Βιβλιογραφία

Οδηγός Σχολιασμένης Βιβλιογραφίας για την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία 

 

Tο βιβλίο στο πρώτο μέρος αποκαλύπτει στους φιλολόγους πόσο στρεβλή διδακτική μέθοδο έχει επιβάλει η παράδοση στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών. H μέθοδος αυτή παραγνωρίζει το περιεχόμενο και τη μορφή των κειμένων και αρκείται στη γραμματική λεπτολογία.

Στο δεύτερο μέρος προβάλλονται οι βασικές διδακτικές αρχές που πηγάζουν από τη σχέση της νέας με την αρχαία ελληνική γλώσσα και στηρίζονται στη σύγκριση των δύο γλωσσικών μορφών. H επαγωγή και η οικονομία της διδασκαλίας επιβάλλουν πορεία από τα νέα ελληνικά προς τα αρχαία ελληνικά. H πορεία αυτή αποδεικνύει ότι διδάσκω αρχαία ελληνικά σε ελληνόφωνους μαθητές σημαίνει: δείχνω τις διαφορές της αρχαίας από τη νέα ελληνική γλώσσα. Πέραν αυτών η μέθοδος της διδασκαλίας των αρχαίων που προτείνεται ενισχύεται από τα πορίσματα της παιδαγωγικής ψυχολογίας, της γλωσσολογίας, της διδακτικής των ζωντανών γλωσσών και της θεωρίας της λογοτεχνίας. Γιατί τα αρχαία κείμενα επιδέχονται την ερμηνευτική διαδικασία του λογοτεχνικού κειμένου.

Στα ειδικότερα περιεχόμενα του πρώτου μέρους του βιβλίου περιλαμβάνονται: (α) ενδιαφέροντα στοιχεία για την ιστορία της μετάφρασης των αρχαίων ελληνικών κειμένων, ιδιαίτερα από την περίοδο της Αναγέννησης και εξής (β) τα κινήματα, οι τάσεις και οι εκπρόσωποί τους γύρω από επίμαχες όψεις της διδασκαλίας των αρχαίων στην ιστορία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Στα περιεχόμενα του δευτέρου μέρους εξετάζονται συστηματικώς η διατύπωση των στόχων του μαθήματος των αρχαίων ελληνικών στα Αναλυτικά Προγράμματα, οι αντιφάσεις τους σε σχέση με τη διδασκαλία και, κυρίως, την εξεταστική λογική οι σχέσεις της αρχαίας ελληνικής με τη νέα ελληνική γλώσσα μέσα από ποικιλία παραδειγμάτων και το επίμαχο ζήτημα της ερμηνείας και της μετάφρασης των αρχαίων κειμένων. Στο επίμετρο παρέχονται δείγματα αρχαίων κειμένων, με σχόλια και παρατηρήσεις για την εξέτασή τους προς μια δημιουργική και ανανεωτική κατεύθυνση.

Βασικά θέματα που θίγονται στις σελίδες του βιβλίου:

  • Η αρχαία ελληνική γραμματεία την εποχή της Αναγέννησης
  • H διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας σε αλλόγλωσσους σπουδαστές
  • H βυζαντινή γραμματειακή παράδοση
  • Η αρχαία ελληνική γραμματεία στα σχολεία της Tουρκοκρατίας
  • Tα Κοινά Γράμματα και η Κυκλοπαιδεία
  • H αρχαία ελληνική γραμματεία στην κρατική εκπαίδευση
  • Από τα εκκλησιαστικά και πατερικά στα κλασικά κείμενα
  • Oι θέσεις του εκπαιδευτικού δημοτικισμού
  • Μεταρρυθμίσεις και αντίδραση
  • Oι σκοποί των αρχαίων ελληνικών στα Αναλυτικά Προγράμματα
  • H υπονόμευση των σκοπών από τα ζητούμενα των εξετάσεων
  • H επιλογή των αρχαίων κειμένων
  • H διδακτική παράδοση και οι φιλόλογοι
  • Σχέσεις της νέας με την αρχαία ελληνική γλώσσα
  • Tομείς διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γραμματείας
  • H διδασκαλία του λεξιλογίου, της γραμματικής και του συντακτικού
  • H ερμηνεία των κειμένων
  • Τα ζητούμενα των εξετάσεων

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Λ. ΠΟΛΚΑΣ