Το ποίημα ανήκει στην ποιητική σύνθεση του Σικελιανού Πάσχα των Ελλήνων (1918-1919), έργο που, κατά τον Roderick Beaton (1996: 156), αντιπροσωπεύει την πρώτη ανολοκλήρωτη προσπάθειά του Σικελιανού να δώσει μια σύνθεση του αρχαίου παγανισμού, του Χριστιανισμού και του Ρομαντικού Πανθεϊσμού. Οι όροι αυτής της προσπάθειας μας θυμίζουν τον Παλαμά, αλλά το Πάσχα των Ελλήνων δεν αποπνέει την ιστορική αίσθηση των διαφόρων περιόδων του Ελληνισμού που διακρίνει τον Παλαμά. Η ενδιάθετη ενότητα και η μη ιστορική συγχρονικότητα διαφορετικών φαινομενικά θρησκευτικών εμπειριών είναι που ενδιέφεραν τον μυστικιστή και διαισθητικό Σικελιανό.
Στο συγκεκριμένο ποίημα, που αποτελείται από 31 τετράστιχες στροφές, η παρουσία του μύθου καλύπτει όλη την έκτασή του, ενώ η ανάπτυξή του γίνεται με αφηγηματική συνέπεια. Σε αυτό η Ελένη εμφανίζεται ως πρότυπο ομορφιάς (Βαρελάς, 2001) και σχετικά ο David Ricks (1993: 109) υπογραμμίζει ότι στο ποίημα «η ομορφιά της Ελένης αποτελεί το αποκορύφωμα κάθε ταξιδιού στον κόσμο του Ομήρου». Ο ποιητής, μέλος ενός χορού, εξυμνεί την ομορφιά της Ελένης, για την οποία εγκατέλειψε τα πάντα και ασκήτεψε. Προς την ιδεώδη Ελένη ανυψώνει τα χέρια του, επιδιώκοντας την αθανασία (Φυλακτού, 1986: 246). Η Ελένη στο ποίημα λειτουργεί και με τρόπο συμβολικό, καθώς όχι μόνο παρουσιάζεται ως πρότυπο ομορφιάς αλλά μπορεί να εκληφθεί και ως αλληγορία της Μεγάλης Ιδέας (το ποίημα γράφτηκε το 1917). Με βάση τη θεώρηση του Σικελιανού ότι «έν το παν», στο ποίημα συναντάμε αρκετές εικόνες θρησκευτικού συγκρητισμού στις οποίες ο αρχαιοελληνικός μύθος συνενώνεται με χριστιανικά στοιχεία.
«Ο ύμνος στην Ελένη»
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ 20ός αι. / 1919
Στοιχεία Έκδοσης:
- Σικελιανός, Άγγελος. 1967. Λυρικός Βίος. Επιμ. Γ. Π. Σαββίδης. Τόμ. Δ΄. Αθήνα: Ίκαρος.
Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία:
- Βαρελάς, Λάμπρος. 2001. «Ο μύθος της ωραίας Ελένης στη νεοελληνική ποίηση: Από τον Παλαμά έως τον Ρίτσο». Στον τόμο Μνήμη Γ. Π. Σαββίδη. Θέματα νεοελληνικής φιλολογίας: Γραμματολογικά, εκδοτικά, κριτικά. Πρακτικά της Η΄ Επιστημονικής Συνάντησης (11–14 Μαρτίου 1997). Αθήνα: Ερμής. 333-343. Και στην ηλεκτρονική διεύθυνση ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία: Αλμπέρ Σαμαίν, "Ελένη" [Α 25].
- Φυλακτού, Αντρέας. 1986. Ο αρχαιοελληνικός μύθος στο "Λυρικό Βίο". Συμβολή στη μελέτη των πηγών και της ποιητικής του Άγγελου Σικελιανού. Διδακτορική διατριβή. Λευκωσία. Και απόσπασμα στον συγκεντρωτικό τόμο Εισαγωγή στην ποίηση του Σικελιανού. 2011. Επιμ.: Ε. Καψωμένος. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης. 315-322.
- Beaton, Roderick. 1996. Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία. Αθήνα: Νεφέλη.
- Ricks, David. 1993. «Σικελιανός: Η ομηρική κληρονομιά». Στο Η σκιά του Ομήρου. Δοκίμιο για τη νεοελληνική ποίηση (1821-1940). Μετάφραση: Αριστέα Παρίση. Αθήνα: Καρδαμίτσας. 85-99. [αγγλ. έκδ.: Cambridge University Press, 1989].
ΨΗΦΙΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, Νόστος. Ο Αρχαιοελληνικός Μύθος στην Παγκόσμια Λογοτεχνία