Γραφικό

Πυξίς

Ψηφιακή Αρχαιοθήκη

Επιμ. Τριανταφυλλιά Γιάννου

Κρατήρ των Πριαμιδών

Απουλικός ελικοειδής κρατήρας, περ. 320 π.Χ. Στη μία πλευρά απεικονίζονται η έξοδος του Έκτορα με το άρμα του και ο θρήνος της Κασσάνδρας. Η αγγειογραφία θεωρείται σχετική με μια τραγωδία για τον Έκτορα, πολύ πιθανώς τον Έκτορα του Αστυδάμαντα. Αποδίδεται στον Ζωγράφο του Κάτω Κόσμου (The Underworld Painter). Η αγγειογραφία αυτή, με την πρώτη ματιά, φαίνεται ότι διαδραματίζεται στην Ανατολή, καθώς τέσσερις μορφές φορούν φρυγικούς πίλους. Στην κάτω ζώνη γίνεται σαφές ότι πρόκειται για τη σκηνή, όπου ο Έκτορας αποχαιρετά την Ανδρομάχη και τον Αστυάνακτα. Ωστόσο, μικρές λεπτομέρειες υποδεικνύουν ότι η αφήγηση που αντικατοπτρίζεται δεν είναι αυτή της Ιλιάδας. Το κράνος του Έκτορα το κρατάει ο οδηγός του άρματός του, εμφανές και γυαλισμένο στο κέντρο της σκηνής. Στην επάνω ζώνη έχουμε πάλι θνητούς: η Κασσάνδρα σε προφητική έκσταση, ίσως στην αγκαλιά της Εκάβης. Ο άντρας στα αριστερά ίσως είναι ο Πρίαμος, ενώ στα δεξιά ο Έλενος ερμηνεύει τον οιωνό του πτηνού που πετάει κρατώντας ένα φίδι στα νύχια του. Υπάρχει μια τραγωδία με τον τίτλο Έκτωρ του Αστυδάμαντα, και φαίνεται ότι τουλάχιστον τα τρία από τα τέσσερα αποσπάσματα του έργου που σώζονται αντικατοπτρίζονται σε αυτό το αγγείο.
Ύψος: 107 εκ.

Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία:

  • Taplin, Oliver. 2007. Pots and Plays. Interactions between Tragedy and Greek Vase-Painting of the Fourth Century B.C. Los Angeles: Getty Publications. Σελ. 253, εικ. 101.
  • WIKIMEDIA COMMONS, Dareios-Unterwelt-Werkstatt.
  • WIKIMEDIA COMMONS, Priamiden-Krater.

Πηγή:

Taplin 2007, σελ. 253, εικ. 101.