντικών προσώπων της περιόδου, καθώς και Λεξιλόγιο που περιλαμβάνει την ερμηνεία ιστορικών και γενικότερων όρων που απαντούν στο λογισμικό.
Παιδαγωγικές αρχές και στόχοι
Στόχος του λογισμικού είναι ο εμπλουτισμός της διδασκαλίας της ιστορίας με πολυμεσικό εποπτικό υλικό και η διαθεματική προσέγγιση της ιστορικής, και όχι μόνο, γνώσης.
- Ο υπολογιστής λειτουργεί ως δάσκαλος και το μοντέλο μάθησης στο οποίο βασίζεται η ανάπτυξη του λογισμικού είναι αυτό της παραδοσιακής «δασκαλοκεντρικής» διδασκαλίας.
- Πρόκειται για λογισμικό «κλειστού» τύπου, χωρίς δυνατότητα παραμετροποίησης και ουσιαστικής αλληλεπίδρασης. Η έμφαση δίνεται στην ελκυστική παρουσίαση της πληροφορίας με στόχο την υποστήριξη της παραδοσιακής διδασκαλίας.
Χρήση στην τάξη
Το λογισμικό μπορεί να αξιοποιηθεί στα πλαίσια της διδακτικής πράξης τόσο ατομικά όσο και ομαδικά. Προσφέρεται, επίσης, για τη σύνθεση εργασιών, καθώς εμπεριέχει πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό.
Σενάρια διδασκαλίας
Το λογισμικό προσφέρεται για διαθεματική προσέγγιση διαφόρων σχολικών αντικειμένων, όπως των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας, αλλά και μαθημάτων Τεχνολογίας και Επιστήμης γενικότερα.
Συνοδευτικό υλικό
Υπάρχει συνοδευτικό εγχειρίδιο με οδηγίες για το λογισμικό.
Αξιολογικό σχόλιο
- Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό λογισμικό πολυμέσων που ακολουθεί τη δομή ενός ηλεκτρονικού βιβλίου και το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί κατεξοχήν για τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας της Ιστορίας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.
- Η εγκατάσταση του λογισμικού είναι εύκολη, υπάρχουν συνοδευτικές οδηγίες για την εγκατάστασή του.
- Η ανάπτυξη της εφαρμογής βασίζεται στην αφηγηματική παρουσίαση της πληροφορίας και όχι στη διερεύνηση και «ανακάλυψη» της γνώσης εκ μέρους του μαθητή, που βρίσκεται στη θέση του παθητικού καταναλωτή της πληροφορίας.
- Ανήκει στην κατηγορία του «κλειστού» λογισμικού καθώς δεν παρέχει στον εκπαιδευτικό ή τον μαθητή δυνατότητες παρέμβασης και παραμετροποίησης.
- Το περιεχόμενο και η δομή του είναι αντίστοιχα με τα εκπαιδευτικά λογισμικά που έχουν σχεδιαστεί για την ενίσχυση της διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων στη Μέση Εκπαίδευση.