Στο ποίημα αυτό της μεταπολεμικής συλλογής Η επιστροφή των πουλιών (1946) παρατηρείται ένας μετασχηματισμός στον τρόπο παρουσίασης του μινώταυρου (ταύρος με ανθρώπινο κεφάλι). Οι έννοιες του θηρίου και της θυσίας, που κυριαρχούν στο ποίημα, πιθανόν να απηχούν τις αγριότητες του πολέμου που προηγήθηκε. Γενικότερα, τα ποιήματα της συλλογής αυτής σηματοδοτούν την πολιτική θέση του Νίκου Εγγονόπουλου, καθώς η στάση του απέναντι στις πολιτικοκοινωνικές συνθήκες της εμφύλιας περιόδου εκφράζεται ως μαρτυρία μιας παθητικής αντίστασης. Σύμφωνα με ορισμένους μελετητές, ο Νίκος Εγγονόπουλος συμμετείχε με το έργο του όχι μόνο στον πόλεμο και τον εμφύλιο, αλλά και σε όλη τη διάρκεια της μετεμφυλιακής εποχής, εκφράζοντας ποιητικά τη δική του πολιτική ηθική (Κεφαλληνού, 2001: 85 & 89). Στο τέλος του ποιήματος γίνεται αναφορά στον μύθο της Ευρυδίκης, καθώς ο ποιητής ταυτίζεται με τον Ορφέα, ο οποίος με τη σειρά του συνδέεται με τον Τρισμέγιστο Ερμή και κατ' επέκταση με μια μυστικιστική θέαση του κόσμου.
«Η επιστροφή της Ευρυδίκης»
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ, 20ός αι. / 1946
Στοιχεία Έκδοσης:
- Εγγονόπουλος, Νίκος. 1946. Η επιστροφή των πουλιών. Αθήνα: Ίκαρος. Και στον συγκεντρωτικό τόμο: Νίκος Εγγονόπουλος. 1977. Ποιήματα. Τόμ. Β΄. Αθήνα: Ίκαρος.
Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία:
- Δεγερμετζίδης, Συμεών. 2003. Ο μύθος του Ορφέα στο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου ως φορέας της στάσης του απέναντι στον γαλλικό υπερρεαλισμό. Διδακτορική διατριβή. Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ.
- Κεφαλληνού, Αλεξάνδρα. 2001. «Νίκος Εγγονόπουλος και πολιτική ηθική». Περίπλους 50: 82-89.
- Ταχοπούλου, Ολυμπία. 2009. Μοντερνιστικός πρωτογονισμός. Εκδοχές υπερρεαλισμού στο ποιητικό έργο του Νίκου Εγγονόπουλου. Αθήνα: Νεφέλη.
ΨΗΦΙΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, Νόστος. Ο Αρχαιοελληνικός Μύθος στην Παγκόσμια Λογοτεχνία