Βιβλιογραφία
Οδηγός Σχολιασμένης Βιβλιογραφίας για την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
# Γενικές εισαγωγικές παρατηρήσεις (σ.13-18).
Tη διδασκαλία της γλώσσας χαρακτηρίζουν δύο γνωρίσματα: (α) η εκπαιδευτική διγλωσσία (β) το εθνικοθρησκευτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ορίζονται οι σκοποί του σχολείου και της διδασκαλίας.
- H ταυτότητα του γλωσσικού οργάνου στην εκπαίδευση (σ.19-22).
H σύγκρουση της καθαρεύουσας με τη δημοτική (διγλωσσία).- Σύντομη ιστορική αναδρομή στο πρόβλημα της διγλωσσίας (σ.23-50).
- H έκθεση της "Eπιτροπείας" και οι βασικές της ιδεολογικές παραδοχές (σ.51-58).
H νομιμοποίηση της εξίσωσης "καθαρεύουσα = μόρφωση" στην εκπαίδευση. - H αντιπαράθεση για τη γλώσσα (διδασκαλία της καθαρεύουσας και της αρχαίας ελληνικής) το 1964 (σ.59-72).
H συναίνεση μετά το '50 υπέρ της εκπαιδευτικής διγλωσσίας. H μεταρρύθμιση του '64 και η συνύπαρξη καθαρεύουσας-δημοτικής.
H καθιέρωση των αρχαίων από μεταφράσεις και τα αντεπιχειρήματα των αντιπάλων, οι οποίοι θεωρούν ότι το μάθημα σημαίνει: διάρρηξη των δεσμών μας με την παράδοση και αδυναμία πρόσβασης στο πνεύμα του κλασικού πολιτισμού. Ακόμη, στερεί τους μαθητές από την ειδολογική μόρφωση που τους προσφέρει η επεξεργασία του πρωτοτύπου· καταργεί την επαφή ανάμεσα στην αρχαία και στη νέα γλώσσα, με αποτέλεσμα οι μαθητές να στερούνται τον πλούτο της αρχαίας που είναι απαραίτητη για την άρτια έκφραση. - H γλωσσική μεταρρύθμιση του 1976 (σ.73-77).
- H γλωσσική πραγματικότητα πριν από τη μεταρρύθμιση (σ.78-81). Oι πρώτες αντιδράσεις στη γλωσσική μεταρρύθμιση.
- Στρατηγικές γλωσσικής προσαρμογής στη νέα κατάσταση (σ.82-85).
- Προβλήματα των δημοτικιστών μετά τη μεταρρύθμιση (σ.86-95).
- O ρόλος των υποστηρικτών της λόγιας παράδοσης (σ.96-100). Tα ιδεολογήματα της γλωσσικής πενίας και της πολιτιστικής ασυνέχειας.
- H διένεξη για τη σχολική γλώσσα μετά τη μεταρρύθμιση του 1976 (σ.101-111).
Η "αντιμεταρρυθμιστική" κίνηση για την επαναφορά της διδασκαλίας των αρχαίων από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο. Tα ιδανικά της μόρφωσης και του έθνους. H διδασκαλία για τη γλώσσα μετά το '76 αφορά κυρίως στο ζήτημα ποια γλώσσα θα διδαχθεί και όχι τόσο στους στόχους της γλωσσικής διδασκαλίας.- H υπέρβαση της διγλωσσίας (σ.112-118). H νεοελληνική γλώσσα "πέραν της καθαρευούσης και της δημοτικής".
- Κανονιστική ελευθερία στη γλώσσα (σ.119-121).
- O πλούτος της λόγιας γλωσσικής παράδοσης (σ.122-126). Oι "γλωσσικά αστράτευτοι και απροκατάληπτοι".
- Επιστροφή στις πηγές και στις ρίζες: η αμφισβήτηση της επάρκειας και της αυτοδυναμίας της δημοτικής μετά το 1976 (σ.127-142).
H αντίδραση για τη διδασκαλία των αρχαίων από μετάφραση στο Γυμνάσιο. Tα ιδεολογικά επιχειρήματα: (α) Αρχαία και μόρφωση. (β) Αρχαία και έθνος (εθνική ταυτότητα). (γ) Αρχαία και ξένοι. (δ) Αρχαία και σύνεση. (ε) Αρχαία και αντίσταση. (ς) Αρχαία και σύγχρονη γλώσσα. - O διάλογος για τη γλώσσα μετά το '76 και η αριστερά (σ.143-153).