Fluency

*Ευχέρεια. Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς 2008:35-37, 44, 149.

Ευχέρεια ομιλίας. Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς 2008:16.

Προφορική ευχέρεια. Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς 2008:149.

Πρόκειται για ποιοτικό παράγοντα που καθορίζει τη λειτουργική επιτυχία του μαθητή/χρήστη κατά τη γλωσσική επικοινωνία, τόσο στη μητρική του γλώσσα όσο και σε μία ξένη. Για να γίνει σαφέστερο τι είναι η ευχέρεια, αντιγράφουμε έναν πίνακα με περιγραφητές της ευχέρειας από το ΚΕΠΑ (2008:149):

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΥΧΕΡΕΙΑ

Γ2

Μπορεί να εκφραστεί επί μακρόν με φυσική ροή, χωρίς κόπο και δισταγμούς. Κάνει παύσεις μόνο για να σκεφτεί ακριβώς τις κατάλληλες λέξεις, για να εκφράσει τις σκέψεις του ή για να βρει ένα κατάλληλο παράδειγμα ή εξήγηση.

Γ1

Μπορεί να εκφραστεί με ευχέρεια και αυθορμητισμό, σχεδόν χωρίς προσπάθεια. Μόνο ένα γνωσιακά δύσκολο θέμα μπορεί να εμποδίσει τη φυσική, ομαλή ροή της γλώσσας.

B2

Μπορεί να επικοινωνήσει αυθόρμητα, συχνά επιδεικνύοντας αξιοπρόσεκτη ευχέρεια και ευκολία έκφρασης, ακόμα και σε πιο σύνθετο και μακροσκελή λόγο.

Μπορεί να παράγει γλωσσικές ενότητες με έναν αρκετά σταθερό ρυθμό· αν και μπορεί να είναι διστακτικός κατά την αναζήτηση σχημάτων και εκφράσεων, υπάρχουν μόνο λίγες αισθητά μεγάλες παύσεις.

Μπορεί να συναλλάσσεται με κάποια ευχέρεια και αυθορμητισμό που καθιστούν δυνατή την κανονική συναλλαγή με φυσικούς ομιλητές, χωρίς να επιβαρύνεται κανένα από τα εμπλεκόμενα μέρη.

B1

Μπορεί να εκφραστεί σχετικά εύκολα. Παρά τα κάποια προβλήματα διατύπωσης που καταλήγουν σε παύσεις και «αδιέξοδα», είναι σε θέση να συνεχίζει αποτελεσματικά χωρίς βοήθεια.

Μπορεί να συνεχίζει με τρόπο κατανοητό, αν και οι παύσεις για γραμματικό και λεξιλογικό σχεδιασμό και αποκατάσταση είναι φανερές, ειδικά σε πιο μακροσκελείς ενότητες ελεύθερης παραγωγής.

A2

Μπορεί να γίνει κατανοητός σε μικρές συμβολές, παρόλο που οι παύσεις, οι εσφαλμένες εκκινήσεις και οι επαναδιατυπώσεις είναι ιδιαίτερα αισθητές.

Μπορεί να συντάσσει φράσεις για γνώριμα θέματα με αρκετή ευκολία, ώστε να χειρίζεται σύντομες ανταλλαγές, παρά την ιδιαίτερα αισθητή διστακτικότητα και τις εσφαλμένες εκκινήσεις.

A1

Μπορεί να διαχειρίζεται πολύ σύντομα, μεμονωμένα, κυρίως προκατασκευασμένα εκφωνήματα, με πολλές παύσεις για αναζήτηση εκφράσεων, για την άρθρωση λιγότερο οικείων λέξεων και για την αποκατάσταση της επικοινωνίας.

Βιβλιογραφία

  • Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις γλώσσες (2008). Μτφρ. του Common European Framework of Reference από τους Σ. Ευσταθιάδη, Α. Τσαγγαλίδη. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Πρόσβαση [on line]: http://www.komvos.edu.gr [12/02/09].