Scanning

Ανάγνωση για εντοπισμό συγκεκριμένων πληροφοριών. Τζεβελέκου κ.ά. 2004:22.

Ανιχνευτική ανάγνωση. Ιακώβου & Μπέλλα 2004:26.

*Εστιασμένη ανάγνωση. Χατζησαββίδης κ.ά. 2008:29, 49.

Η εστιασμένη ανάγνωση είναι ένα είδος στοχευμένης ανάγνωσης κατά την οποία επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους στόχους (Urquhart & Weir 1998:103), που συνίσταται στον εντοπισμό συγκεκριμένων πληροφοριών μέσα σε ένα κείμενο (Nuttall 1982:34) και λαμβάνει χώρα όταν τεθούν στον εξεταζόμενο κυριολεκτικά ερωτήματα.

Κύριο χαρακτηριστικό της είναι η ταχύτητα με την οποία ο αναγνώστης προσεγγίζει το κείμενο. Τα μάτια του κινούνται γρήγορα πάνω στην σελίδα ωσότου εντοπίσουν την επιθυμητή πληροφορία (Gower et al. 2005:95), η οποία συνήθως περιλαμβάνει συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις, αριθμούς, ποσοστά, ονόματα και ημερομηνίες, ενώ κάθε μέρος που δεν περιλαμβάνει τα προεπιλεγμένα στοιχεία αγνοείται. Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο είδος ανάγνωσης δεν απαιτεί σημασιολογική επεξεργασία επιτρέπει στον αναγνώστη να πετύχει τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα.

Εκτός από την ανάγνωση, που κυρίως ευνοείται από μια τέτοια διαδικασία, οι ακουστικές δεξιότητες επίσης βελτιώνονται από την εστίαση, καθώς ο ακροατής συχνά ακούει μια ραδιοφωνική εκπομπή με σκοπό να εντοπίσει συγκεκριμένες πληροφορίες (Joiner et al. 1989:430).

Το αντίθετο της εστιασμένης ανάγνωσης είναι η σφαιρική ανάγνωση και κατανόηση ενός κειμένου.

Βιβλιογραφία

  • Ιακώβου Μ., Μπέλλα Σ. (2004). Αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία της νέας Ελληνικής ως ξένης γλώσσας σε ενηλίκους. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

  • Τζεβελέκου κ.ά. (2004). Η ελληνική ως δεύτερη γλώσσα: Κλίμακα αξιολόγησης και μέτρηση του επιπέδου γνώσης της ελληνικής στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία της Θράκης. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

  • Χατζησαββίδης Σ., Κωτόπουλος Τ., Αναγνωστοπούλου Ε. (2008). Προσαρμογές αναλυτικών προγραμμάτων για το μάθημα της Γλώσσας στο γυμνάσιο: Τεύχος Α'. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-Π.Ι.


  • Gower R., Phillips D., Walters S. (2005). Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan.
  • Joiner E. J., Adkins P. B., Eykyn L. B. (1989). Skimming and Scanning with Champs-Elysees: Using Authentic Materials to Improve Foreign Language Listening. The French Review, 62/3: 427-435.
  • Nuttall C. E. (1982). Teaching Reading Skills in a Foreign Language. London: Heinemann.
  • Urquhart A. H., Weir C. J. (1998). Reading in a Second Language: Process, Product and Practice. London: Longman.